שחיית תינוקות / ציפי ב.

2

שחיית תינוקות הינה פעילות המומלצת לתינוקות מגיל שלושה חודשים, כאשר שיעורי השחייה מחולקים לפי חלוקה לקבוצות גיל ושמים דגש על רכישת מיומנויות בהתאם. הם מועברים על ידי מורים מוסמכים בתחום ומתקיימים בבריכות מחוממות בטמפרטורה של 33-34 מעלות בעונת הקיץ ובחורף מותאמות לצרכי התינוקות.

אז מה בעצם צריך לדעת לפני שקופצים למים? להלן המדריך לשחיית תינוקות ופעוטות:

יתרונות שחיית תינוקות

חשוב לדעת כי ילדים אינם לומדים לשחות לפני גיל ארבע וחצי חמש. כל פעילות במים או חוג שחייה שייתקים לפני הגילאים הללו יוכל בהחלט לעודד התפתחות פיזית ומנטאלית ולצור קעקע מצוינת ללימודי שחייה בעתיד. אולם אל תצפו כי התינוק שלכם יפגין ביצועי חתירה בעקבות המפגש השבועי בחוג.

בכל זאת תינוקות קטנים מפיקים הנאה רבה ומרגישים ביטחון במים, המהווים מבחינתם זיכרון נעים ובטוח לתקופת היותם ברחם. השחייה מהווה עבורם פעילות מהנה, מרגיעה ומפתחת, המעודדת שינה טובה יותר ומאפשרת התנסות ובחינת גבולות המרחב ללא חששות, תוך כדי הכרת גופם. העדר כוח הכבידה מאפשר להם להתנועע במים בחופשיות ובטווחי תנועה מגוונים יותר לעומת היבשה, בה הם מוגבלים יותר בתנועתם. שהייה במים מסייעת גם לפיתוח המוטוריקה וחיזוק השרירים, מאפשרת להפעיל ולפתח את חושיהם הראשוניים הטבעיים ומהווה אינטראקציה בינם לבין תינוקות אחרים. בנוסף, המים החמימים, בשילוב עם המגע הנעים של ההורה מאפשרים להעצים את הקרבה ואת תחושת ה”ביחד”. יותר מכך, מדריכי שחייה לתינוקות מעידים על כך שהשחייה מאפשרת לפתור בעיות התפתחות מורכבות, כמו למשל היפוטוניה, שהשתפרו משמעותית בעקבות השחייה.

חששות לפני הקפיצה למים

החששות הנפוצים של ההורים משחיית תינוקות מתייחסים לאפשרות של חיידקים במים, בליעת מים, טביעה ואחרים. יש לקחת בחשבון שכל ברכה המשמשת לשחיית תינוקות נבדקה, אושרה ועומדת בתקני משרד הבריאות. על מנת להסיר ספקות, חשוב לוודא זאת לפני ההרשמה בפועל. בנוסף, ברכות השחייה הרלוונטיות מנוטרלות על ידי כלור, שאינו מהווה בעיה בפני עצמו ולא מאפשר התפתחות של חיידקים. לגבי החשש מחנק כתוצאה מבליעת מים, לתינוקות בחודשי חייהם הראשונים ישנו רפלקס לעצירת הנשימה, המונע בליעת מים. אמנם התינוקות בולעים מים בהתחלה, אבל לאחר פעם פעמיים הם לומדים כיצד להימנע מכך.

על מה מתמקדת שחיית תינוקות בגילאים צעירים?

לכל קבוצת גיל קיימות מיומנויות על רצף התפתחותי, כאשר כשמדובר בתינוקות צעירים, הנמצאים בשלב טרום הליכה, הפעילות מתמקדת בהחזקת הראש והגו, בחיזוק חגורת הכתפיים, שיפור הקואורדינציה (שתמשיך להשתפר בהמשך באמצעות פעילויות אחרות כמו למשל רכיבה על אופניים), מיקוד הראייה ועידוד לקראת זחילה, ישיבה והליכה.

טיפים להנאה מובטחת

ללא קשר להנחיות ולקצב של המדריך בחוג, חשוב להיות קשובים לפעוט ולהתקדם איתו בהתאם לקצב שהוא מכתיב בעצמו. ככל שהתחושה שתועבר אליו תהיה נינוחה, כך הוא יוכל ללמוד ולהוכיח את שלמד. לא מומלץ ללחוץ עליו מאחר והדבר עלול לגרום לירידת בטחונו האישי ולירידה בקצב למידה. חשוב לעודד את הפעוט ולפרגן להישגיו.

כללי בטיחות בחוגי שחיה לפעוטות

מחובת ההורים, לפני ההרשמה לחוג השחייה לוודא מספר פרטים, החל ממציל בבריכה שנמצא לאורך כל זמן החוג. תקנות משרד הבריאות מחייבות שכל מפעיל בריכה ציבורית יציב במקום מציל שיהיה מצויד בידע להתמודדות עם מצבי חירום, גם במקרה שמדובר בבריכה שאינה עמוקה.

חשוב לשים לב שהשיעור מתנהל על ידי מדריך שסיים לימודים מסודרים בתחום וקיבל תעודה שמכשירה אותו להדריך פעוטות. בנוסף, בבריכות שנמצאות בפיקוח משרד הבריאות ניתן לבקש לראות את בדיקות המעבדה השבועיות החתומות על ידי רופא של משרד הבריאות, הבודקות את רמת הכלור, החומציות והעכירות ואת הבדיקות הכימיות, הפיסיקליות והבקטריולוגיות. הימצאות רמה גבוהה מדי של כלור במים, חיידקים  או חריגות מסוג אחר עלולות לסכן את בריאות התינוקות. במידה ומדובר בתינוקות שסובלים מאלרגיות, דלקות באוזניים, נזלת כרונית או נטייה לשיעול ניכר, מומלץ להיוועץ עם רופא לפני ההרשמה לחוג. אגב, ישנם שיעורים המתמחים בפיתוח הריאות ודרכי הנשימה במים באמצעות לימוד נשימות ואלה מביאות לשיפור ניכר למשל בכל הקשור בשיעול ובאפשרות לכייח.

שחיית תינוקות בחורף

עונת החורף הינה עונה המנוונת את הגוף, שכן לבוש התינוקות גורם להם לתחושת סרבול ומקטין את טווח תנועתם. התינוקות זקוקים לתנועה במישורים השונים והדבר המתאפשר בבריכה, בה הם כמעט ואינם לבושים,  טווח התנועה שלהם גדל, והם זזים באופן חופשי. בנוסף, השחייה כפעילות גופנית מאפשרת חיזוק הגוף והמערכת החיסונית, גורם המביא לירידה בתחלואות החורף. השחייה אינה גורמת למחלות ובפרט גם לא לדלקת אוזניים הנגרמת כתוצאה ממכלול גורמים שאינם קשורים לשחייה. יותר מזה, לשחייה סגולות רפואיות ובאמצעות החימום והלחות בחלל הבריכה, המתחם הופך לאזור אדים, המאפשר הקלה על מערכת הנשימה, פתיחת דרכי הנשימה, וניקויה מנזלת וליחה.

לסיכום

שחיית תינוקות הינה פעילות חווייתית ומהנה הן עבור התינוק והן עבור ההורה, בסביבה מימית חמה, נעימה ובטוחה, המאפשרת חיזוק הקשר בין ההורה לתינוק, חיזוק הדימוי העצמי שלו ומהווה פסק זמן משגרת היום הלחוצה.