כמה זמן לוקח לכם להרדים את התינוק ? / גנית פרג

2


הקראת סיפור לילדים היא דרך מצוינת להיכנס לאווירת השינה ולבילוי זמן איכות משותף. איך לעשות זה הכי נכון? אילו ספרים מומלץ לבחור? ומהו תפקידו החשוב של טקס שינה? מרכז “לילה טוב” מעניקים לכם ההורים, טיפים מוצלחים שיעשו לילדים (וגם לכם, כמובן) את הלילה

מרכז לילה טוב להרגלי שינה בריאים לתינוקות   09-7422611 www.ganit-prag.com

טקס שינה הוא בעל חשיבות מכרעת בשגרת יומו של הילד. הוא עוזר לילד להבחין בין היום ללילה, מסמן לו שפעילויות היום הסתיימו וששנת הלילה קרבה ובאה. במסגרתו מפחיתים בהדרגה את כמות ורמת הגירויים שהילד חווה במהלך היום ומסייעים לו להיכנס למיטה כשהוא שלו ורגוע.

חשוב שטקס השינה יהיה מובנה ויכלול רצף של פעולות החוזרות על עצמן כל ערב לפני השינה. יחד עם זאת, טקס השינה צריך להיות מותאם לאופי הבית והמשפחה ואינו צריך להיות זהה בכל בית או עבור כל ילד. טקס שינה חשוב בכל גיל. רצוי להתחיל ביצירת טקס שינה אצל תינוקות כבר בשבועות הראשונים לחייהם, וכך גם אצל ילדים בוגרים יותר, אל תוותרו עליו.

בטקס השינה חשוב להימנע ממשחק או מפעילות אשר שיגרמו להגברת הגירוי אצל הילד ויקשו על ההירדמות.לדוגמא, טקס שינה יכול להיות מורכב מארוחת ערב, אמבטיה וכניסה לחדר לקראת התארגנות לקראת שינה בשילוב פעילות משותפת כמו הקראת סיפור או האזנה למוזיקה שקטה ושיתוף בחוויות היום.

הורים וילדים כאחד , מעדיפים לקרוא סיפור כחלק מטקס השינה. זוהי פעילות התורמת לקירבה ולשיתוף בין ההורה לילד והופכת את המעבר בין היום העמוס ללילה לנעים ורגוע. זמן זה מאפשר להורה לשוחח עם הילד על נושאים שונים המרתקים אותו, לפתח את עולם הדמיון של הילד וכן ליצור קירבה פיזית על ידי הקראת הסיפור תוך כדי חיבוק ומגע נעים.

איך בונים טקס שינה נכון?

  • החליטו על סדר הפעולות שמתאים לכם ולילדכם, זכרו שזהו זמן איכות משותף ולכן חשוב שגם ההורים וגם הילד ייהנו מהזמן המשותף. חשוב שההורה יגיע לטקס השינה כשהוא פנוי לכך, אינו ממהר או חסר סבלנות. עדיף להשאיר את הסלולרי בסלון…
  • ברגע שהחלטתם על מבנה של טקס השינה, שתפו את הילד והסבירו לו כיצד הוא יתנהל בכל ערב. הקפידו לחזור על הטקס בכל יום לפני השינה והשתדלו לחרוג ממנו כמה שפחות. לילדים בוגרים יותר אפשר להציע שתי חלופות לטקס ולאפשר להם לבחור.
  • טקס השינה צריך להתקיים כולו בחדר מבלי לצאת ממנו. יציאה מהחדר לסלון, למשל, עלולה לפגוע בזרימה של הטקס לקראת השינה ולפתוח בפני הילד גירויים חדשים.
  • השתדלו ליצור אווירה נעימה ורגועה בחדר. אפשר להשמיע מוסיקה נעימה במהלך הטקס, להשאיר אור נעים, ליצור פינת ישיבה שבה תוכלו להקריא את הסיפור וכו’.
  • על מנת לצקת תוכן לחלק זה של היום בחרו פעילות מרגיעה שתהיה חלק קבוע מטקס השינה. בבחירת הספר התאימו את הסיפור לגיל הילד ולעולם התוכן והחוויות שלו. בהתאם לגיל, תוכלו לאפשר לילד לבחור בעצמו את הסיפור (רצוי לאפשר בחירה מתוך 2-3 ספרים ולא יותר כדי לא לבלבל את הילד) ובכך לשתף אותו בחוויה ולתרום לתחושת העצמאות שלו. תוכלו להכין מראש ספרים על מדף או בפינה קבועה בחדר ואלו יהיו הספרים שמתוכם הילד יוכל לבחור את הסיפור שלפני השינה.
  • בתום הקראת הסיפור הזכירו לילד שעכשיו הוא יכנס למיטה וילך לישון, השכיבו אותו, אמרו לו “לילה טוב”, תנו לו נשיקה ואפשרו לו להירדם באופן עצמאי.
  • רצוי ליצור טקס שינה גם במהלך היום כדי לסמן לילד שהגיע זמן השינה ולהקל על המעבר מפעילויות היום לשינה.
  • מומלץ לסיים את היום תמיד ברוח חיובית, לא משנה מה קדם להירדמות, תמיד לסיים בנשיקה וחיבוק וברכת ‘לילה טוב’.

חשוב לזכור כי יש הבדל בין טקס שינה לבין תהליך הירדמות, כל האמור לעיל מיוחס לטקס השינה בלבד כאשר לאחריו יחל תהליך ההירדמות שאותו הילד אמור לעשות לבדו כחלק מעצמאותו החל מגיל 5 חודשים.