מחלות עיכול – איך לאכול את זה?!

2

בעשורים האחרונים אנחנו עדים לעלייה מדאיגה באבחנה של תסמונות, מחלות ושלל תופעות שקשורות למערכת העיכול. האמנם חלה עליה בשכיחות? או שאולי רק במודעות? מומחים מצביעים על קשר בין השמנת יתר ואורח החיים המערבי לבין גנטיקה. מהפן הסביבתי, הגורמים הנפוצים הם צריכת מזון מתועש, זיהום אוויר, חשיפה לתרופות ולכימיקלים, והרשימה עוד ארוכה. החדשות הטובות הן, שעם רוב המחלות ניתן להתמודד יפה, ולמדע יש הרבה מה להציע לנו. הרבה מידע ומבחר טיפים – לפניכם.

יש כל כך הרבה סוגים של מחלות עיכול – לכם נשאר רק לבחור

אז מה על הפרק? קרוהן או ריפלוקס? צליאק או אולקוס? סליחה, אבל… לא, תודה. 

ובכל זאת, אם אתם או מי מיקיריכם סובל מתופעות במערכת העיכול, שפוגעות באורח החיים תקין, יתכן שאתם צריכים להכיר את הגורמים ואת הסיבות להן. וכמובן – ללכת למרפאה ולהיבדק על ידי מומחה גסטרואנטרולוגיה.

ריפלוקס

  • מה זה? תופעה כרונית המאופיינת בחזרת תוכן קיבתי אל הוושט. היא מתרחשת כתוצאה מהיחלשות של השסתום החד כיווני שנמצא בפתח העליון של הקיבה, ומפריד בינה לבין הוושט. 

  • מה מרגישים? צרידות, צריבה, כאב בוושט. במקרים קיצוניים, או לאחר הזנחת התופעה, דופן הוושט נפגעת ועשויה להתפתח בה דלקת, לכן חשוב מאוד לטפל בהקדם.

  • איך מטפלים? מתחילים בשינוי תזונתי: הימנעות מארוחות גדולות ומשכיבה אחרי האוכל, הפחתת כמויות השומן בארוחות, הפסקת עישון וצריכת קפאין ואלכוהול. ברגע האמת, אפשר ליטול תרופה נוגדת חומציות

קרוהן וקוליטיס

שתי מחלות מעי דלקתיות ידועות מאוד, הן קרוהן וקוליטיס. נכון להיום, עדיין לא ברור לגמרי מה הגורם לתופעה, אבל מייחסים את האחריות למערכת החיסון של המעי, בצמוד לנטייה גנטית ולתזונה לקויה.

קרוהן

  • מה זה? דלקת שמתמקדת במעי הגס ובמעי הדק (בקרבת החיבור עם המעי הגס), אם כי היא יכולה להופיע גם בחלקים אחרים במערכת העיכול. 

  • מה מרגישים? כאבי בטן תכופים או מתמשכים, בחילות, הקאות, שלשולים, פגיעה בתאבון ואיבוד קיצוני במשקל הגוף.

קוליטיס

  • מה זה? דלקת כיבית לאורך רירית המעי הגס.

  • מה מרגישים? כאבי בטן ושלשול דמי. לעתים הדלקת מעוררת תופעות מחוץ למערכת העיכול, כמו פריחה עורית, כאבים במפרקים וכדומה.

איך מטפלים בקרוהן ובקוליטיס? המטופלים, ביחד עם הגורמים המקצועיים (רופא/ה, תזונאי/ת, פסיכולוג/ית) מקיימים בחינה מדוקדקת של מזונות שמעוררים התלקחויות ושל תזונה שמאפשרת הפוגה במחלה. לעתים קרובות, את השינוי התזונתי משלבים עם טיפול תרופתי מתאים.

צליאק (כרסת)

  • מה זה? פגיעה בספיגה של נוטריאנטים (חומרי הזנה דוגמת ויטמינים ומינרלים), בעקבות חשיפה לגלוטן (חלבון החיטה) אצל אנשים רגישים. המרכיב הגנטי בגורמים לצליאק הוא דומיננטי מאוד. כאשר ישנו רקע גנטי למחלה, היא מתעוררת עם עליה בתאי דם לבנים (תאי T) בתגובה לחשיפה לגלוטן.

  • מה מרגישים? שלל תסמינים! הפרעה לגדילה, שלשולים, כאבי בטן, כרס תפוחה, אנמיה, סוכרת, הפרעות קשב, כיבים בחלל הפה ועוד.

  • איך מטפלים? תזונה נטולת גלוטן, לנצח. חשיפה חד פעמית לגלוטן עשויה להוביל לנזקים קשים, שאת תוצאותיה יהיה קשה לשקם במשך מספר חודשים. 

אולקוס (כיב קיבה)

  • מה זה? כיב (פצע) בתריסריון או בקיבה, שנגרם בדרך כלל בעקבות זיהום שמקורו בחיידק ההליקובקטור פילורי. גם תרופות מסויימות, כמו איבופרופן, נפרוקסן ואספירין עשויות לגרום לאולקוס. 

  • מה מרגישים? כאב בבטן העליונה (שנגרם ממגע של הפצע עם מיצי הקיבה החומציים), בחילות, הקאות, איבוד משקל. 

  • איך מטפלים? שינוי תזונתי, בהתייעצות עם רופא/ה או תזונאי/ת, לעתים במקביל לטיפול תרופתי מתאים להורדת חומציות הקיבה.


מחלות ותופעות רבות פוקדות את המבקרים במחלקות הגסטרואנטרולוגיה, ורק חלקן נסקרו כאן. אלה שמופיעות ברשימה הן המוכרות ביותר, שנמצאות כיום בחזית המחקר. אף שסימפטומים רבים שהוזכרו מעלה עשויים להופיע גם בבעיות קלות יותר, מומלץ לבדוק ולטפל באופן המתאים, ולא להזניח.

היום לא צריך לסבול, אפשר לזהות ולפתור

אם בעבר היו בעיות רפואיות שנותרו בגדר תעלומה ועשרות אלפי אנשים נאלצו לחיות עם כאבים או פגיעה משמעותית באיכות החיים, כיום הטכנולוגיה מתקדמת יותר מאי פעם ויש מה לעשות. 

כדאי לדעת: כיום אפשר לבצע בדיקה מקיפה של מערכת העיכול שיכולה לסייע לגורמים המטפלים “לפצח” את מקור התסמינים, כך הם יוכלו להעניק למטופלים המלצות מדויקות וסוף סוף להעניק להם פתרון מותאם אישית שפותר את הבעיה מהשורש. 

התוכן בכתבה זו הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת.

 

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *