רשלנות רפואית בהפריה חוץ גופית: מתי מתקיימת עילת תביעה?

2

מסידור חדר הילדים ועד הדאגה לעלויות, ציפייה לתינוק היא זמן רגשי ומרגש מבחינת זוגות רבים. אבל עבור אנשים עם בעיות פוריות, חוויית השמחות והחרדות של ההיריון עשויה להיות בלתי אפשרית או אפילו שוברת לב.

למרבה המזל, קיימות אפשרויות רבות לזוגות שאינם יכולים להרות באופן טבעי, כולל הפריה חוץ גופית.

מה זה הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית (IVF) היא תהליך הפריה של ביצית מחוץ לגוף האישה. במהלך מחזור ההפריה, ביציות מוסרות מהרחם של האישה ומתערבבות עם הזרע ליצירת עובר. בהמשך, העובר מוחדר בהזרקה לרחם, ואם התהליך מתנהל בהתאם לסטנדרט הרפואי התקני, וההפריה הצליחה, העובר מתחבר לרירית הרחם, מה שמוביל להריון.

יש זוגות שמשתמשים בביציות וזרע משלהם לצורך התהליך, ואילו אחרים משתמשים בתרומות זרע או ביציות. בחלק מהמצבים, זוגות עשויים גם לעבור את התהליך עם תמיכה של אם פונדקאית, אישה שנושאת את העובר ברחמה ויולדת את התינוק כדי למסור אותו להורים המצפים.

תהליך הפריה חוץ גופית הוא תהליך מורכב ויקר, שנמשך זמן רב ועלול להתיש רגשית. כמו עם הריון טבעי, ההפריה עלולה להגיע עם סיכונים, כולל סיכוי מוגבר ללידה מוקדמת.

הפריה חוץ גופית ורשלנות רפואית

מעבר לסיכונים הרגילים של ההיריון, האופי הרפואי של הפריה חוץ גופית פירושו שסוגיות ייחודיות עשויות להתעורר גם על ידי רשלנות רפואית או חוסר יכולת מקצועית של הרופא או הצוות הרפואי. במהלך ההפריה, האם או העובר עלולים לסבול מפגיעות שנובעות מהתנהלות בלתי אחראית או רשלנית כמו:

  • בדיקה שאינה מספקת של הזרע או הביציות שנתרמו.
  • העדר אבחון או גילוי בעיות רפואיות או גנטיות כלשהן.
  • התנהלות שגויה במהלך ההזרקה.
  • העדר איתור בזמן של פגם בביציות, בזרע או בעובר.
  • שגיאות או התנהלות שאינה ראויה במהלך הליך הסרת הביציות.
  • סוגיות הנוגעות לאחסון שגוי של הזרע והביציות, עם השלכות של השפעה רגשית חמורה.

מתי מתקיימת עילת רשלנות רפואית בהפריה חוץ גופית?

המונח ‘הפריה חוץ גופית’ נוגע למגוון טיפולים אפשריים שכוללים הזרעה תוך רחמית, זריקות הורמונליות, הפריה חוץ גופית ומגוון הליכים נוספים אחרים.

לכל אחת מגישות הטיפול יש את היתרונות והחסרונות שלה, ובמקרים מסוימים הרופא בוחר לבצע את הטיפול בשלבים, כלומר, להתחיל עם ניסיונות הפריה “קלים” ואז לשנות את הגישה אם הטיפולים אינם מצליחים.

על הרופא והצוות הרפואי מוטלת חובת הזהירות לבחירת שיטת הטיפול המתאימה, ואם נמצא שהרופאים התרשלו במילוי חובת ההקפדה על הסטנדרט הרפואי הנכון, ובחרו בגישת ההפריה השגויה, יתכן שתתקיים עילת רשלנות רפואית בהפריה חוץ גופית, במיוחד אם ההתנהלות הרשלנית הובילה לפגיעה קשה.

לדוגמא, אם רופא אינו מצליח לאבחן הפרעה גנטית בעובר, התינוק עלול להיוולד עם ליקויים או סיבוכים חמורים.

זכויותיכם כמטופלים

כשנגרם נזק כתוצאה ממקרה של רשלנות של מרפאת הפוריות, הרופא או הצוות הרפואי בעקבות התנהלות לקויה, העדר הקפדה על הנהלים או מתן טיפול שגוי, יתכן שתתקיים עילת רשלנות רפואית בהפריה חוץ גופית. כמו כל אנשי הרפואה, רופאים שמתמחים בטיפולי הפריות מתבקשים להקפיד על רמת טיפול תקנית, הולמת ונאותה למטופלים שלהם.

הפרה חוץ גופית היא הליך רגשי ופולשני, ורשלנות של רופא עלולה להוסיף לחץ לתקופה סוערת זו. לכן חשוב למצוא רופא מהימן ומקצועי, ואם למרות הניסיון העשיר של הרופא או הצוות הרפואי, התרחשו תקלות או סיבוכים שנובעים מהתנהלות רשלנית, חשוב להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום, להבנת סיכויי הצלחת התביעה בבית המשפט.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *