איך לבחור סלקל לתינוק – מדריך לבחירת כסא בטיחות לתינוקות / אבי ורון

רגע לפני שאתם רוכשים סלקל לתינוק , הכנו לכם מדריך קצר לבחירת כסא בטיחות לתינוקות עם כמה נקודות שחשוב לזכור ולדעת כדי שתוכלו לבצע את הרכישה הנכונה ביותר

המוצר הראשון שתינוקכם יפגוש מלבד הבגדים והחיתול לגופו הוא ככל הנראה הסלקל.

הסלקל הינו למעשה סוג של מושב בטיחות קומפקטי ונייד (עם ידית נשיאה) המותקן אך ורק נגד כיוון הנסיעה כדי לתמוך היטב בעמוד השדרה וראש הפעוט בתאונה חזיתית וצידית הקשות ונפוצות ביותר.

החוק מחייב ישיבה במושב בטיחות המותקן נגד כיוון הנסיעה עד גיל שנה, כאשר ההמלצה הרשמית בישראל, בארה”ב ובארצות אחרות היא להתמיד כך עד גיל שנתיים לפחות (מצב שאינו אפשרי בד”כ בסלקל).

בניגוד לסברה, לא ימנעו מכם להוציא את ילדכם ממחלקת היולדות ללא סלקל.

אתם יכולים להעדיף להתקין מושב בטיחות המתאים מגיל לידה ברכב, שאותו לא תפרקו כדי להציגו במחלקה, והוא המוצר המומלץ ביותר בטיחותית כיום מגיל 0.
מקור האיסור הוא הוצאת התינוק “על הידיים” ללא אביזר מתאים כמו מנשא, עגלה או סלקל.

חשוב לזכור כי הדבר מסוכן ונמצא בניגוד לתקנות התעבורה להסיע את ילדכם ללא התקן ריסון המתאים למידותיו, מגיל 0 עד יום הולדתו השמיני לפחות, ועדיף עד שחגורות הבטיחות ברכב יתאימו למידותיו (גובה 1.35 עד 1.50 מ’, תלוי בדגם הרכב).

הסלקל כמו כל מושב בטיחות, אינו מוצר שהתקנתו פשוטה בד”כ, כפי שנוטים לחשוב.

יש חשיבות רבה לטיב ההתקנה לגבי ביצועי ההתקן בעת תאונה, וחשוב שהמוצר יתאים לרכבכם ותוודאו שאתם יודעים לעגן אותו נכון והיטב לפני הנסיעה הראשונה הביתה מבית היולדות.

סלקלים ניתנים לעיגון בשימוש בחגורות הבטיחות או באמצעות ISOFIX (או LATCH), שהם עוגנים יעודים הנמצאים רק בחלק מן הרכבים למטרה זו, עם בסיס וללא בסיס קבוע ברכב.

חשוב לדעת כי נכונות ההתקנה וטיבה היא עקב אכילס של כל התקני הריסון, ולכן בסיס קבוע ועיגון ISOFIX/LATCH הוא השילוב המנצח מבחינת סיכויים לעגינה נכונה ויציבה בכל שימוש (וגם המצב המנצח במבחני הריסוק).

בחירת הסלקל נובעת לא פעם משיקולים קוסמטיים, כמו צבע וסוג הריפוד, או פרקטיים, כמו התאמתו לעגלה שבחרנו לרכוש או משקלו העצמי, אבל השיקול החשוב ביותר הוא בטיחות המוצר והיכולת שלנו לעגן אותו היטב לרכבכם ולהשתמש בו בצורה שתבטיח שיפעל כיאות בזמן אמת.

ממש כמו בעולם הרכב, גם למושבי בטיחות נערכים מבחני ריסוק השוואתיים, ונמצאים פערים משמעותיים בין המוצרים, למרות שהמשווקים יטענו בפניכם כי עמידה בתקן היא נתון מספק.

מבחני הריסוק זמינים בד”כ רק בתשלום ו/או בשפה הגרמנית וכשירות לקוראים, אתר 2bmommy פרסם עבורכם את ציוני הריסוק של התקני הריסון הנפוצים ביותר בישראל.
<להוסיף קישור או הפנייה>

הסלקלים נבדלים גם במערכת רתמות של 3 או 5 נקודות.  בסלקלים המשמעות הבטיחותית של הבדל זה פחותה לעומת מושבי בטיחות המותקנים עם כיוון הנסיעה, שבה עצמת הפגיעה מתחלקת על כל שטח המגע עם רתמות.

סלקל לעגלת תינוק

ראוי לזכור כי סלקל הוא אביזר בטיחות ולא עריסה ניידת, שהות ארוכה (מעל שעתיים ברציפות) אינה מומלצת מטעמי התפתחות התינוק ויש לה השלכות שליליות על יכולת הנשימה של תינוקות, הנובעת ממצב חצי-ישיבה בגיל רך, הלוחץ על הסרעפת ובית החזה.

לפגים ותינוקות עם בעיות רפואיות קיימת גם אפשרות להשתמש בעריסה בטיחותית (Car Bed), ובארה”ב קיימת בדיקה כדי לבחון אם תינוקות כשירים לחזור לביתם בסלקל.

קיימים יצרנים כמו פג פרגו ובריטקס המציעים עריסות בטיחותיות גם בישראל.

בהצלחה!