עשי ואל תעשי כשאת לוקחת משכנתא

כלכלת המשפחה חשובה לך? לקחת על עצמך את האחריות של בחירת מסלול משכנתא? נסי לעשות זאת בצורה מחושבת, אל תסמכי על תחושת הבטן שלך בלבד, ובעיקר הימנעי מטעויות נפוצות. אנחנו כאן כדי לעזור
בין אם את בשלב בחיים שבו מתכננים לקנות דירה ראשונה, ובין אם כבר יש לך בית אבל עכשיו צריך להגדיל אותו – כדאי להשקיע זמן ומחשבה בבחירה נכונה של המשכנתא. בטח כבר הבנת שזו לא הלוואה רגילה אלא צעד משמעותי שישפיע על כל כלכלת המשפחה ומשק הבית, לכן מומלץ להתייחס לצעד הזה במלוא הרצינות ולהשקיע בו זמן ומחשבה. 
אז קודם, אולי ירגיע אותך לזכור שאת לא היחידה שאין לה מספיק הון עצמי כדי לקנות דירה: לפי נתוני בנק ישראל, רק בחודש יולי 2021 נלקח היקף שיא של משכנתאות, בגובה 11.6 מיליארד ש”ח, שגבוה ב-22% מהשיא הקודם שנשבר במאי. בשביל להגשים את חלום הדירה בישראל, משכנתא היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. 
עם זאת, כל משכנתא היא עולם ומלואו. המטרה העיקרית היא לשמור שההחזר החודשי יהיה עד שליש מההכנסה הפנויה, אבל מה שמתאים לחברים או למשפחה לא בהכרח מתאים לך. מצד שני, יש טעויות שאנשים אחרים עושים ומהן את יכולה ללמוד. אז בואי נתחיל.
 

עשי: שיעורי בית, מחשבונים והשוואת מסלולים

החדשות הטובות הן שכיום כל המידע פרוס בפנייך בלחיצת כפתור. הכירי את המושגים הרלוונטיים, השווי בין מסלולים ואל תתביישי להתייעץ עם בעלי מקצוע. קחי בערבון מוגבל המלצות של בעלי אינטרסים כאלה ואחרים, אך נסי לשאוב מהם כמה שיותר מידע. במקביל, השתמשי בפרמטרים אובייקטיביים שיעזרו לך לדעת כמה תשלמי על המשכנתא עכשיו ובעתיד. 
בין היתר, הכלי המרכזי שעומד לרשותך בהקשר הזה הוא *מחשבון משכנתאות שאליו את יכולה להזין נתונים ללא שום התחייבות לגוף פיננסי כזה או אחר. פשוט בחרי האם לבדוק מה יהיה גובה ההחזר החודשי לאור סכום המשכנתא שאת צריכה, או ההיפך, ותני למחשבון לעשות את העבודה. 
עוד טיפ שיכול לעזור לך הוא לבחון קיצור בשנות ההלוואה, עד כמה שניתן ובמידת האפשר כמובן. בחישוב כלכלי גס, פריסה של ההלוואה לשנים רבות תקטין את התשלומים החודשיים. למרות שסך כל התשלומים המצטבר יעלה, זה יעזור לך ולמשפחה לעבור את השנים הבאות עם ביטחון כלכלי מסוים. בהמשך, תוכלי לבצע התאמות ושינויים באמצעות מיחזור או סילוק המשכנתא. 
 

אל תעשי: פזיזות והחלטות מתוך פחד

הצד השני של המטבע מתאר את כל הטעויות הנפוצות שמהן כדאי לך להימנע. כך למשל הרבה מאוד גברים ונשים בגילאים שונים קובעים החזר חודשי נמוך יותר ממה שהם מסוגלים לשלם, מתוך פחד בלבד. אבל אם תבדקי לעומק, תראי שאפילו הבדל של 500 ש”ח בחודש יכול לחסוך לך עשרות אלפי שקלים בסוף הדרך. 
המסקנה היא שלא צריך להקשיב רק לתחושות הבטן. יש לתת מקום לאינטואיציה, אך לבחון כל מקרה לגופו ולקבל החלטות מושכלות. בהיבט הכלכלי למשל, יכול להיות שתרגישי שמסלול קבוע לא צמוד הוא הבטוח ביותר כי ההחזר שלו יציב – אבל רק אחרי זה תגלי שהוא גם מאוד יקר וחייבים לפרוס אותו לשנים ארוכות. לכן, בדקי כבר עכשיו האם זה באמת הכי מתאים לך.
בסופו של דבר, הכול מתחיל ונגמר בפזיזות. כמו שאת לא נחפזת בהחלטה איזה גן לבחור לילדים, כך לא צריך למהר עם בחירת משכנתא. עשי את הצעדים הנכונים והביאי את המשפחה שלך לחוף מבטחים. 
 
*כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *