כל מה שחשוב לדעת על בדיקת ממוגרפיה

b

ממוגרפיה היא בדיקה ייעודית לאבחון מוקדם ככל האפשר של סרטן השד. למעשה מדובר על צילום רנטגן של השדיים, וכאן בעמוד תמצאו מידע מקיף אודות הבדיקה הכל כך חשובה.

באילו מקרים חשוב לקבל הפניה לבדיקת ממוגרפיה?

מטרת בדיקת ממוגרפיה היא כאמור גילוי מוקדם של סרטן שד. בהתאם מומלץ לעבור את הבדיקה הזו גם אם אין סימנים מחשידים, אלא כחלק משגרת בדיקות מקדימות שמבצעת אישה אחראית (שגרה שכולל גם מישוש עצמי, אחת לחודש, וכן ביקורים תקופתיים אצל כירורגית שד).

במרבית המקרים התדירות של הבדיקה היא אחת לשנתיים, החל מסביבות גיל 50. אצל נשים שנמצאות בקבוצת סיכון, בעיקר על סמך ההיסטוריה המשפחתית, ההמלצה היא על תדירות גבוהה יותר ובעיקר על התחלה גם בגיל צעיר יותר – בהתאם להנחיות ספציפיות של כירורגית שד מנוסה (או כמובן כירורג שד מיומן).

ממוגרפיה לאחר ממצא מחשיד

יש מצבים שבהם הבדיקה הופכת לנחוצה עוד יותר ואפילו דחופה. הכוונה היא למקרים שבהם קיים ממצא מחשיד לקיומו של סרטן השד: גוש שניתן לחוש אותו תוך כדי מישוש החזה, גרד בפטמות, הפרשות חריגות מהפטמות ועוד. לעיתים תתבצע הבדיקה בעקבות ממצא שמחייב בירור מעמיק מבדיקת CT.

האם הבדיקה מסוכנת?

ממוגרפיה היא כאמור צילום רנטגן. כל צילום כזה חושף את המטופלת לקרינה, וחשוב להבהיר כי קרני הרנטגן עלולות להיות מייננות, כלומר לגרום לשינויים ב-DNA. יחד עם זאת רמת הקרינה בצילומי רנטגן אינה גבוהה, וכשמציבים את הסיכון מול התועלת, כף המאזניים נוטה לכיוון החיובי – ובפרט כשהמטרה היא גילוי מוקדם של סרטן השד, גילוי שמשפר באופן דרמטי את סיכויי ההחלמה מהמחלה שגורמת למקרי מוות רבים מאוד בכל שנה.

היערכות לבדיקה

לקראת בדיקת ממוגרפיה אין צורך בהכנות מיוחדות כגון צום או הפסקת נטילת תרופות. למעשה ההנחיה היחידה לנבדקות היא לא להשתמש בדאודורנט בבוקר הצילום. הסיבה לכך היא שדאודורנטים מכילים אלומיניום והמתכת הזו נראית בצילומי הרנטגן כמו הסתיידות – כך שעלולה להתקבל טעות בפענוח. באופן דומה יש להימנע מתכשירי טיפוח אחרים וקרמים שמכילים אלומיניום.

מהלך הבדיקה

צילום הרנטגן של השד נעשה בעמידה מול מכשיר ייעודי למטרה ספציפית זו. הבדיקה מתבצעת כך שכל אחד מהשדיים מצולם בנפרד, לרוב משתי זוויות שונות – באלכסון ומלמעלה. ישנה גם ממוגרפיה ספציפית אשר נקראת טומוסינתטיס שבה נלקחים צילומים רבים יותר, משלל זוויות, ומחשב חכם הופך אותן לתמונה ב-3D. הבדיקה לא פולשנית וכרוכה באי נוחות שלרוב נחווית כקלה – מפני שיש צורך ללחוץ את השד בין המשטח של המכשיר לבין לוח פלסטיק כדי להגיע לתוצאות מדויקות ועל-מנת לא לפספס שום ממצא שעשוי להיות משמעותי. הלחץ אורך שניות בודדות. בזמן הצילום הנבדקת מתבקשת לעצור את הנשימה, גם כן כמובן לשניות בודדות. הבדיקה כולה נמשכת מספר דקות ומיד לאחר מכן מתקבלים הממצאים.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *