כל מה שצריך לדעת על השהות בבית החולים לאחר הלידה

2

תינוק חדש נולד וסוף סוף אתם זוכים לראות אותו ולהחזיק אותו בידיכם. למרות הרצון העז לחזור הביתה לאחר הלידה, השהות בבית החולים מספר ימים לאחריה מאפשרת לצוות הרפואי לוודא כי התינוק בריא, להעניק לאם את הזמן והטיפול הדרוש להחלמה (במקרה של ניתוח קיסרי או תפרים) ולהתחיל את הקשר עם התינוק עם הדרכה מתאימה. במאמר זה נפרט על מספר דברים שאולי לא ידעתם על הימים הראשונים בבית החולים.

משך השהייה במחלקה אחרי הלידה

משך השהייה במחלקת היולדות בבית החולים משתנה בהתאם לסוג הלידה. אם מדובר בניתוח קיסרי האם תשאר להשגחה ארבעה עד חמישה ימים. בלידה רגילה, האם תישאר להשגחה יומיים בלבד ולאחר מכן תוכל להשתחרר לביתה אם מצבה הרפואי תקין. 

תזונת התינוק בבית היולדות

כבר בימים הראשונים, מיד לאחר ניתוק התינוק מחבל הטבור, הוא זקוק להאכלה שוטפת. תוכלו לבחור בין הנקה לבין האכלה מתמ”ל. אם זו הלידה הראשונה, אחות המתמחה בהדרכת הנקה או יועצת הנקה מוסמכת תלווה את האם ותדריכה. בדרך כלל, ההמלצה היא תמיד להעניק לתינוק חלב אם הכולל את כל המרכיבים הדרושים לבריאותו ובניית מערכת החיסון שלו. אם האם בוחרת שלא להניק תובא בפניה האפשרות לשאיבת חלב אם או לתמ”ל.

בדיקות שונות לתינוק ולאם

לאחר הלידה התינוק עובר בדיקות סקר שונות ומקבל חיסונים כדי לסייע לו להתחיל את חייו בריא. חשוב לדעת כי התינוק יבדק גם למחלות שונות כמו צהבת. מחלה זו היא מאד נפוצה בקרב תינוקות וארבעה מתוך עשרה תינוקות בישראל לוקים בה. 

זוהי אינה מחלה זיהומית, אלא היא נובעת מהתפרקות של תאי דם בימים הראשונים שבהם התינוק יוצא מהרחם. הדרך לגלות את המחלה היא צבע עורו של התינוק. אם התגלתה צהבת, ייבדקו רמותיו של חומר המכונה “בילירובין” בדם, ואם הרמה שלו גבוהה מדי, ייתכן והצוות הרפואי ימליץ על ביצוע טיפול בבית החולים בימים שבהם האם שוהה במחלקת היולדות. במקרים נדירים יותר האם תזומן לביצוע בדיקות נוספות עם התינוק כדי לוודא שרמת הבילירובין בגופו תקינה.

אם חלילה התינוק חלה בצהבת הוא יידרש בהמשך מעקב בטיפת חלב, שם גם יתבצע המשך מתן החיסונים בחודשים שאחרי הלידה.  

גם האם עוברת בדיקות כדי לוודא שהכל תקין לאחר הלידה ושהיא חשה בטוב.

קבלת פדים לספיגת הדימום

לאחר הלידה הגוף משחרר בהדרגה את הנוזלים שהקיפו והגנו עליו. תקופה זו מלווה בדימומים כבדים. לכן, מחלקת היולדות מספקת לאם פדים עבים בעלי כושר ספיגה רב. בימים אלה לא מומלץ לאם לשכב, אלא דווקא להיות בתנועה ולקום מדי פעם, להתקלח וללכת מעט בתוך בית החולים.

זכויות רפואיות

הלידה עצמה מעניקה זכויות שונות הן לאם והן לאב התינוק. מענק הלידה מתקבל לאחר שהביטוח הלאומי עודכן בלידה. ניתן לבצע זאת כבר בבית החולים, באמצעות מחלקת הרישום שבה האם מציינת את שמו של היילוד ואת שם המשפחה. האב זכאי להשתמש בימי החופשה שצבר (עד שלושה ימים) וכן יומיים נוספים שנחשבים כהעדרות על חשבון ימי המחלה. 

ביקורים משפחתיים

המשפחה המורחבה אף היא מסוקרנת לראות את התינוק החדש. לכן, בתי החולים השונים מאפשרים שעות ביקור סבירות שמעניקות את ההזדמנות לראות את האם והתינוק במחלקה. בתקופת הקורונה היו מעט שינויים בתחום זה ולכן כדאי להתעדכן עם בית החולים שלכם אם עדיין קיימות הגבלות כלשהן בכניסה למחלקת היולדות. שעות הביקור מוגבלות כדי לאפשר לאם ולתינוק לנוח עד היום שבו ישוחררו לבית.

לסיכום, הימים הראשונים שלאחר הלידה מלווים בבדיקות חשובות לאם ולתינוק ובזמן שבו ניתן להתחיל להכיר את תינוקכם החדש ולהתכונן לחיים עימו. 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *