בעיות של ילדים מחוננים: מאפיינים ופתרונות אפשריים

b

ילדים מחוננים הם ילדים בעלי מאפיינים מיוחדים מאוד. לעיתים מדובר בברכה של ממש ונפגוש ילד חכם ומבריק המצליח לאזן את המחוננות הקוגניטיבית שלו לצד מאפייני אישיות אחרים. אך לצד הברכה הזו מגיעים לעיתים לא מעט אתגרים. המסגרת לא תמיד מתאימה לילד ויכולים להיווצר תסכולים רבים. ילדים מחוננים זקוקים לאבחון מתאים והכוונה חכמה על מנת למצות את הפוטנציאל המדהים שלהם מבלי לפגוע בחוויית הילדות שלהם בפרט או בכלל לייצר חוויות רגשיות שליליות.  

 

מה זה אומר להיות ילד מחונן? 

רוב הילדים המוגדרים כמחוננים עוברים מבחנים ושלל אבחונים הקובעים שיש להם מנת משכל גבוהה משמעותית מהממוצע. ילדים אלה יפגינו לעיתים (אך לא תמיד, חשוב לציין) יכולות גבוהות מאד בתחום הלימודים. יכולת הקליטה שלהם לרוב מצוינת ולפעמים הם מוציאים את עצמם משועממים בכיתה וכמהים לאתגר נוסף.

ילדים מחוננים בישראל אשר מוגדרים כך זוכים לתוכניות העשרה מיוחדות של משרד החינוך. במידה והגדירו את הילד כמחונן, משרד החינוך יעזור במציאת מסגרות ותוכניות שיכולות לאתגר את הילד ויהיו מותאמות יותר ליכולת שלו. 

זהו סוג המחוננות הנפוץ ביותר בארץ והעולם. לצד זאת מעניין לציין שישנן עוד סוגי מחוננות בקרב ילדים. אם הילד או הילדה מוכשרים מאד ביצירה, אומנות או אפילו בספורט לרוב משרד החינוך לא מעניק תוכניות מיוחדות (בהתחלה, אחר כך בתיכון דבר זה קצת משתנה), לכן בתחומים האלה חשוב שההורים יזהו ויעזרו בפיתוח התחום. 

בכלל חשוב לזכור שגם אם הילד עבר אבחון והתגלה כמחונן על ההורים להיות עם היד על הדופק ולוודא שהוא מקבל את התוכניות המתאימות עבורו. 

 

אבחון מתאים לילדים מחוננים

את האבחון אפשר לקבל על ידי פסיכולוגים מוסמכים הקובעים את רמת האינטליגנציה (IQ) והפרופיל המלא של תפקוד הילד. בפרופיל יתייחסו הפסיכולוגים גם לחוזקות וגם לאתגרים שיכולים להגיע, ואולי כבר קיימים.  

לילדים מחוננים יש מספר דברים במשותף שעוזרים לנו לגילוי הראשוני סביב השאלה האם הילד שלי מחונן? הורים שמוציאים חלק מהמאפיינים אצל הילדים שלהם ייקחו אותם לפסיכולוג מוסמך וייבצעו אבחון פסיכולוגי על מנת לגלות אם בזה מדובר ולהעניק להם את הפתרונות הטובים ביותר. 

 

מאפיינים מרכזיים בקרב ילדים מחוננים 

 

מאפיינים רגשיים

נתחיל במאפיינים הרגשיים. לעיתים אנחנו מזניחים אותם או שהילד מביע התנהגויות מסוימות ואיננו יודעים כיצד לקטלג אותם. הדבר הראשון החשוב ביותר לדעת הוא שילדים מחוננים יכולים להיות מאד מתעתעים. לפעמים הם ידברו באופן מאד בוגר לגילם, וגם הציפייה מהם תהיה להתנהג באופן יותר בוגר ממה שהם – דבר זה מייצר לעיתים בעיה של התפתחות א-סינכרונית וחוסר בשלות רגשית אצל מחוננים. זה יכול להוביל לתחושות כעס ועצב בקרב המחוננים ולפגוע עוד בהתפתחות שלהם. בתור מבוגרים אנחנו חייבים לזכור שגם אם הילד שניצב מולנו מאד חכם ומדבר כמו מבוגר הוא אינו מבוגר והוא זקוק להגנה שכל ילד זקוק לה.

 

מאפיינים קוגניטיביים 

ילדים מחוננים יביאו את עצמם לידי ביטוי בהרבה דרכים. חלקם יהיו חזקים במתמטיקה ויתקדמו שם מאד מהר, לעיתים אף לבד בבית. חלקם יקראו הרבה ויזכרו היטב את המידע שהם קוראים ועוד. 

 

מאפיינים חברתיים 

לילדים מחוננים יש פעמים רבות יכולות ורבליות ואינטלקטואליות הרבה מכפי גילם. לכן הם לא ימצאו שיח משותף עם בני גילם ועלולים למצוא את עצמם לפעמים מחוץ למעגל החברתי. 

 

רגישות גבוהה אצל ילדים מחוננים

ילדים מחוננים קוראים סיטואציות חברתיות בצורה מאד עמוקה ועלולים להיות בעלי חוש צדק מפותח לגילם ולמצוא את עצמם מנסים להגן על מישהו אחר ובכך חוטפים אש. זה מגיע לצד חשיפה גבוהה למידע, בעיקר היום בעידן האינטרנט והמידע הפתוח, והם עלולים למצוא את עצמם מתוסכלים אל מול עוולות העולם הפוליטיות והחברתיות. זכרו שהם עדיין ילדים והם מתקשים לאזן את הרגשות שלהם כלפי העולם הלא פשוט בו אנחנו חיים. 

 

סקרנות ודמיון מפותח אצל מחוננים

אחד המאפיינים הבולטים של הילד המחונן הוא הדמיון המפותח והיצירתיות. ילדים אלה יכולים לכתוב ספרים מגיל צעיר, לקרוא מאמרים מורכבים, לצייר בצורה יוצאת דופן, לנגן בצורה מרשימה ועוד. ילדים יצירתיים וסקרנים מפעילים את עצמם ולומדים הרבה על העולם. חשוב להנגיש להם את הדברים בצורה נינוחה ונעימה עם תיווך של מבוגר ככל הניתן. 

 

פתרונות אפשריים לבעיות של ילדים מחוננים

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא ביצוע אבחון מחוננים במקומות המוסמכים לכך בישראל על מנת לדעת מול מה אתם עומדים. באבחון תקבלו מושג ברור מאד גם בנוגע לאתגרים הרגשיים שהילד הספציפי מתמודד איתם. 

 

לימודים והתפתחות קוגניטיבית 

מה שהכי חשוב לעשות הוא למצוא עבור הילד מסגרת מתאימה שתאתגר אותו. למשרד החינוך יש תוכניות בנושא – החל מכיתות מיוחדות, דרך חוגים מיוחדים ואפילו חוגים במוסדות גבוהים. לצד זאת יש לזכור כי האחריות על החינוך וההתפתחות הרגשית של הילד נמצאת בידם של ההורים. לכן חשוב לבדוק איזה חוגים מתאימים, מעניינים ויכולים לפתח את הילד ולתגבר אותו גם באופן פרטי. 

 

פתרונות חברתיים

ילדים מחוננים ירגישו לעיתים יותר בנוח בקרב ילדים מחוננים אחרים. שם רמת השיח שלהם תהיה מותאמת, הם ימצאו נושאי שיחה משותפים וירגישו שייכים. לכן חשוב למצוא את המסגרת הטובה ביותר לילד שבה יהיו לו חברים ויחסים קרובים. מחוננים עלולים להרגיש לפעמים לבד – חשוב לתת להם מצע חברתי מתאים. אם הם לא מצאו חברים טובים במסגרת אחת, נסו מסגרות נוספות. דברו איתם הרבה על חברות ועל אתגרים בחברות ועודדו איתם ליצור קשר. 

כמובן שעולם הילדים המחוננים הם עולם ומלואו – אם אתם חושבים שיש לכם ילד מחונן התחילו לפעול בנושא וקדמו אבחון. וודאו שיש לילד את התמיכה הרגשית לו הוא זקוק ואל תחששו להתייעץ עם אנשי מקצוע מהתחום – הם יכולים לסייע רבות לכם ולילדכם!


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *