איך לבחור נעליים ראשונות לתינוק?

2

 

נדמה שרק נולד, והנה כבר עברה שנה והוא מתחיל ללכת. הצעדים הראשונים של התינוק מלווים בהתרגשות גדולה. כעת הוא הופך מתינוק לפעוט, עצמאי יותר ועם דעות משלו.

אחרי שהתרגשנו, מחאנו כפיים וגם צילמנו תמונות שנוכל להראות לחברים ולמשפחה בפייסבוק,  או על גבי מסך ה- lcd שבסלון כשכל המשפחה מתארחת,הגיע הזמן להעלות מספר שאלות: מתי צריך לקנות את הנעליים הראשונות, איפה קונים, וכיצד לבחור אותם.

 

מתי לקנות?

ישנה דעה שאומרת שהפעוט צריך ללכת חודש ימים, לפני הקניה, אחרים יספרו לפניה 20 צעדים רצופים.  בכל מקרה, מטרתן של הנעליים היא להגן על כפות הרגליים, ולכן אפשר להניח לו ללכת בבית יחף או עם גרביים, ולהמתין עם קניית הנעליים לכשיתחיל לצעוד מחוץ לבית. עבור החודש הראשון קיימות נעלי טרום הליכה, שעשויות מעור רך במיוחד ועם סוליה שמונעת החלקה, אבל רוב הזמן עדיף לתת לתינוקות להיות יחפים כאוות נפשם.

אם הפעוט מתנגד בתחילה לנעול נעליים, אל תכריחו אותו, הניחו לו להסתגל לרעיון. יש ילדים שהמשקל והגבלת התנועה מפריעים להם ולוקח להם זמן ארוך יותר להתרגל לנעליים. מאידך יש כאלה שהליכתם משתפרת עם התמיכה שהנעליים מספקות. ישנם ילדים שיחלצו נעליים בכל רגע אפשרי, זה עניין של אופי.

 

איפה לקנות?

נעליים ראשונות כדאי לקנות בחנות המתמחה בנעלי ילדים, ולא דווקא ברשתות אופנה שיש להם גם קו מוצרים לילדים. יש רשתות אופנה גדולות שמייצרות בגדי תינוקות ואתם נעליים אפנתיות שיתאימו למראה. זה מאד חמוד, אבל זה לא בהכרח מה שהתינוקות שלכם צריכים. רוב הרשתות האלה מוכרות נעליים מחומרים סינתטיים לא נושמים ולא נעימים למגע ועם סוליות שלא בהכרח מתאימות למבנה העדין של כף הרגל של התינוק. אותו כלל לגבי גרביים – לכו על גרביים דקות מכותנה, לא גדולות מדי ולא לוחצות מדי, ותשאירו את הפוליאסטר בחנות.
האם ניתן לקנות את הנעליים בחנות יד שנייה, או להעביר אותם מהאח הגדול? אם הנעליים נשמרו במצב טוב וננעלו פעמים ספורות בלבד, בהחלט כן. בגילאים אלו הרגל גדלה מהר ויתכן שהילד הראשון נעל אותם רק תקופה קצרה.

 

כיצד לבחור?

בשוק קיים מגוון של “נעלי צעד ראשון” של חברות שונות והמומלצות שביניהן הן: פאפאיה ונעלי ELEFANTEN. לרוב מדובר בנעליים סגורות, בדרך כלל גבוהות ובעיקר יקרות יחסית. כיום הורים רבים מעדיפים דווקא נעל לא גבוהה מדי כדי שלא תקבע את הקרסול. יחד עם זאת, לקיבוע הקרסול עם נעל גבוהה יש יתרון – הוא מונע נקע של הרגל בעת נפילה לא נכונה של הפעוט.

חשוב כמובן למדוד, גם אם נדמה לכם שאתם יודעים את המידה שהוא צריך. מניסיון, עדיף ללכת עם הפעוט לחנות נעליים, למדוד לו מספר זוגות נעליים במידה שלו ולראות עם איזו נעל הוא הולך הכי טוב ועם איזו נעל נוח לו ביותר.

 

ישנם כמה קריטריונים  אותם כדאי לבדוק עוד לפני שהפעוט מודד את הנעל:
1. משקל: האם הנעל קלה או כבדה? חשוב שהנעל תהיה קלה.
2. גמישות: האם אתם יכולים לקפל את הסוליה ביד אחת? אם לא, הסוליה לא גמישה מספיק והנעל לא מתאימה. חשוב שכף הרגל תהיה חופשיה לנצל את מלוא טווח התנועה שלה כדי להגיע להליכה בטוחה ונכונה.
3. תמיכה: האם הנעל סגורה מאחור ומעניקה תמיכה טובה לעקב?
4. נוחות: האם הפתח של הנעל רחב ונוח כך שקל להכניס לתוכו את הרגל הפעוט?
5. נעימות: האם הנעל מרופדת ונעימה מפנים, והאם היא עשויה מחומר נושם וגמיש? בד עדיף על חומרים סינתטיים בתוכם הרגל תזיע.

 

אם עניתם בחיוב על כל השאלות הללו, הפעוט יכול למדוד את הנעל. נעלי “צעד ראשון” בדרך כלל יענו על הקריטריונים, אך הם לא היחידים.

נעלי קרוקס, סנדלי אצבע, כפכפים, נעליים עם משטח פלטפורמה – לא מתאימות כנעל ראשונה וגם לא כנעל שניה.

אם הפעוט התחיל ללכת בקיץ, אפשר בהחלט לקנות לו כנעל ראשונה סנדלים שנסגרים ונותנים תמיכה לרגל.

כדי לבדוק את המידה, הכניסו את הזרת בין קצה העקב של הילד לקצה הנעל. אם אין מרווח מספיק – הנעל קטנה מדי. אם אתם יכולים להכניס יותר מאצבע אחת – הנעל גדולה מדי. אל תנסו להתחכם ולרכוש מידה גדולה יותר כדי “שהרגל תגדל בתוכה”. נעל גדולה מדי אינה נוחה ועלולה לפגוע בהליכה של הפעוט.

 

סיכום

הנעליים הראשונות צריכות להיות קלות, נוחות, גמישות, נותנות תמיכה יציבה לרגל ועשויות מחומר נושם. אחרי שמצאתם את הנעליים המתאימות, נותר לכם רק להמשיך וליהנות מהיכולת החדשה של ילדיכם לנוע באופן עצמאי, בבית, בחצר, בבילוי משפחתי בים או בקמפינג בצפון.