גירושים – כיצד למזער נזקים לילדים

2

כשהתחתנתם חלמתם “לחיות יחד באושר ועושר עד שהמוות יפריד ביניכם”. יצאתם לחופשות רומנטיות במלונות בטבריה ובחו”ל, ביליתם ותיכננתם את העתיד המשותף. אך הרבה פעמים החיים מתגלגלים אחרת. ואכן, בכל העולם המערבי מורה הסטטיסטיקה על עליה מתמדת בשיעורי הגירושין. אם אתם עומדים בפני פרידה אתם בוודאי שואלים את עצמכם כיצד תוכלו למזער את נזקי הגירושים עבור הילדים.

לפניכם מספר נקודות שיוכלו לעזור לילדיכם לעבור את הגירושים בשלום:

  1. להיות שלמים עם עצמכם – ספרו לילדים שאתם מתגרשים כאשר אתם שלמים עם ההחלטה ועומדים מאחוריה. את הרגשות אשם השאירו בצד. אם אתם נמצאים בקונפליקט פנימי- האם לשים קץ לנישואים לא מאושרים או להישאר יחד לטובת הילדים, דעו שילדים זקוקים להורים מאושרים אשר חיים את האמת שלהם באהבה ובכלל.
  1. לעודד ביטוי רגשות – ילדים עשויים לחוש עצב, כעס, לחץ ואבדן בעקבות החלטת ההורים להתגרש. רגשות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בשינויים התנהגותיים, בהתאם לגילם. במידה והילדים מספיק גדולים להביע רגשות במילים, עודדו אותם לעשות זאת באמצעות שיחות גלויות וכנות. היו מאזינים טובים, תנו לרגשות אלו מקום ולגיטימציה, לפני שאתם מנסים לשנות אותם.

 

  1. אהבה ללא תנאי – חשוב שהילדים יקבלו את המסר שגם אם האהבה בין ההורים נגמרה, האהבה אל הילדים נשארת לתמיד והיא אהבה ללא תנאים. אתם ממשיכים להיות הורים שלהם וההחלטה להתגרש אינה באשמתם. בכל הליך הגירושים וקביעת ההסדרים השונים, מה שצריך להנחות אותכם זה קודם כל טובת הילדים והתחשבות בצרכים שלהם.

 

  1. שיתוף פעולה – שיתוף פעולה בין ההורים לכל אורך הדרך- החל מההודעה על הפרדה ועד להסתגלות הילדים לחיים החדשים, תקל על הילדים להתמודד עם הגירושים.

 

  1. שמירה על יציבות – עדיף לא לנתק את הילדים מהסביבה המוכרת- לא להעביר אותם בית-ספר, לא להפריד אותם מחברים או מהמשפחה המורחבת. ילדים זקוקים ליציבות, אך מצד שני גם יש להם יכולת להסתגל לשינויים, וחשוב לתת אמון ביכולתם לעבור את השינויים בשלום. שמירה על יציבות באה לביטוי גם בבניית שגרת החיים בשני בתים שונים. כאן חשוב שיהיה תאום בין ההורים- באיזה שעה הולכים לישון, כמה שעות מותר לצפות בטלוויזיה, מהם הרגלי האכילה ועוד. גם שמירה על רמת חיים דומה בשני הבתים, יקל על הילדים ויחסוך קונפליקטים רגשיים.

 

  1. כבוד הדדי- חשוב מאד “להיפרד בטוב” מבן הזוג כאשר יש לכם ילדים משותפים. במידה וישנם כעסים לא פתורים, תוכלו להיעזר ביועץ זוגי או במגשר. נסו להימנע מלריב בנוכחות הילדים או לתת לרגשות שליליים כלפי בן הזוג להשפיע על ההחלטות בנוגע לילדים. שמרו על כבוד ההורה השני בפני הילדים. כאשר אתם מתלוננים על התנהגותו או על “האישה האחרת”, אתם יוצרים אצל הילד קונפליקט נאמנות. נסו ליצור עבור הילדים מרחב כמה שיותר נקי, בו הם אינם צריכים להתמודד עם סכסוכים בין ההורים. כאשר הילדים מרגישים שיש אמון וכבוד הדדי בין ההורים, זה עוזר ליצור תחושת בטחון ויציבות רגשית.

 

  1. להיות נוכח – הגירושים וגם תקופת ההסתגלות שאחריה, אינה קלה גם עבור ההורים עצמם. היזהרו ממצב בו אתם שקועים בעצמכם ואינכם פנויים רגשית עבור הילדים שלכם. בהמשך, חשוב שהאב יישאר כמה שיותר נוכח ומעורב בחיי הילדים.

 

  1. להתאושש בעצמך- כאשר ילדים רואים שההורים מצליחים להתמודד עם הגירושים בצורה טובה ולהמשיך הלאה לחיים מאושרים, זה יכול לעזור להם ללכת באותה דרך. אנחנו משמשים דוגמה אישית עבור ילדינו, הנוטים לחקות את דפוסי ההתמודדות שלנו. כאשר אתם נכנסים לאתרי הכרויות עשו זאת בלי רגשות אשמה: קשר חדש יכול להחזיר את האמון באהבה, גם עבור ילדכם.