מה (ולמה זה) קורה לי?! – רצפת אגן בהריון ולאחר לידה / גזית מרגלית

2


“בחודש השביעי כבר קמתי פעמיים בלילה לשירותים ובשמיני כבר שלוש… בתשיעי פשוט עברתי לגור בשירותים. ממש כל חצי שעה עשיתי פיפי, אבל ידעתי שאחרי שאלד זה יעבור- כך אמר לי הרופא שלי וגם חברה טובה שהיה לה בדיוק אותו דבר. ואז ילדתי. הייתה לידה לא נורא קשה. בסך הכל עבר בשלום. אפידורל מפתיחה 4, שעה וחצי של לחיצות ואחרי 7-8 שעות כבר הכל היה מאחורינו וילד מקסים שכב עלי. אמרו לי שזה יפה ללידה ראשונה.

רק מהסיפור הזה עוד לא נפתרתי! עדיין הולכת לפעמים בלילה לשירותים וגם במשך היום. חוצמזה, יש דבר חדש- כל שיעול או עיטוש גורם לי להתיישב כדי שלא יברח כלום.. והכי גרוע- הלכתי לחתונה בשבוע שעבר. סופסוף, ארבעה חודשים אחרי הלידה יצאתי לבלות! ובריקודים- פשוט הרגשתי טפטוף. לא עזר ללכת לשירותים ולא עזר שום דבר. באיזשהו שלב התיישבתי וחשבתי לעצמי, מזל שאני עם חצאית ולא עם מכנסיים…”

מכירה סיפור כזה? מכירה סיפור דומה?

את לא לבד!

אחת מארבע נשים חווה או חוותה בחייה אירוע אחד (לפחות) של דליפת שתן.

הגורם העיקרי לחולשה של רצפת האגן, על פי מחקרים, הוא ההריון והלידה הראשונים. חולשה של רצפת האגן, עלולה להתבטא בקשיים שונים בהתאפקות ושליטה על סוגרים: ריצות רבות לשירותים ביום ובלילה; דליפות שתן במאמץ כגון שיעול, עיטוש, צחוק, קפיצה; דליפות שתן בהתאפקות- בדרך לשירותים וגם בעצירויות ובקשיים בחזרה לקיום ביחסי מין (חוסר תחושה או כאב מוגבר).

כל אלה בעיקר פוגעים (רק) באיכות החיים של האישה. אולי זו הסיבה לכך שהם לא מטופלים עד להריון או הלידה השלישית או עד שהמצב מחמיר ממש…

למה זה קורה דווקא עכשיו?

ההריון והלידה הם תקופות מאוד עמוסות- השינויים ההורמונליים משפיעים מאוד על גמישות רצועות תומכות באגן ובאיברי האגן מצד אחד. מצד שני, ההריון גדל ומעמיס פיזית על שלפוחית השתן. בסוף ההריון מגיעה הלידה, גם היא מחלישה את השרירים ובנוסף, גורמת לעיתים ללחץ עיצבי נקודתי. יחד, אנחנו חוות החלשות כללית של המערכת ואז מתחילות לצוף הבעיות. לעיתים הן באמת נפתרות לאחר הלידה ולפעמים, נראה אותן חוזרות לקראת או אחרי לידה נוספת או בגיל המעבר.

חשוב לי להגיד שאפשר וכדאי לפתור את כ הבעיות האלה! גם אם את כבר הרבה אחרי לידה או אחרי הרבה לידות… יש פתרון (והוא לא לשים פד יותר עבה בתחתונים או להסתובב עם זוג “ספר” בתיק)

פיזיותרפיה לשיקום רצפת האגן היא טיפול אינטימי, ממוקד וקצר כדי לפתור כל אחת מהבעיות שהזכרתי למעלה, ואחרות דומות להן. הטיפול מתמקד בתרגול שרירי רצפת האגן. לימוד טכניקות של כיווץ והרפייה ועבודה יחד עם הנשימה.

למה לטפל דווקא עכשיו?

  • כי ככל שהחולשה גדלה, מערכת נמצאת בעומס רב יותר ואנו לא רוצות להגיע למצב של צניחה או דליפה המצריכים ניתוח.
  • כי ככל שנטפל מוקדם, כך נלמד מהר ונכון יותר לעבוד עם הגוף שלנו.
  • כי בעידן שתוחלת החיים של אישה ממוצעת קרוב ל-80, איכות חיים, זו לא מילה גסה…

בדרך כלל, כשמגיעה אלי אישה לטיפול היא יוצאת אחרי 4-5 טיפולים עם שיפור משמעותי באיכות חייה וכלים להמשך התמודדות ותרגול עד לפתרון מלא של הבעייה.

לשמחתי הרבה, הנושא עולה למודעות בשנים האחרונות וזוכה להתייחסת רצינית בארץ ובעולם. עדיין לכל המתעסקים/ות בתחום, נעים יותר לדבר על לידה פעילה (ואני תומכת נלהבת!) ולא על ההשלכות שלה. ומכאן, לסדר היום האישי, של כל אחת ואחת מאיתנו… רצפת האגן שם… אבל לא תמיד מגיעה ממש להתייחסות או לטיפול. אנחנו צריכות למצוא את הזמן הנכון והמקום הנכון ופעמים רבות, קל יותר לחזור לחדר כושר לספינינג עם פד או פשוט להתיישב בחתונה… אני מזמינה אתכן להתמודד. כאן. עכשיו.

נכון, הטיפול עלול להעלות על פני השטח קשיים נוספים ואחרים אך אני מאמינה כי מתהליך כזה אישה תצא רק מחוזקת יותר נפשית ופיזית.

שמי גזית מרגלית, אני נשואה ואם לשתי בנות, גרה בכפר נטר ועובדת בקיליניקה בביתי ובתל אביב. אני פיזיותרפיסטית אורוגניטלית- מדריכה ומטפלת בשיקום רצפת האגן ומדריכת הכנה ללידה.

מזמינה כל אחת מכן לקרוא עוד באתר שלי ו/או ליצור קשר איתי להתייעצות שאלה או טיפול.

אשמח לעזור!

גזית.

www.gazitm.co.il

www.pain-free.co.il


Response (1)
  1. אילה דצמבר 1, 2010

    כתבה מצויינת….טוב לדעת שאני לא לבד בבעיה… כרגע היא בעיה קטנטנה (אמן שתשאר כך…) אבל אם היא תחמיר, אני שמחה לדעת שיש מישהי שיכולה לעזור!!!

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *