שגרת שינה אצל תינוקות – יש כזה דבר?

2

כאשר את הופכת להיות אמא, במקרים רבים את נפרדת לשלום מהפריבילגיה הנפלאה של שינה רצופה לאורך לילות שלמים לפחות למשך שנה אחת.

הורות זה לא כמו חגיגה ב גני אירועים: זה אמנם הרבה כיף אך גם כרוך בהרבה אתגרים, ויתורים וקשיים.

האם קיימת שגרת שינה של תינוקות ומה תפקידנו בהקניית הרגלי שינה?

לכל תינוק דפוסים משלו, אך קיימים גם קווים משותפים. אפשר ללמוד את התיאוריה, אך בעיקר חשוב שתכירו את התינוק שלכם: מתי הוא עייף, מה עוזר לו להירדם ומה מפריע לו לישון. באמצעות שימת לב להתנהגות התינוק, למידה של דפוסי ההתנהגות שלו וקבלת כלים מתאימים, זה בהחלט אפשרי שהתינוק שלך יישן לילות שלמים כבר בחודשים הראשונים לחייו.

גורמים המשפיעים על השינה

הגורמים המשפיעים על השינה יכולים להיות פיזיים, סביבתיים  או רגשיים.

סיבות נפוצות להתעוררות משינה הן רעב, צמא, טמפרטורה לא מתאימה או קשיי נשימה בעקבות צינון.

עד גיל חצי שנה סיבה מוכרת לאי נוחות פיזית העלולה לפגוע בשינה הם גזים וכאבי בטן. אחרי גיל חצי שנה לרוב תופעה זו נעלמת, והיא מתחלפת בכאבים של צמיחת שיניים, המלווים לעתים בחום.

חשיפה לאור ולחושך משפיעה על הפרשת ההורמון מלטונין – הורמון המסייע לשינה ולהסדרת השעון הביולוגי. החוויות שהתינוק עבר במשך היום משפיעות גם כן על שנת הלילה שלו. למשל, שגרת יום קבועה יכולה לתמוך גם בהרגלי שינה קבועים במשך הלילה. לעומת זאת, עודף גירויים במשך היום עשוי להקשות על ההירדמות. לעתים השינה מופרעת על ידי חלומות רעים, וזה טבעי. גורם רגשי נפוץ לבכי במהלך הלילה היא חרדת נטישה. בשנת החיים הראשונה, מצפה התינוק להימצא צמוד לאימא. כאשר הוא מתעורר ומגלה שהוא לבד, מתעוררים פחדים. תינוקות אשר ישנים עם האימא במיטה יתעוררו לא פחות, אך ימעיטו בבכי- יחפשו את השד, ינקו ויירדמו מחדש בקלות.

מחזוריות השינה

השינה היא תהליך מחזורי, ומורכבת מחמישה שלבים עיקריים, שהם נמנום, שינה שטחית, שינה עמוקה, שוב שינה שטחית, ולבסוף שנת חלום. המבנה המחזורי של השינה מופיע אצל תינוקות החל מתחילת חייהם.
אורכו של מחזור השינה משתנה עם הגיל – זה מתחיל ממחזור של כשעה אצל תינוקות, ומתארך בהדרגה עד לשעה וחצי אצל המבוגרים. תינוקות, הישנים כ-10 שעות בלילה, עוברים כעשרה מחזורי שינה בלילה ואילו אנו, המבוגרים, הישנים כשבע שעות, עוברים כארבעה מחזורים בלילה. באופן טבעי, כל מחזור שינה מסתיים בהתעוררות קצרה (לצורך התמתחות ושינוי תנוחה למשל). התעוררויות אלו נמשכות כחצי דקה עד דקה, ולאחריהן אנו חוזרים לישון. לכן, העובדה שתינוקות מתעוררים בלילה בין 8-10 פעמים, היא בהחלט  נורמאלית. הבעיה מתחילה כאשר הם אינם מיומנים ביכולת הרדמות עצמאית וזקוקים לתמיכה מסוגים שונים מצד ההורים: מוצץ, מים, הנקה, הזנה מבקבוק או הימצאות בתנועה.

התפתחות השינה מלידה ועד גיל שנה

  • ששת השבועות הראשונים: כל תינוק הוא אחר-  ישנם תינוקות שישנים 20 שעות ויותר במהלך היממה, ויש כאלה שמסתפקים ב-10 שעות שינה ואפילו פחות. יש תינוקות שישנים יותר מארבע שעות ברציפות, ויש כאלה שאינם מסוגלים לישון יותר משעה.
    יילוד ישן בחודש הראשון לחייו 16-18 שעות בממוצע לאורך היממה, לפרקים קצרים (3-4 שעות). ככל שהתינוק גדל, שעות השינה מתרכזות יותר בלילה ופחות ביום, והשינה נעשית רציפה יותר. תינוק עד גיל שישה שבועות אינו רוכש הרגלי שינה, מכוון  שהשעון ביולוגי שמבדיל בין יום ללילה עדיין לא מתפקד. בחודש הראשון לחיי התינוק, זה טבעי להתעורר כל 2-3 שעות מתוך רעב, ואחרי שצורך זה מסופק הוא יכול לחזור לישון. עם הזמן, הוא אמור להיות מסוגל לישון יותר שעות ברציפות מבלי לחוש רעב.
  • גיל חודשיים עד שנה : תינוקות בני חודשיים עד שנה ישנים בממוצע 9 עד 12 שעות בלילה, ושעתיים עד ארבע וחצי שעות ביום. ייתכנו עד ארבעה פרקי שינה במשך היום, כל אחד מהם באורך חצי שעה עד שעתיים. השינה העמוקה ביותר מתרחשת בין השעות 20:00-24:00. בזמן זה מופרש הורמון הגדילה אשר חשוב להתפתחות התינוק.

מגיל שישה שבועות השעון הביולוגי של התינוק מתחיל להתארגן, ומתחיל להיווצר לסדר יום. אצל רוב התינוקות השעון הביולוגי מכוון להתחלת השינה בין השעות 18:30-19:30 ובשעות האלה רצוי להשכיב את התינוק לישון. משלושה חודשים עד גיל חצי שנה, רוב התינוקות מתחילים לישון לאורך מרבית שעות הלילה. בסביבות גיל שנה תינוקות רבים כבר יכולים להעביר לילה שלם ללא צורך בהנקה, אם הם אכלו ושתו מספיק במשך היום.

כיצד לתמוך בשינה טובה?

עייפות יתר מקשה על ההירדמות, לכן השכיבו את התינוק לישון מיד כשמופיעים סימני העייפות: שפשוף עיניים, בכי או חוסר מנוחה. בחודשיים הראשונים ניתן לעזור לתינוק להירדם באמצעות האכלה או גירויי תנועתי. מגיל שלושה חודשים ניתן להתחיל להקנות הרגלי שינה- אם נשכיב את התינוק במיטה כשהוא עייף אך עדיין ער, הוא יכול ללמוד להירדם בכוחות עצמו.
בדקו שהחדר מאוורר ובטמפרטורה נעימה. במקרה של קשיי נשימה, ניתן לצייד חדרי ילדים במכשיר עדים קרים. לאחר גיל חודשיים, יש להתחיל לדאוג בלילה לחדר חשוך ושקט. במשך היום, מומלץ לא להשכיב את התינוק בסביבה חשוכה, על מנת להרגיל אותו להבדיל בין יום ללילה.

בבניית הרגלי השינה בגיל חודשיים- שלושה, מומלץ ליצור “טקס שינה” קבוע בכל ערב: אמבטיה, עיסוי, החלפת חיתול ולבישת בגד שינה, שיר שקט ונעים, או כל דבר שמהנה אתכם ואת התינוק.

שיטות שונות מלמדות את ההורים לא לגשת לילד שבוכה, על מנת להרגיל אותו להירדם בכוחות עצמו. לפני שאתם מקשיבים לעצה זו או אחרת, הקשיבו קודם כל ללב ולאינטואיציה שלכם.

אחת השיטות המומלצות ביותר היא שיטת לחישה טפיחה של הלוחשת לתינוקות (הספר הכחול) שמקנה מגוון טיפים שימושיים להורים .