תביעת רשלנות רפואית בלידה – מה אנחנו צריכים לדעת?

2

לידה היא הדבר הכי משמח שיכול להיות. אנשים מחכים לרגע הזה זמן רב, בלי קשר להמתנה של תשעה חודשי הריון, הרי שיש מקרים בהם זוגות או נשים באופן פרטני, נלחמים שנים בשביל להגיע אל הרגע בו הם ייכנסו אל חדר הלידה ויצאו ממנו עם תינוק או תינוקת חדשים. 

לצערנו, לא אצל כולם מדובר ברגע משמח. לא פעם אנחנו שומעים על מקרים שהלידה הסתיימה בנזק רפואי כזה או אחר אצל התינוק ולעיתים אפילו במקרים של מוות. אין הכוונה בהכרח למקרים של הריון בסיכון שיש חשש שאכן זה יהיה המצב, אלא מדובר על מקרים בהם הרופאים והצוות הרפואי שסביבם, נהג בחוסר אחריות וברשלנות, ולכן זו התוצאה. 

רשלנות רפואית בלידה היא תופעה לא שכיחה, בוודאי לא ביחס למקרים אחרים בהם מוגשות תביעות רשלנות רפואית כנגד רופאים, צוותים ומרכזים רפואיים. יחד עם זאת, אנחנו כן מכירים בספרות המקצועית ובמציאות מקרים רבים, אשר מלמדים על רשלנות בזמן הלידה, כזו שגרמה נזק אצל האם, אצל התינוק או אצל שניהם. 

מה זו רשלנות רפואית?

בשביל להתייחס למקרים של רשלנות בזמן לידה, נסביר תחילה מה זו רשלנות באופן כללי ובאילו סיטואציות ניתן להגיש תביעות רשלנות רפואית. 

רשלנות רפואית מוגדרת כמצב בו הרופא פועל באופן לא סביר ביחס למה שנהוג במקרה שלפניו, וכתוצאה מכך נגרם נזק למטופל/ת. הרשלנות יכולה להתבטא בהתנהלות לא מקצועית, בתהליך עבודה לא נכון, שימוש לא נכון באבחונים, כלים ואמצעים אחרים שעומדים לרשותו, ביצוע פעולות בסדר הלא נכון או בצורה לא נכונה ועוד. 

בשביל להגיש תביעת רשלנות, צריך שיהיה ברור איך אמורים לנהוג במקרה הנ”ל, ולעומת זאת כיצד הרופא נהג ומדוע זו היתה התנהלות רשלנית. צריך לציין עוד, תביעת רשלנות רפואית נכללת במה שנקרא תביעות נזיקין, לכן, זה לא מספיק רק להוכיח רשלנות אלא יש להוכיח שהטיפול גרם לנזק שהשפיע על המטופל או המטופלת. במידה ומצליחים להוכיח את הקשר, אז אפשר לתבוע פיצויים. 

איך מטפלים במקרים של רשלנות רפואית בלידה?

ההבדל בין רשלנות רפואית רגילה לבין רשלנות רפואית בלידה היא בגורם הזמן (זה נכון גם למקרים של הריון). ישנם מקרים בהם הנזק שנוצר כתוצאה מטיפול רשלני בזמן הלידה, בין אם זה אצל האם ובין אם זה אצל המטופל, אינם נחשפים מיד אלא רק כעבור מספר שנים. לכן, אפשר להגיש תביעה גם אחרי מספר שנים. זאת בהנחה ואכן מתגלה נזק ואפשר לקשר אותו לרשלנות בזמן הלידה. 

התביעה מוגשת בעקבות נזק שנגרם לאם אשר משפיע על התפקוד שלה או היכולת להיכנס שוב להריון, וכן היא מוגשת בעקבות נזק שנגרם לתינוק אשר משפיע על שגרת חייו והיכולת שלו להתפתח ולתפקד באופן סדיר. 

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *