איך לבחור מטפלת לתינוק ?

2

חופשת הלידה הסתיימה זה מכבר,

התפקיד שלך ממתין לך ובעבודה מחכים שכבר תשובי חזרה, במקביל מתחילים להרגיש את חשבון הבנק שמתחיל קצת ללחוץ, ואז עומדת בפנייך דילמה.

מטפלת או משפחתון?

יש הגורסים שעד גיל שנה ואף שנתיים רצוי שהילד יהיה עם דמות עיקרית אחת שתטפל בו , ובמידה ואין אפשרות אז לשים במשפחתון או במעון.

הכל בהתאם ליכולת הכלכלית שלכם וכמה זה משתלם עבורכם.

שכרה של מטפלת נע כיום בין 20-40 ש”ח לשעה, תלוי באזור, תלוי במטלות שיש לה, ותלוי גם איפה היא מטפלת, האם אצלה בבית או בביתך.

ריכזתי כאן טיפים ועצות מתוך המלצות של אמהות בפורומים שונים , על מנת לעזור לך לבחור מטפלת , ולעמוד על כל הנקודות החשובות שצריך לבדוק לפני שתחליטו בידי מי תפקידו את האוצר הקטן שלכם במשך החודשים הבאים.

נתחיל מאיתור מטפלת.

לרוב, יהיה יותר קל לאתר מטפלת באמצעות פורומים שונים לתינוקות באינטרנט, או בגני השעשועים והפארקים אחר הצהריים.

מומלץ לחפש בלוחות מודעות שכונתיים או בקופת החולים, וכמו כן להתייעץ עם אמהות אחרות בסביבתכן, ולשאול האם מישהי מכירה מטפלת טובה שעומדת להתפנות. מומלץ להתחיל את החיפוש כבר חודשיים לפחות לפני מועד החזרה לעבודה, על מנת לחפש בצורה רגועה מישהי שתתאים לכם בדיוק, ולא להתפשר.

 

לאחר שמצאתם מספר מועמדות, קבעו לכם ראיונות איתן.

נסו לקבל לפחות המלצה או שתיים לגבי כל אחת מהן, בצעו ניפוי ראשוני עוד בשיחת הטלפון, חשוב שהאישה תהיה נעימה, רצוי לא מעשנת, ושתגור די קרוב אליכם כדי למנוע מראש תקלים של איחורים בגלל פקקים וכו’.

קחו בחשבון שבמידה והמטפלת מטפלת בילדכם אצלה בבית, זה עשוי להוזיל במעט את העלויות. יחד עם זאת, יש יתרונות לטיפול בביתכם מאחר והילד נשאר בסביבתו הטבעית, מה שיקל עליו לישון, בשעות הבוקר אתם חוסכים זמן יקר של התארגנות של הילד והסעה למטפלת , אין צורך להעיר את הילד בבוקר בשביל לקחת אותו למטפלת, ובימי החורף הקרים והסוערים אין צורך להוציא את הילד על הבוקר כשקר ובמידה ותרצו זה אפשרי להתקין מצלמות מעקב בביתכם או לחילופין לקחת כמה שעות חופשיות מדי פעם כדי להיות נוכחים במהלך היום ובשגרה של ילדכם עם המטפלת. מצד שני ישנו החיסרון של חדירה לפרטיותכם, כשמישהו זר נמצא בביתכם בין חפציכם האישיים, או במידה ואחד מבני הזוג עובד מהבית לעיתים זה יכול להפריע.

קחו בחשבון שבמידה והמטפלת עובדת אצלכם בבית יש לשלם לה גם ביטוח לאומי, ימי הבראה, ופיצויים.

 

במהלך הראיון יש לשים לב למספר דברים:

  • תחושת הבטן הראשונית שלכם, כאשר פגשתם לראשונה את המטפלת, האם אמרתם בלבכם, “זו בחורה מאוד נעימה ונחמדה שיכולה להתאים לי” או “אני לא בטוחה לגבי הבחורה הזו אבל כדאי שנבדוק כי יש לה המלצות”. חשוב ללכת עם תחושת הבטן שלכן, הרבה פעמים היא מאוד נכונה.
  • האם המטפלת נראית אדם נחמד, מדברת בטון נעים ורגוע, כיצד היא לבושה, האם היא מטופחת או לבושה ברישול?
  • האם היא עונה בכנות לשאלותיכם, מסתכלת בעיניים ומשדרת אמינות ולא מנסה “למרוח” אתכם או להתחמק
  • המלצות – אל תהססו לדבר עם הממליצים, לשאול שאלות, להתעניין, במידה ואין ממליצים מסיבות כאלה ואחרות, זה עשוי להדליק נורה אדומה, אך בדקו היטב את העניין.
  • רצוי לנהל את הראיון בנוכחות הילד, כשהוא באזור, ולראות איך היא מתייחסת אליו אם בכלל, האם ניכר שילדכם נרתע ממנה או שמח ללכת אליה ומשתף איתה פעולה, ובמידה והוא נרתע, כיצד היא מגיבה לכך?

לאחר שהחלטתם שהאישה שיושבת מולכם יכולה להיות פוטנציאלית כמטפלת , להלן רשימת שאלות שחשוב לשאול, ויוכלו לעזור לכם להגדיר את המשרה של המטפלת:

  • קביעת שעות עבודה- הגדרה של שעות העבודה, האם איחור שלך של 10 דקות נחשב לשעה נוספת
  • קביעת השכר המוצע – האם שכר שעתי או גלובלי?
  • נסיעות – האם יש למטפלת רכב (רצוי, בעיקר במקרי חירום), ובמידה ולא אז האם היא צריכה אוטובוס אחד או יותר כדי להגיע אליכם.
  • אוכל – האם היא מוכנה לבשל לילדכם מדי יום או יומיים והאם זה כלול במחיר
  • מטלות נוספות בבית- האם המטפלת מוכנה לבצע, איזה מטלות, האם כחלק מהתשלום המוצע ובמידה ולא כמה תוספת תהיה על פעילויות אלו.
  • בקשו מהמטפלת לתאר לכם שגרת יום עם תינוקכם לפי ראות עיניה מבחינת פעילויות, טיול בחוץ, זמן צפיה בטלויזיה אם יש.
  • בקשו מהמטפלת לספר על ילדים קודמים שטיפלה בהם, לתאר את שגרת יומם, מה היתה עושה איתם במהלך היום, מדוע עזבה, ומה היו היחסים עם האם. כדאי לשאול גם על קשיים או בעיות שהיו עם אותו ילד או עם המשפחה. שימו לב לטון שבו היא מדברת.
  • העלו דוגמאות לסיטואציות שונות ושאלו את המטפלת כיצד היתה מתמודדת איתן.
  • עזרה ראשונה- האם יש למטפלת הכשרה בסיסית? במידה ולא כדאי לבקש מהמטפלת לעשות קורס של עזרה ראשונה לתינוקות, יש במרכזי טיפת חלב בעלות של 10 ש”ח לאדם להדרכה של 3 שעות מטעם מד”א, נותנים שם מידע שמאוד חשוב שכל אמא או מטפלת תדע במקרה חרום.
  • רצוי להגדיר חודש ניסיון כדי להחליט אם ממשיכים או לא, והאם זה מתאים לשני הצדדים. יש מקרים שהתינוק לא מתחבר למטפלת, או שמגלים דברים שלא ראיתם במבט ראשון.
  • כדאי לשאול את המטפלת מה גישתה בנושא הרדמת התינוק, ידיים, פינוק.
  • האם יש למטפלת ילדים? במידה והם קטנים האם יש לה סידור עבורם כשהם חולים?
  • בנושא החופשות- האם היא גמישה, האם היא מתכננת להודיע לכם כמה ימים מראש כדי שתוכלו להסתדר?כמה ימי חופשה יהיו לה בשנה ולפי מה תתמחרו? האם במידה ואתם נותנים לה יום חופש כי אתם לוקחים או סבתא באה, כמה זמן אפשר להודיע לה מראש?והאם אתם צריכים לשלם לה על יום כזה?
  • ערבי חג וחול המועד- האם עובדים\ לא עובדים.
  • ימי מחלה – כמה משלמים?
  • האם המטפלת גמישה בשעות במידה ותאחרי 10-15 דקות מהעבודה?
  • לפי מה מחשבים שעות? האם במידה ואחרתם ב10 דקות זה נחשב לשעה? או האם רושמים את כל החריגות ובסוף החודש מוסיפים אותם יחד.
  • מה קורה אם המטפלת צריכה לצאת מוקדם באחד הימים, האם משלמים לה לפי יום במידה והיא מקבלת שכר גלובלי? או מתקזזים בסוף החודש ומורידים לה?
  • העלאת שכר אם בכלל, במידה וכן רצוי לתאם מראש את גובה השכר שיהיה על מנת שלא תגיעו למצב שבו המטפלת מתחילה לנהל עמכם משא ומתן אחרי כמה חודשי עבודה ודוחקת אתכם לפינה כדי להעלות את שכרה ומנצלת את העובדה שאתם מרוצים ממנה והילד רגיל אליה.
  • מה בדיוק התפקיד שלה כולל? טיפול בילד – האכלה? החלפת חיתולים? שטיפת בקבוקים? סידור הצעצועים? טיפול בבית? כביסה של הילדים? כלים? פינוי מדיח? אם יש ילד/ה גדול/ה יותר – אז מה הטיפול בה/ו כולל? הוצאה מהגן וחימום צהריים? בישול צהריים? לדעתי מאד חשוב שתגדירו ביחד בדיוק מה הציפיות והדרישות שלכם ממנה, כולל האמונות והדעות שלכם בנושאי חינוך ודברים אחרים שחשוב לכם שהיא תקפיד עליהם עם הילדים.
  • יציאה עם הילד לסידורים- מה גישתה של המטפלת? מה גישתכם? האם אין לכם בעיה שהמטפלת תיסע עם הילד ברכבה הפרטי או באוטובוס לסידורים עם הילד או למשל לבקר חברות שלה, או להזמין לביתכם חברה שתבוא לארח לה לחברה.
  • חשוב שתקפידו לשאול כל שאלה הכי קטנה שאתם לא בטוחים לגביה, גם אם היא נשמעת קטנונית ולסכם מראש את כל הדברים כדי למנוע מצבים של אי נעימות בהמשך שעלולים לגרום לאי שביעות רצון שלכם או של המטפלת.

 

לאחר שהחלטתם סוף סוף על המטפלת שמתאימה לכם, וסיכמתם על תנאים, כדאי לתת לילד להסתגל בשלבים לנוכחות המטפלת.

רצוי פעמיים לפגוש אותה למשך שעתיים כשאתן בסביבה, והן עם הילד. שימו לב לגישה של המטפלת כלפי הילד, איך הוא מגיב אליה, האם הוא מסתקרן , חברותי, האם הוא נרתע ובורח ממנה. אחרי פעמיים אפשר להשאיר אותה עם הילד לעוד פעמיים למשך שעתיים, ואז ל4 שעות כדי שהילד יתרגל לנוכחותה. אחרי כמה ימים של הסתגלות אתן יכולות להסתכל ולראות אם הילד מקבל בשמחה את המטפלת בבוקר, יש להסתכל עליו ולנסות לקלוט סימני מצוקה או רתיעה, שינויים בהרגלי אכילה, או התנהגות במידה וישנם כאלה. במידה והילד נרתע מהמטפלת זה סימן אזהרה שחשוב לשים לב אליו!

במקרה של חשד כדאי להתקין מצלמת מעקב ע”י מומחה.


Response (1)
  1. סמדי נובמבר 2, 2010

    תודה רבה על הטיפים המצויינים! אני רק רוצה להוסיף טיפ קטן אבל, חשוב שלמדתי מניסיון שצריך לשים לב אליו.
    בידקו כי המטפלת רואה טוב לרחוק ואני אסביר הלול של ביתי היה ממוקם ליד השולחן בפינת האוכל ושם הונחו מטבעות מס’ פעמים ראיתי את ביתי משחקת במטבעות והמטפלת לא הבחינה בכך…היא לא הבינה מה קרה שאני מתרגשת. כתוצאה מכך, נפרדנו לשלום ולא העסקתי אותה.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *