מה אכלת היום בגן ילד יפה שלי ? / שרון דוידוביץ

2

כתבה: שרון דוידוביץ, דיאטנית קלינית BSc.

הרגלי האכילה בילדות מהווים בסיס חזק להרגלי האכילה שלנו כמבוגרים. אולם, כ-25% מהילדים בישראל סובלים מהפרעות אכילה כגון סרבנות אכילה , אכילה בררנית ועוד. לאחרונה הוטמע  המינוח “בעיות האכלה” במקום “בעיות אכילה”, ולכן משתמע מכך שהפתרון צריך לבוא מהגורם המאכיל ולא מהילד עצמו.

הורים מסתובבים עם שאלות רבות בנושא התזונה כמו: כמה זמן צריכה להימשך ארוחה? כשהילד בן חצי שנה ולא רוצה לאכול , כדאי להניק אותו? מה לעשות אם הילד מסרב לאכול?

לא רק ההורים אחראים על תזונת הילדים, הרי מספר לא מבוטל של ילדים שוהים במסגרות חינוך (מעונות יום, משפחתונים, גנים) במשך רוב שעות היום. המשמעות היא שעלינו כהורים לבדוק ולבחון את נושא התזונה  כאשר אנו בוחרים מסגרת חינוך הולמת עבור ילדינו. אם כך, מה לבדוק ועל מה לא לוותר?

ראשית יש לציין שעל מסגרות החינוך לשמור על סטנדרטים גבוהים הן של איכות המזון והן של תנאי בטיחות, תברואה, היגיינה וכל המשתמע מכך.

המלצות:

–         בדקו שמקפידים על שטיפת הידיים עם סבון לפני כל ארוחה.

–         חשוב לבדוק האם הגן עובד במתכונת של תפריט שבועי או דו-שבועי. לא כדאי לבחור גן בו אין תפריט קבוע. לא מספיק שיהיה תפריט תלוי, חובה לבדוק האם קיימת התאמה בין הרשום בתפריט לבין המזון המוגש בפועל.

–         יש לבדוק שהתפריט עשיר בברזל, ושהילדים מקבלים ברוב ימות השבוע בשר בארוחת הצהריים או לחילופין דגים או מנה צמחונית. במידה והתפריט חלבי , רצוי מאוד להשלים את מנת הבשר היומית בזמן ארוחת הערב בבית.

–         בדקו שהתפריט עשיר בסידן ושהילדים מקבלים מגוון גבינות בכריך או טחינה.

–         בדקו שהילדים מקבלים בכל יום ירק בארוחת הבוקר ופרי בארוחת עשר.

–         הפתיעו את הגננת בגיחות קצרות לגן,  ובדקו מה מצב המטבח, הניקיון , תאריכי “פג תוקף” על גבי מזונות וכן הלאה. אל תסתמכו על האינטואיציה אלא על ממצאים בשטח.

–         חשוב לבדוק שיש שעות קבועות לארוחות, כולל ארוחת עשר ומנחה, וכי מקפידים על הזמנים.

–         חשוב לבדוק שמגישים מים לכל ילד בזמן הארוחות ובין הארוחות.

–         חשוב לבדוק שהילדים אוכלים במקום קבוע, סביב שולחן או כיסא אוכל, ולא בגינה או מול סרט.

–         אחד הקריטריונים המשמעותיים ביותר שכדאי לבדוק הוא האווירה בזמן האוכל והגישה של אנשי הצוות בנושא.  האם הגננות ממהרות לפנות את הצלחות? האם הגננות מתחננות שהילד יסיים לאכול את כל המנה?

באחד הסיורים שלי בגנים הבחנתי בגננת שמחלקת מדבקה לכל מי שמסיים את הצלחת. דבר כזה בעייתי מאוד ופסול! אין להבטיח לילד פרס על אכילה. הגננת איננה אחראית על הכמות שהילד אכל אלא על האיכות שהיא הגישה. לכן מיותר למדי לשאול את הגננת בכל יום  “כמה הילד אכל” אלא עדיף להתמקד בשאלה “ממה הילד טעם היום?”

גננת נוספת הבטיחה לילדה “משהו מתוק” אם היא תיפרד מאימא בלי דמעות. הסברתי לגננת שאוכל איננו נחמה או פיצוי.

תזונה בימי הולדת, מסיבות: מספר לא מבוטל של גנים עברו למתכונת של מסיבות בריאות יותר הכוללות ארוחת בוקר מזינה ועוגה בלבד, ללא תוספת של חטיפים מלוחים או מיצים ממותקים. יחד עם זאת ישנם גנים המפריזים בכמויות הממתקים כמו למשל בקבלת שבת השבועית. כדאי לבדוק שמחלקים לילד ממתק אחד בלבד. אם הילד חוזר הביתה ביום שישי עם 2-3 ממתקים מקבלת שבת, כדאי לערוך שיחה עם הגננת.

אם אתם הורים לילד אלרגני, חובה לערוך שיחה עם כל אנשי הצוות הקבועים וממלאי המקום בגן, על מנת לתת הנחיות ברורות וחד משמעיות לגבי מגבלות תזונתיות של ילדכם. כדאי להדפיס תמונה של הילד ועל גביו לרשום “שמי… ואני אלרגי ל… אין לתת לי ….”  אל תסתמכו על פתק שתלוי על המקרר ועליו רשום “דני סובל מצליאק”. אל תבנו על זה שכל הצוות מבין ויודע מה מותר ומה אסור לתת לילדכם. כמו כן, אל תסתמכו על הורים אחרים בעת אפיית עוגות לימי הולדת וכד’. הקפידו שיהיה בגן תחליף קבוע לילד האלרגני וכמובן הדביקו מדבקה על המוצר.

לסיום, הגן ממלא תפקיד חשוב וחיוני בחינוך לתזונה נבונה לילדים ולכן יש להתייחס לנושא בכובד ראש ולהתייעץ עם אנשי מקצוע לפי הצורך.

כתבה: שרון דוידוביץ, דיאטנית קלינית BSc.

מתמחה בתזונת אימהות ותזונת ילדים, עורכת ביקורי בית בכל הארץ.

מנחה קבוצות הרזיה למבוגרים וקבוצות תמיכה להורים לילדים בעלי משקל עודף .

נייד: 054-2121072

מייל:[email protected]