איך הורות משנה את הגישה שלנו לכסף?

b

שום דבר לא משנה אותנו כמו הילד הראשון שלנו – וזה נכון גם לגבי פיננסים וכסף. כך נראים חיים כלכליים עם ילדים

דניס לר

לכניסתם של ילדים אל חיינו, יש השפעה עמוקה על כל היבט בהתנהלות שלנו ובזהותנו. בזאת נכללים גם ההתנהגות הפיננסית והיחס שלנו לכסף. הורות מספקת לנו אינספור תחומי אחריות חדשים, וההיבט הפיננסי הוא כזה שאי אפשר להתעלם ממנו. 

גידול ילד הוא מסע מתגמל אך גם תובעני כלכלית. מחקרי עומק חושפים פעם אחר פעם את העלויות המשמעותיות הכרוכות בגידול ילד – שלרוב נעלמות מעינינו במרוץ היומיום. כך למשל, מחקר של הכלכלן רז גרינבלט (מקבוצת(Shell Capital  שפורסם ב”גלובס” ב-2017, הראה שבמהלך 3 השנים הראשונות לחיי ילד עלות גידולו היא יותר מ-130 אלף שקל, עם ממוצע הוצאות חודשי של כ-3,670 ₪. המחקר סיכם שמשפחה ממוצעת תוציא כ-612 אלף שקל על ההוצאות השונות (דיור, מזון, ביגוד, בריאות, טיפול וחינוך), הכרוכות בגידול ילד ראשון מלידה ועד גיל  18. כיום ניתן להניח שהעלות היא אף יותר גבוהה ויש שמעריכים אותה כמתקרבת למיליון שקלים. 

מעבר לאהבה שלנו לילדינו, העלות העצומה הזאת הופכת את זה לחיוני עבור הורים להעריך מחדש את ההרגלים הכלכליים שלהם. כיצד הורות משנה את נקודת המבט והגישה שלנו לכסף? בכתבה שלפניכם אנחנו מונים כמה דרכים שבהם ילדים משנים את הדרך שבה אנחנו מסתכלים ועוסקים בכסף.  

דרך ראשונה: הגדרת יעדים פיננסיים

הפיכה להורה מביאה תחושה חדשה של אחריות, לא רק לצרכיו המיידיים של הילד אלא גם לעתידו. הרצון לספק את ההזדמנויות הטובות ביותר ואת הביטחון הכלכלי לילדיהם מחייב את ההורים להציב יעדים פיננסיים ברורים. 

חיסכון עבור אבני דרך חשובות לחיים כמו חגיגת בת/בר מצווה או מימון השכלה גבוהה – הופך לעדיפות עליונה. כדי לעודד הורים לתכנן את עתיד ילדם כבר מגיל צעיר, שוק הפיננסים מציע אמצעי חיסכון שונים ואפשרויות השקעה ייעודיות לילדים – כמו קופת גמל להשקעה , פיקדון בבנק וחיסכון לכל ילד.  חיסכון לכל ילד הוא חיסכון מטעם המדינה של כ-55 שקלים מדי חודש, או 110 שקלים על חשבון קצבת הילדים. קופת גמל להשקעה היא חיסכון אקטיבי על שם הילד הנעשה על ידי ההורים או קרוב משפחה, גם בסכומים נמוכים של החל מ- 100 שקלים לחודש ועד לתקרה שנתית של כ-76 אלף שקלים.

חיסכון עקבי דרך מכשירים פיננסיים אלה גם מחדיר משמעת וחשיבה לטווח ארוך אצל הורים טריים שייתכן שלא נהגו כך לפני כן.

דרך שניה: מעקב צמוד אחר ההוצאות החודשיות

הורות מחייבת מעקב דקדקני אחר ההכנסות וההוצאות, שכן האחריות הכלכלית של גידול ילד עלולה להוביל בקלות להוצאות יתר. בניית תקציב משפחתי הופכת להכרחית כדי להבטיח שהמשפחה תישאר יציבה ולא תעמוד בפני עומס כלכלי. הורים לומדים להבחין בין צרכים לרצונות, הופכים מודעים יותר לבחירות של ההוצאות שלהם ומתחילים לשים לב ביתר הקפדה לכסף שנכנס ויוצא. מעקב צמוד זה אחר הכספים לא רק מועיל ליציבות המשפחה אלא גם מהווה דוגמה לילדים כיצד לנהל את כספם בצורה אחראית ככל שהם מתבגרים.

דרך שלישית: אימוץ פתרונות יד שנייה

הצמיחה וההתפתחות המתמשכת של ילדים דורשים עדכונים תכופים בארון הבגדים, הצעצועים והציוד שלהם. עם זאת, קניית כל פריט כזה בצורתו החדשה מהחנות אינה בת קיימא לטווח ארוך מבחינה כלכלית.

הורות דוחפת הורים לחפש פתרונות יצירתיים כדי לחסוך כסף ולהפחית בהוצאות. הורים רבים פונים למבצעי הנחה ברשתות, בוחנים הזדמנויות בשוק היד השנייה לפריטים זולים אך איכותיים ומקבלים בגדים וציוד אחר מבני משפחה וחברים בזרועות פתוחות. שינוי זה בהלך הרוח לא רק עוזר בניהול הנטל הכספי של ההורות, אלא גם מטפח תודעה סביבתית, ועל הדרך יכול ללמד ילדים את הערך של שימוש חוזר ומיחזור.

דרך רביעית: הכנה אל הלא נודע

גידול ילדים מביא איתו גם רמה מסוימת של אי-ודאות, והוצאות בלתי צפויות הן חלק מהמסע. ממצבי חירום רפואיים ועד לצרכים חינוכיים בלתי צפויים, הורים חייבים להיות מוכנים להתמודד עם מצבים כאלה. כתוצאה מכך, הורים רבים, אולי בפעם הראשונה, פותחים תכנית חיסכון לשעת חירום או להוצאה לא צפויה, כדי להתמודד עם אי הוודאות, וכדי לחסוך ליום גשום. קופת גמל להשקעה למשל, יכולה לשמש כחיסכון מצוין לכך, בשל הגמישות בהפקדות והנזילות במשיכה. רשת ביטחון פיננסית כזו מעניקה תחושת ביטחון כלכלי, ומציעה להורים שקט נפשי ועשויה לאפשר להם להתמודד עם ההוצאה מבלי לפנות להלוואות או להיכנס למינוס בבנק.

דרך חמישית: הובלה בדוגמה בחינוך פיננסי

להורים תפקיד מרכזי בעיצוב עמדותיהם והתנהגויותיהם של ילדיהם כלפי כסף. כדי להקנות לילדיהם ערכים של אחריות כלכלית והערכה לכסף, הורים נוטים להכיר בחשיבות של מתן דוגמה אישית. זה כולל הפגנת הרגלים פיננסיים טובים כמו תקציב, חיסכון והשקעה. מה שמתחיל ב”אמא תקני לי” יכול להסתיים בשיעור חשוב על עדיפויות וחיסכון. 

חינוך פיננסי מתבטא גם בהקניית הרגלים אצל ההורים. למשל, להתחיל לחסוך מיד עם הכספים שמתקבלים בעת הלידה או בברית/ה, אותם ניתן להגדיל לאורך השנים במוצרי חיסכון שונים. אותו דבר ניתן לבצע עם הכספים שמתפנים מההוצאות החודשיות כשנכנסים למערכת החינוך הממלכתית, למשל. 

סיכום

הורות מביאה לשינוי עמוק בפרספקטיבה ובגישה שלנו לכסף. הרצון להבטיח לילדינו עתיד טוב מניע אותנו להציב יעדים פיננסיים ברורים ולהשקיע בחינוכם וברווחתם. עם אחריות כלכלית מוגברת, ההורים לומדים לנהל את ההוצאות החודשיות שלהם ביעילות ולבחון אפשרויות חסכוניות, כמו קניית פריטים יד שנייה. הם גם מכירים במשמעות של חיסכון חירום ושואפים להיות מודל לחיקוי פיננסי עבור ילדיהם. הורות לא רק מעצבת את עתיד ילדינו אלא גם את העתיד הכלכלי שלנו, כאשר אנו מנווטים את המסע תוך תכנון קפדני והרגלים פיננסיים אחראיים.

* אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *