איך לבשר לילד שההורים מתגרשים?

b

אנשים מתגרשים מהרבה סיבות ולרוב, התהליך איננו קל, בלשון המעטה. אפילו אם שני בני הזוג מסכימים כי לשניהם עדיף להיפרד, עלולים להימצא ברקע מטענים ורגשות קשים. המצב אפילו בולט עוד יותר כאשר הגירושין למעשה נכפו על אחד מבני הזוג שלא רצה להיפרד כלל. האתגר הגדול ביותר עבור הורים מתגרשים הוא להקל ככל שניתן על הילדים. טעות גדולה היא לנסות להסתיר. טעות גדולה לא פחות היא להפוך את הילד לנשק במאבק גירושין. נסביר על דרכים שנחשבות לעדיפות וטובות, לשיתוף הילדים במה שמתרחש. 

מתי הרגע לשתף את הילד או הילדים לגבי גירושין?

אפשר לבחור כל מיני דרכים לבשר על גירושין, אך קודם כל חשוב לנהוג בילד בכבוד. הסתרה או עמימות בדרך כלל איננה אופציה טובה. לכל ילד צריך לספר באופן המתאים להתפתחות הרגשית ולגיל, אולם ילדים תמיד מרגישים כשמשהו לא טוב קורה וכשמנסים להסתיר או לטשטש. כאשר ברור להורים שהגירושים הם צעד בלתי הפך, זה הרגע לשתף את הילד. חשוב לומר שגם אם הגירושין עדיין אינם וודאיים וההורים משתתפים למשל בטיפול זוגי, יכול להיות חשוב לחשוף חלק מהדברים לפני הילד. כשהאווירה בבית איננה כתמול שלשום, עדיף לשים את הקלפים על השולחן. חשוב כמובן להדגיש כי מריבה הורית לעולם לא כוללת את הילד. 

ההורים מתגרשים ביניהם, לא מהילדים 

ילד שמגלה כי הוריו נמצאים בתהליך של פרידה עשוי לפתח תחושות מאוד קשות. ילדים עלולים לחוש כי דוחים אותם, כי לא אוהבים אותם מספיק. יש ילדים שאף מרגישים שהם נכשלו איכשהו בתפקידם. כאשר מבשרים לילד או לילדים שההורים מתגרשים חשוב שיובהר מעל לכל ספק כי הגירושים הם פרידה של ההורים בלבד. שני ההורים גם יחד נשארים וימשיכו להיות הורים, תמיד ובכל זמן. שתפו את הילד בכך שגם האם וגם האב ישמרו איתו על קשר רציף. ציינו שבהמשך יהיו שני בתים ובכל אחד מהם הילד יהיה תמיד רצוי ואהוב ללא גבול.

עודדו את הילדים לשתף ולספר

ככל האפשר, עדיף שהבשורה על הגירושים תגיע משני ההורים גם יחד. חשוב להתאמץ ולהראות לילדים שגם כאשר נפרדים, עדיין לא לגמרי “שוברים את הכלים”. יש עדיין קשר בין ההורים ומה שמאחד אותם זה הדאגה והאהבה לילדים. 

ההתמודדות איננה נגמרת לאחר שמספרים. לילד או לילדים נחוץ זמן לעכל, להפנים ולעבד את הבשורה. אמרו לילדים באופן חד משמעי שכל מה שעובר עליהם, צריך לשתף ולספר. ילד שמספר על הרגשות שלו זה ילד שלא מרגיש שהוא נאבק עם עצמו ובתוכו. זה בסדר אם יש שם דמעות ואם הילדים מגיבים בצורה רגשית. שדרו אהבה אין סופית, חבקו את הילד היו כנים אך רגועים ועודדו כנות. בסופו של דבר, זה מעצים את הילד ונותן לו יציבות וכלים להמשך החיים. 

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *