חופשת לידה – איך לנצל אותה הכי טוב שאפשר?

2

 

ובכל זאת – אפשר להכניס קצת סדר בבלגן. במהלך התקופה הראשונה הזו, מלחיצה וסוערת ככל שתהיה, מונחים היסודות לפרק חיים חדש, וגם אם נדמה שהכל מתפרק – זה זמן של יצירה ובניה.

אורכה של חופשת לידה

בישראל כיום זכאיות נשים לחופשת לידה של חצי שנה, מתוכם 14 שבועות בתשלום. אם יולדת רוצה לחזור לעבודה בתום החופשה המשולמת היא צריכה להודיע על כך למעביד. משמעות הדבר היא, שלמי שיכולה להסתדר ללא ההכנסה הזו, יש את מלוא הלגיטימציה לנצל את ששת החודשים.

מטרתה של חופשת הלידה

בין אם יש לך 14 שבועות או חצי שנה עדיין נשאלת השאלה איך לנצל את התקופה הזו הכי טוב שאפשר. מה כדאי ומה אפשר לעשות עם תינוק שזה עתה נולד ומה סדרי העדיפויות? ברשימה זו תמצאי כמה רעיונות לצעדים שעליך לעשות כדי להתחיל את מסע האמהות ברגל ימין.

משימה ראשונה – לנוח! בשבועות הראשונים עליך לנוח ממאמץ הלידה, להשלים שינה ביום על חשבון העירות בלילה. כמובן שכולם אומרים את זה, אבל כל יולדת מגלה שזה לא תמיד קל, כי כשכבר יש רגע של שקט רוצים לנצל אותו לזמן מחשב, עבודות בית, שיחת טלפון או הזמנת הדפסת פנקסי שיקים.

בכל זאת, אפילו אם בורכת בלידה קלה, הגוף חייב לנוח ולחדש כוחות ממאמץ ההריון והלידה – לאכול טוב ומאוזן, לא להתרוצץ יותר מידי (אם זה לא הילד הראשון זה לא תמיד פשוט) ולהשלים שינה כשאפשר. ששת השבועות הראשונים הם תקופת “משכב לידה” שבה מומלץ להגביל פעילות, לנוח ולהסתגל. וכן, המשמעות היא שרצוי שמישהו אחר ינקה ויבשל בתקופה הזו.

 

משימה שניה – להתאהב בתינוק/ת! אולי זה קרה לך מיד עם הלידה, ואולי לא, בכל מקרה גם האהבה הזו יכולה לצמוח יום אחרי יום וגם אותה אפשר וצריך לטפח. אל תחששי מ”פינוק יתר”, התינוקת שזה עתה נולדה (וגם התינוק) זקוקה למגע רב, לקולות אוהבים ומוכרים. להחזיק על הידיים, לשאת במנשא, לשכב עור אל עור מתחת לשמיכה… התינוקת תקבל את הבטחון והחום שהיא זקוקה לו ואת תקבלי את הריח, המגע והנועם התינוקי כובש הלב.

 

משימה שלישית – ללמוד להעזר. אם את מהטיפוסים הללו שלא יודעים לקבל עזרה ובטח לא יודעים לבקש אותה – קחי לך את התקופה הזו כדי להתאמן על זה. לתת לבני משפחה או חברים להביא לכם אוכל, לסדר קצת את הבית, להחזיק את התינוק/ת, לאסוף את הגדול/ה מהגן, אם זה ילד ראשון – להדריך אתכם בטיפול בתינוק. אם לא בורכת בבני משפחה וחברים שששים לעזור – אפשר להתאמן גם בלקבל עזרה בתשלום. כמאמר הפתגם האפריקאי “צריך כפר שלם לגדל ילד” ואם אין את כל הכפר אז לפחות נציגים.

 

משימה רביעית -למצוא חברות. יכול להיות שיש לך את החברות הכי מהממות בעולם, אבל אם הן לא גרות בסביבה או שאין להם ילדים בגילאים המתאימים – את צריכה למצוא עוד חברות. אמא צעירה, בפרט בחופשת לידה, צריכה חברות שגרות קרוב, עם ילדים בגילאים דומים. את אלה תוכלי לגלות בטיוליך בשכונה, על ספסל בגינה או אפילו בטיפת חלב.

 

משימה חמישית – ללמוד להיות אמא לתינוק הזה. אפילו אם זה לא תינוק ראשון, זוהי תקופת הסתגלות. ללמוד מה מרגיע את התינוקת המסוימת הזו, מה סדר היום שמתאים לך ולתינוק החדש שלך, מה עושה לכם טוב ביחד ואיפה נקודות הקושי. הלמידה הזו מתרחשת כל הזמן, בין אם על ידי ניהול רשימות ולוחות זמנים ובין אם בגישה של ללמוד לזרום ביחד. זה זמן להכיר את התינוק ואת צרכיו וללמוד את היכולות וגם את המגבלות שלך.

אז מה לעשות עם הזמן?

בחופשת הלידה לא את מנהלת את לוח הזמנים, הזמן הוא “זמן תינוק” הקצוב על ידי זמני אכילה ושינה, קקי ואמבטיה. לתוך הרצף האינסופי הזה כדאי להכניס, חוץ מזמן מנוחה בשבילך, גם פעילויות מסודרות.

*         חוג של אמהות ותינוקות – מסגרות רבות, כולל קופות החולים ומתנס”ים מציעים חוגים כמו “בייבי יוגה”, ליווי התפתחותי וכדומה. חלק מהפעילויות הללו מתאימות כבר מגיל חודש. הצטרפות לחוג נותנת סיבה לצאת מהבית, מאפשרת הכרות עם אמהות נוספות, ומספקת לך זמן איכות עם התינוק, מרחב נוסף ללמוד אותו ואיתו.

*         טיולים – בין אם התינוק שלך מעדיף מנשא או עגלה, לטייל הוא בטח אוהב. התינוקות אוהבים את שינוי האוירה והוא טוב גם לך. הליכות מהירות כדי לחזור לכושר, הליכות איטיות כדי לנשום אויר, הליכות בעיר כדי לראות אנשים, ובתוך ההליכות אפשר לשלב גם סידורים קטנים כמו הדפסת פנקסי שיקים, ביקור בספריה או סידורים בדואר.

*         חברות, חברות, חברות וגם משפחה – זה הזמן לבקר את סבתא שלא היית אצלה מזמן, לקבוע לקפה עם אמא או עם החמות, וכמובן לשבת עם חברות בבית, בפארק או בבית קפה.

שיהיה בכיף!