הגיל להתחיל  – איך נעודד שתיית מים בקרב תינוקות ופעוטות?

2

הגיל להתחיל  – איך נעודד שתיית מים בקרב תינוקות ופעוטות?

מים צלולים ונקיים הם גורם בסיסי בשמירה על אורך חיים בריא של מבוגרים ותינוקות כאחד. איך נעודד את הקטנטנים לשתות מספיק ונקנה להם הרגלים בריאים? כיצד נזהה צמא של תינוק ומה עושים כשהוא מסרב לשתות? כל התשובות כאן

זאב נחמנזון

מים, מאיזה גיל?

כפי שוודאי ראיתם באין ספור תמונות מרגשות ואולי גם למדתם מקריאת מאמרים בנושא – תינוקות בדרך כלל מרגישים מצוין במים. נוכח העובדה כי התינוק מבלה את תשעת החודשים הראשונים בחייו כשהוא מוקף מים, אין זה מפתיע שהוא חש נינוח ורגוע  גם כשהוא מחוץ לרחם. אולם ככל שזה נוגע לשתיית מים, המצב שונה בתכלית – כל תינוק והגישה שלו לשתייה. שתיית מים היא חיונית והכרחית להתפתחות וצמיחה תקינה של התינוק, אך האם חשוב שישתה אותם כבר מרגע הלידה? על פי הנחיות משרד הבריאות,  בחצי השנה הראשונה לחייו מקבל התינוק את מלוא כמות הנוזלים הדרושה לו דרך חלב האם או תחליפי המזון שהוא מקבל, ללא צורך בשתיית מים בנפרד. לאחר חצי שנה, פחות או יותר בסמוך לזמן שבו הוא מתחיל לאכול מזון מוצק – יש להתחיל לשלב בתזונה שלו מי שתיה.

מתכון מנצח למים

כיום רובינו יודעים כי מים איכותיים ונקיים הם צורך בסיסי בשמירה על אורך חיים בריא ומוטב שלא להתפשר עליו. ברוב הבתים בישראל ניתן למצוא כיום בר מים או לכל הפחות סנן לברז. כמובן, חשוב שנדאג גם לקטנטנים למים בריאים וזמינים, אבל לפני כן  מוטב שנוודא שהם בטוחים עבור גופם ואינם מזיקים למערכת העיכול שלהם. מי שתיה המיועדים לתינוקות צריכים לעבור הרתחה ממושכת של שתי דקות לכל הפחות ולאחר מכן קירור. מומלץ להכין מבעוד מועד כמות מים שתספיק לתינוק למשך כל היום. את המים כדאי להציע כשהם בטמפרטורת החדר על מנת להרגיל אותו לכך.

איך נזהה את הצמא?

מכירים את התחושה הזאת, כשאתם חוזרים הביתה מאימון ספורט או מפעילות מאומצת אחרת, ובא לכם לשתות גלון שלם של מים? התחושה הזו קיימת גם אצל תינוקות שכבר החלו לאכול מזון מוצק, אלא שהם לא יכולים לספר לכם על כך. תינוקות צמאים, הם זקוקים לנוזלים באופן עקבי ושוטף ומאד חשוב להקפיד להרגיל אותם אליה, אך גם אנחנו כהורים אמורים לדעת ולזהות תחושה של צמא אצל התינוק כפי שהורים משופשפים כבר יודעים לזהות בכי של רעב או כל סוג בכי אחר. ראשית, אם הקטן סיים לאכול והבכי נמשך– ייתכן בהחלט שמדובר בצמא ובקבוק מים יפתור את הבעיה וירגיע אותו. שנית, בדיוק כפי שכשאנו צמאים אנו מכווצים את השפתיים שלנו, גם תינוקות מבצעים את אותה תנועה טבעית, ולעיתים ממש ניתן לשמוע את קולות המצמוץ מהשפתיים שלהם. בכל אופן, נסו להציע להם בקבוק מים לעיתים תכופות במהלך היום. אל דאגה – הם לא ישתו באופן מוגזם אלא על פי הצורך שלהם, ואתם תהיו רגועים מכך שסיפקתם אותו. כדאי להזכיר שבעונת הקיץ גם לתינוקות חם יותר ולכן כדאי להציע להם יותר מים, גם כשהם מתעוררים בלילה.

ומה אם הם לא צמאים?

בדיוק כמו בהתנסויות עם אוכל, כל תינוק מגיב אחרת לשתיית מים. במקרים מסוימים תינוקות יתרגלו מהרגע הראשון לבקבוק המים, לטעם ולמרקם. במקרים היותר שכיחים ניתקל בסירוב לשתות, בדחיה של הבקבוק או בבכי כאשר התינוק לוגם מים. חשוב לזכור כי בסופו של דבר כל התינוקות מתרגלים למים וגם שלכם יתרגל וישתה אותם, לכן חשובות סבלנות והתמדה. אם העולל אינו שש לשתות מהבקבוק שווה לנסות ולהחליף לו לבקבוק אחר שיעורר את סקרנות או יבהיר לו כי מדובר בשתייה שאינה החלב אליו הוא מורגל. בהתחשב בעובדה שתינוקות לומדים קודם כל מהוריהם – כדאי שנשמש דוגמא אישית ונראה להם כי גם אנחנו שותים מים. לכן, בכל הזדמנות שאתם שותים הציעו מים גם לתינוק שלכם. על פי רוב זהו מסר שעובר די מהר.

למים אין תחליף

לא מעט הורים נוטים להחליף את המים במשקה אחר כי “הילד לא מוכן לשתות מים” ו”העיקר שישתה משהו שייתן לו כוח”. כאן המקום להזכיר: למים רתוחים אין תחליף, והאלטרנטיבות אינן בריאות להן. מים ממותקים בסוכר או תרכיז, קל וחומר שתייה ממותקת מסחרית – מכילים סוכרים מזיקים שעלולים לגרום להשמנת יתר ואצל תינוקות מסוימים לתופעות לוואי נוספות. מעבר לכך, התינוקות שייחשפו לשתיה הזו יתרגלו אליה ויפתחו בה תלות, מה שיהפוך את המעבר העתידי שלהם לשתיית מים  לארוך ומורכב יותר. גם משקאות כמו תה, אפילו ללא סוכר, אינם מומלצים לתינוקות. התה מכיל חומרים פעילים שעלולים לפגוע בתהליך הגדילה ולהוביל לעששת ואף לחוסר תיאבון.

הקפידו על מים מורתחים ומצוננים לתינוק שלכם, והתאזרו בסבלנות. בסופו של דבר תגלו כמה היא תשתלם לכם בהמשך הדרך.