כל מה שצריך לדעת על מיניות אצל מושתלות איברים

2

חייה של מי שעברה השתלת איברים עוברים טלטלה בשלל תחומי חיים, ביניהם גם תחום המיניות. בפן הפיזי ישנן כמובן השפעות רבות כמו כאבים, שינויים שאליהם יש להתרגל וסיכונים שאליהם חשופות המושתלות כמו זיהומים. בפן המנטלי והרגשי ישנם אתגרים גם כן, כמו תחושה של חוסר ביטחון בשל צלקות ואפילו דיכאון במקרים מסומים. אך על הקשיים והאתגרים הללו ניתן להתגבר ובסופו של דבר ליהנות מחיי מין מלאים. לפניך כל מה שאת צריכה לדעת על מיניות אצל מושתלות איברים. 

 

מתי ניתן לקיים יחסי מין לאחר השתלה?

ישנן כמובן סוגים שונים של השתלות כמו השתלת לב, השתלת ריאה, השתלת כבד וכליה. כל אחת מההשתלות הללו מבוצעת באופן מעט שונה ולכן גם זמן ההחלמה יהיה שונה. אך ככלל מומלץ לחכות לא פחות מחודש ובמקרים מסוימים אף מספר חודשים, בטרם ניתן לקיים יחסי מין מלאים. יחד עם זאת, גם עם החזרה לשגרת המיניות מומלץ להימנע מתנוחות המפעילות עומס רב על הגוף, במיוחד באזור שבו בוצעה ההשתלה, לפחות עד שתתבצע החלמה מלאה של צלקת הניתוח. 

 

מהם המאפיינים הייחודיים של מושתלות איברים?

אצל נשים מושתלות איברים, ישנו מאפיין שלא ניתן למצוא אצל גברים מושתלי איברים. מאפיין זה הוא כמובן שינויים במחזור החודשי. לרוב, בשלבים שלפני ההשתלה עצמה הגוף מפסיק את קבלת הווסת החודשית. לאחר ההשתלה המחזור מתחיל לשוב, אך בתחילה הוא אינו סדיר וייתכן כי יהיה צורך בבדיקה רפואית כדי לקבוע האם דרוש טיפול תרופתי להסדרת המחזור. 

חשוב לדעת כי בשל חזרתו של המחזור החודשי, גם אם הוא אינו סדיר, מושתלות לאחר ניתוח יכולות בהחלט להיכנס להיריון. מצב זה עשוי לסכן את המושתלת אם ההיריון מתרחש מוקדם מידי לאחר הניתוח. ההמלצה היא להמתין לפחות שנתיים בטרם הכניסה להיריון או להתייעץ עם רופא אם יש רצון לעשות זאת בטרם תחלוף תקופה זו. 

 

באילו אמצעי זהירות יש לנקוט בתחום המיניות?

מושתלות איברים חשופות לסכנות לאחר הניתוח המחייבים במשנה זהירות בתחומי חיים רבים וגם בתחום המיניות. לאחר הניתוח ישנו סיכון מוגבר להתפתחות של זיהום, לכן חשוב על אחת כמה וכמה להקפיד על היגיינה לפני כל מגע מיני מכל סוג שהוא. 

אחת הדרכים להקפיד על משנה זהירות במגע מיני לאחר השתלה היא לעשות שימוש בקונדום, כאשר אין פרטנר קבוע. זאת משום שפרטנר שאינו קבוע עשוי לשאת עימו זיהומים המועברים מפרטנרים קודמים למושתלת. יחד עם זאת במהלך תקופת ההחלמה מהניתוח מומלץ להשתמש בקונדומים גם אם ישנו פרטנר קבוע ליתר ביטחון. וכדי למנוע את הסיכון הזה יש להשתמש לא רק באמצעי כמו קונדום למניעת העברת מחלות וזיהומים. 

כמו כן, חשוב מאוד לשמור על היגיינה בטרם המגע המיני וגם לאחריו. חשוב לשמור על הגוף נקי כדי לא לאפשר לזיהום להתפתח. בנוסף, חשוב לזכור כי נשים מועדות יותר להתפתחות של דלקות בדרכי השתן, העשויות להיות מסוכנות במיוחד לאחר השתלת איברים בשל חולשת מערכת החיסון. לכן, יש להקפיד על ריקון שלפוחית השתן לפני קיום יחסי מין וגם לאחריהם, כדי לאפשר לגוף להיפטר מכל סוג של זיהום שאולי הצליח לחדור למערכת. 

כמו כן, מומלץ להגיע לבדיקות שגרתיות אצל רופא/ת נשים ואף לערוך בדיקות פאפ במועד הדרוש. כך ניתן לזהות מקרים שבהם בכל זאת התפתח זיהום שבו יש לטפל באופן תרופתי. 

לסיכום, נשים לאחר השתלת איברים יכולות בהחלט לגלות מחדש את מיניותן כל עוד הדבר נעשה תוך הקשבה לגוף ושמירה על בטיחות. 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *