מה זה איזופיקס ולמה זה חשוב?

מה זה איזופיקס ולמה זה חשוב?
האיזופיקס מאפשר לנו לקבע את כיסא הפעוט לשלדת הרכב, וכך לייצב אותו, גם אם נחווה מהלומות בכביש.
אז איך עושים את זה בדיוק ולמי זה מיועד?
ריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת
 
בחודש יולי האחרון כתבה סמדר כפרי בעמוד הפייסבוק שלה:
“אם עברתם גם אתם אתמול בשבת בצהריים בצומת אלישמע וראיתם את הרכב המרוסק שמרוח הפוך על עמוד רמזורים – בטח חשבתם שאין מצב שמישהו יצא משם בחיים.
גם אני הייתי שם ולא חשבתי שמישהו יצא משם בחיים. חשבתי את זה במהלך 5 השניות שעברו לפני שהבנתי שהרכב המרוח הזה הוא הרכב של בן הזוג שלי,
שנסע בו עם הילדה הקטנה שלנו.
נהוג לומר על אירועים כאלו ש”הם יצאו בנס”.
ש”היה כאן מזל גדול”, או ש”מישהו שמר עליהם מלמעלה”.
אבל האמת לאמיתה היא שהיו כאן כמה דברים חשובים בהרבה שבזכותם המשפחה הקטנה שלי בחיים וביחד.”
בין השאר כפרי כתבה “הבת שלי יצאה ללא פגע מפגיעה מידית ישירה, פלוס סיבוב מטורלל ב-360 מעלות,
פלוס התהפכות והעפה של הרכב, פלוס התקפלות על עמוד.
הכיסא החזיק אותה בשתי נקודות עגינה על הגוף, הגן על הראש הקטן שלה מכל צדדיו בכל הטלטלות האלו בעזרת שילדת הברזל הכבדה שלו והריפוד המאסיבי שעוטף אותו, ועמד בגבורה בקרקס הצנטריפוגלי שעבר על הרכב, בלי לזוז מילימטר”.
אותו כיסא, היה מעוגן באיזופיקס.
אבל מה זה בכלל איזופיקס? ומה עושים איתו?
על פי החוק בארץ, בנסיעה ברכב הפרטי, תינוקות עד גיל שנה מחויבים לשבת בכיסא המותקן ברכב נגד כיוון הנסיעה, ואילו ילדים עד גיל 8 מחויבים לשבת במושב ייעודי לפעוטות.
שתי שיטות נפוצות לקיבוע מושב הפעוט ברכב הוא באמצעות חגורות הבטיחות או לחלופין, דרך הצמדתו לנקודות העגינה עליהן מצוי לוגו “איזופיקס”.
איזופיקס הוא שם תקן בינלאומי עבור נקודות העגינה לכיסא הפעוט שנמצאות במושבי הרכב.
האיזופיקס פותח לפני 15 שנה ומאז הפך לסטנדרט בתעשיית הרכב, כשכמעט כל הרכבים שיוצרו החל משנת 2006 כוללים בתוכם את נקודות העגינה לכיסא.
כלל הרכבים שיוצרו החל מחודש פברואר 2013 מחויבים בהתקנה של שתי נקודות עגינה, אחת מכל צד של כיסא הפעוט, ועוד אחת בתחתית המושב האחורי של הרכב. בכל אחת מהנקודות תוכלו לזהות את הלוגו של איזופיקס.
למי שמעוניין להרחיב את הידע ולברר לגבי התקן גם בחו”ל, יש לציין שהמערכת גם מוכרת בארה”ב בתור “לאטצ'” (LATCH באנגלית, ראשי תיבות של “Lower Anchors and Tethers for Children”) ובקנדה בתור canfix.
למה דווקא איזופיקס?
המחקרים מצביעים שכ-75% מההורים לא מעגנים את מושב הפעוט ברכב בצורה נכונה, כאשר הטעות הנפוצה היא כשמסתמכים רק על, או גם על, חגורות הבטיחות.
חשוב לדעת שאם חיברתם את כיסא הפעוט לאיזופיקס, מומלץ דווקא שלא לחזק את החיבור גם עם חגורות הבטיחות.
למעשה, אלא אם כתוב כך במפורש בהוראות כיסא הרכב, כדאי מאוד להימנע מחיזוק כפול, ועדיף להסתמך על האיזופיקס לבדו.
איך זה עובד?
באמצעות תניני האיזופיקס (הנראים כמו “ווים” שיוצאים מכיסא הפעוט), מושב הבטיחות מתחבר ישירות אל נקודות העגינה של האיזופיקס ולשלדת הרכב, ועל ידי כך בעצם מחזק את החיבור בין הכיסא למושב והופך אותו קבוע.
ברגע שכיסא הפעוט מעוגן לרכב באמצעות האיזופיקס, הוא מקובע אליו בצורה חזקה יותר ובמקרה של תאונה, הילד יישאר בסבירות גבוהה במקומו או שהתזוזה של הכיסא תהיה מינימלית.
האיזופיקס גם נותן אינדיקטורים לכך שההתקנה של מושב הפעוט הייתה נכונה, ואפשרות לשליפה מהירה ויעילה של כיסא הפעוט, במידה שתרצו את המקום עבור נוסעים אחרים.
איך מתחברים?
בבסיס מושב הפעוט ישנם שני ווים שבנויים להחלקה מהירה אל שקעי האיזופיקס שברכב.
כל מה שתצטרכו לעשות הוא לשלוף אותם החוצה, להצמיד לשקעים שבמושב (השקעים עליהם מופיע הלוגו) ולהצמיד את רגל הכיסא לרצפת הרכב.
יש לציין שאפשר לעשות זאת כשפני הכיסא הם עם כיוון הנסיעה או נגדו, בהתאם לגיל הפעוט.
מה עוד אפשר לעשות כדי להגן על הילד בעת הנסיעה?
הדבר הראשון שצריך לעשות, תמיד ובכל מצב, הוא כמובן ביטוח רכב.
אבל הביטוח לא מונע את המקרים, אלא רק נותן מענה כשהם קורים.
כשמדובר על מניעה חשוב לשים לב לרכוש כיסא שעומד בכל התקנים המחמירים לבטיחות, לוודא שעוקבים אחר ההוראות בהתקנה של הכיסא על המושב.
וגם שאנו כהורים נמנעים מהתעסקות בכל דבר אחר שהוא לא מה שקורה על הכביש, ובין השאר, מעבירים את הטלפונים למושב האחורי ומוצאים מראש דברים שיכולים להעסיק את הילדים שלנו בנסיעה.
מה עוד חשוב לדעת לפני שמתחילים?
לאיזופיקס יש הגבלת משקל.
מרבית הכיסאות של החברות האירופאיות המתחברות לנקודות העגינה מאפשרות נשיאת פעוטות עם כיוון הנסיעה, עד למשקל של 18 ק”ג.
לעומתם, המושבים של החברות האמריקאיות מאפשרים נסיעה עם פעוטות במשקל של עד 20 ק”ג נגד כיוון הנסיעה, ואילו עם כיוון הנסיעה הם מאפשרים נסיעה עם ילדים השוקלים עד 30 ק”ג ולעיתים גם למעלה מכך.
לכן כדאי לקחת זאת בחשבון עוד לפני שרוכשים מושב לפעוט.
(קרדיט: שאטרסטוק)