בדיקת איסוף שתן ל-24 שעות – בדיקת חלבון בשתן חשש של רעלת הריון

2

אם הגעת למצב שבו את נמצאת בקטגוריה של הריון בסיכון והתחילו לך סימפטומים של רעלת הריון שכוללים:

  • בצקות חריגות בגוף, ובעיקר ברגלים
  • עליה מהירה במשקל של קילו עד שניים בשבוע
  • כאב חד בצד ימין ברום הבטן מתחת לחזה
  • עקבות חלבון בשתן
  • לחץ דם גבוה

יש סיכוי סביר שתקבלי הפניה לבדיקת איסוף שתן ל-24 שעות.

כשמה כן היא  – זו בדיקה שבה את אוספת שתן במשך 24 שעות.

את הבדיקה עושים למי שנמצאת בחשש לרעלת או כשיש עקבות חלבון בשתן בסטיק בשבועות הריון מתקדמים.

איסוף שתן ל-24 שעות – איך זה עובד?

במידה וההריון שלך עובר תקין יחסית בלי יותר מדי בעיות, במרבית המקרים תקבלי הפניה לערוך את הבדיקה דרך קופת החולים, אך במידה ויש תסמיני רעלת נוספים כגון לחץ דם גבוה, או בצקות חריגות, יש סיכוי שיפנו אותך לאשפוז והשגחה בבית חולים במחלקת הריון בסיכון ואז את עושה את הבדיקה תחת אשפוז – מה שעדיף, מאחר ואז התוצאות מגיעות תוך שעתיים שלוש ובמידת הצורך ממשיכים באשפוז.

את מקבלת ג’ריקן גדול של כ-4 ליטר, ואת צריכה למלא אותו בשתן שלך , החל מהשתן השני של הבוקר ועד השתן הראשון של הבוקר למחרת.

הדרך הכי נוחה היא פשוט להשתמש בכוס חד פעמית, מטילה שתן לתוכה, ואז מרוקנת אותה לתוך מיכל איסוף השתן.

אחרי שכל זה הסתיים, או שלוקחים את הג’ריקן לקופת חולים (לא מומלץ כי הסגירה שלו לא הרמטית), או שמבקשים מראש מהאחות כוס של בדיקת שתן ואז מערבבים את כל השתן שיש בג’ריקן, מודדים כמה CC יש (יש שנתות על גבי הבקבוק) ומוזגים לתוך הכוסית הקטנה ואת היתר זורקים .

מגישים לקופת החולים את הכוסית הקטנה עם השתן המרוכז ומציינים את כמות השתן הכוללת.

במידה ואת בבית חולים, הם כבר עושים לבד את תהליך הסינון.

תוצאה של עד 400 לחלבון בשתן, נחשבת גבולית ותקינה בהריון.

במידה ויש תוצאה גבוהה יותר, יש חשש גבוה להתפרצות של רעלת הריון.

 

אני יכולה לשתף שבמקרה שלי עם תסמיני רעלת שונים כמו אלו שמצוינים לעיל ובדיקות חלבון בשתן גבוליות, בסביבות שבוע 35 רעלת הריון אצלי התפרצה ואז מיד החליטו לנתח בהריון של התאומות שלי, ואלמלא הייתי עושה את מעקב איסוף השתן ברוטינה במשך שבוע וחצי, אני בספק אם היו עולים על זה ולמזלי הרב זה היה במסגרת אשפוז בבית חולים, כך שהייתי במעקב לכל מקרה שלא יהיה.

נכון שלפעמים הרופאים מחליטים לשלוח אתכן לאשפוז בהריון בסיכון או מחלקת היי ריסק בבית חולים, ונכון שזה נשמע כמו הדבר הכי נורא שיש, אבל רעלת הריון זה לא משהו שמשחקים או לוקחים איתו סיכונים.

במידה והרעלת מתפרצת זה יכול לגרום לקריסת מערכות של האם או העובר, בבעיות בתפקוד השליה, קפיצות לחץ דם מסוכנות ועוד שלל אירועים שעדיף שאם הם קורים, זה כשאת נמצאת בבית חולים ותחת השגחה רפואית צמודה.

מהניסיון שלי שכלל לא מעט אשפוזים אני יודעת שעדיף להיות מאושפזת עם רעלת מאשר בבית ולרוץ כל פעם למיון או לקופת חולים כשלא תמיד הצוות הרפואי מספיק עירני וסבלני למצב שלך.

בהצלחה!