הנקה – משפטים נפוצים / יעל קובלסקי

2

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

יעל קובלסקי - יועצת הנקה

נשים בהריון מגלות פעמים רבות שהן הופכות לנחלת הכלל – כולם רוצים ללטף את הבטן ולכולם יש מה להעיר ולייעץ. מצב זה נכון גם לגבי נשים מניקות.
הנה כמה משפטים שנשים מניקות שומעות מאנשים שאיכפת להם אבל לא תמיד יש  להם הרבה ידע בנושא. היכרות מוקדמת עם המשפטים הללו יוכל לעזור לך להתכונן לקראתם ולהתמודד איתם לכשיגיעו.

יעל קובלסקי, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC

“לכולן כואב להניק בהתחלה” – הנקה לא אמורה לכאוב!!! כאב הוא איתות אזהרה של הגוף שמשהו לא בסדר ויש צורך לתקן – גם בהנקה.

נכון, לנשים רבות בהריון ואחרי לידה עולה רגישות הפטמות, תופעה שחולפת עם הזמן, אולם כאב בזמן/אחרי ההנקה אינו סימפטום נורמלי ויש לאתר את הסיבה ולתקן/לשפר. יועצת הנקה היא בהחלט הכתובת הנכונה למניעת הכאבים או להתמודדות נכונה עם כאבים קיימים.

“בטח שהתינוק רעב – החלב שלך עוד לא הגיע” – גוף האישה מתחיל לייצר חלב עוד בזמן ההריון, כך שהחלב זמין לתינוק מייד עם היוולדו.
בנוסף לכך חשוב לדעת: גם החלב הראשוני, שנקרא קולוסטרום הוא חלב. אמנם הוא מגיע במנות קטנות (טיפות, טיפות), אך הוא מספק בכמות ובהרכב את כל צרכיו של תינוק בן יומו.

“אחרי שבועיים/שלושה/ארבעה… הכל יסתדר מעצמו” – האם מישהו יגיד לך משפט כזה אם תתלונני על כאב בשן? ברור שלא – הוא יעודד אותך לפנות בהקדם האפשרי לרופא שיניים על מנת לטפל בשן ולמנוע החמרה של המצב.
לגבי בעיות בהנקה – האדם המתאים לעזרה עם בעיות בהנקה היא יועצת הנקה מוסמכת.

“צריך להרגיל תינוק לבקבוק מההתחלה כדי שגם הבעל/הסבתא יוכלו לעזור” –  כל הכבוד לאנשים הקרובים לך, ליולדת, שכל כך רוצים לעזור ולהיות שותפים. ישנם תחומים רבים כל כך בהם ניתן לעזור – שטיפת כלים, סידור כביסה, נקיון הבית, בישול, טיפול בילדים הגדולים, מענה לטלפונים וסינון מבקרים, החלפת חיתולים, רחיצת התינוק ועוד ועוד.
לגבי האכלה – ובכן, מכיוון שהנקה היא הרבה יותר מאשר רק אוכל, ומכיוון שכל התערבות בתהליך (מוצץ, בקבוק) עלולה להפריע להתבססות ההנקה וייצור החלב – רצוי להשאיר את התחום הזה אצלך, האמא.

“אין לך מספיק חלב. הנה, שאבת ולא יצא כלום/מעט” – כמות החלב שיוצאת בשאיבה היא אינה סימן לכמות שאת מייצרת או יכולה לייצר. הגוף שלך מייצר חלב עבור התינוק גם בזמן היניקה עצמה, אך עבור משאבה הוא צריך ללמוד לספק את החלב. תהליך זה יכול לקחת זמן מה.

“אין לך מספיק חלב. הנה, התינוק גמר בקבוק שלם אחרי ההנקה” –  לא ניתן להסיק דבר מכמות שתינוק אוכל מבקבוק לגבי כמות החלב שאמו מייצרת. רפלקס המציצה של תינוקות הוא מאוד חזק ונחוץ להם מאוד. גם תינוק שיונק לשובע ימשיך למצוץ על מנת להירגע ולהירדם. אם ניתן לו בקבוק, הוא ימשיך למצוץ את פטמת הבקבוק, מבלי יכולת לשלוט בזרם הנוזל שנשפך לגרונו ומבלי יכולת לעצור.


“אין לך מספיק חלב, הנה, הוא כבר שוב רעב”
– תינוק יונק בצפיפ

ות רבה יותר מאשר תינוקות האוכלים מבקבוק, מינימום של 12-8 פעמים ביממה בשבועות הראשונים,  והמרווחים בין ההנקות אינם קבועים. נסי לחשוב- האם את אוכלת תמיד באותן השעות בדיוק או במרווחים קבועים? בוודאי שלא. כך גם תינוקך. נסי להניח את השעון בצד, והניקי את תינוקך כשהוא מבקש.

“החלב שלך אינו מזין/לא איכותי” – משפט כזה נאמר בדרך כלל לאמא שהתינוק שלה יונק בתדירות גבוהה מדי לדעת הדובר, או לאמא שהתינוק שלה לא עולה במשקל בהתאם לסטנדרטים מסויימים. חלב אם הוא תמיד מותאם לתינוק של אותה האמא. בשום מחקר עוד לא נמצא חלב לא מזין או לא איכותי. במידה ותינוק לא עולה במשקל, בהחלט יש לבדוק את הסיבות לכך. יועצת הנקה יכולה לעזור להחזיר את התהליך למסלול הנכון.

“הוא כבר בוכה?- זה בטח גזים” – תופעת ה”גזים” לא מתחילה בדרך כלל לפני גיל שבועיים ומסתיימת בדרך כלל בסביבות גיל שלושה חודשים. התופעה מתבטאת בכך שקיימות מספר שעות רצופות (לצערנו אצל תינוקות רבים בשעות הערב או הלילה), בהן התינוק בוכה וצורח ומתפתל, ללא סיבה נראית לעין, וקשה מאוד להרגיעו. תופעה זו מאוד מתישה ומתסכלת, אולם חשוב להבינה, ואין להסיק מכל בכי שאלו רק “גזים” ובכך להימנע מלהניק את התינוק. באמצעות ההנקה אמהות יכולות לתת מענה לצרכים רבים ומצוקות רבות של התינוק, ולכן הגיוני יותר להציע לתינוק קודם כל את השד, בכל סימן של מצוקה, ורק אם הוא מסרב- לנסות פתרונות אחרים.



הכותבת: יעל קובלסקי, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, ואמא ל-3.
054-4365698
http://www.hanaka4u.co.il


עובדת כיועצת ההנקה של “לניאדו” בנתניה, עורכת ביקורי בית, הדרכות הכנה להנקה,  ומלווה אמהות ותינוקות מלידה ועד גמילה. מדריכה בליגת לה לצ’ה ישראל.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]


Response (4)
  1. לימור אוגוסט 3, 2010

    תודה תודה תודה,שברת לי הרבה מיתוסים…במהלך החודשיים וחצי שאני מניקה שמעתי כלכ ך הרבה,ושיניתי את דעתי שוב ושוב ואז באת ועשית לי סדר בדברים

  2. יעל קובלסקי, יועצת הנקה אוגוסט 4, 2010

    לימור שלום,
    איזה כיף לשמוע שתרמתי. זו הרי עיקר מטרתי: לספק לאמהות (ואמהות שבדרך) מידע ותמיכה.
    הרבה נחת, יעלי.

  3. לירון גור שטייגמן אוגוסט 27, 2011

    הי יעל,
    הכרתי אותך באירוע שחלי ערכה לפני כשנה ביפו-בהרצאה שהעברת בנושא הנקה.

    אני רוצה להודות לך על כל התמיכה והשיחות הטלפוניות בשעות הזויות- תמיד סבלנית, תמיד קשובה, מקצועית ותומכת.

    לא אשכח שהייתי במשבר גודש כמה ימים אחרי שרומי נולדה והייתי צריכה שמישהו יגאל אותי מייסורי, אחרי שיחה טלפונית איתך הכל נראה אחרת.

    אני חושבת שבזכות תמיכתך הצלחתי לעבור את השלב הקשה- הנקתי את רומי עד גיל 11 חודשים.

    תודה רבה על הכל,
    תבורכי ותמשיכי לעשות חיל,
    לירון
    054-4212167

  4. יפעת אוקטובר 25, 2011

    אני חייבת לומר שחשבתיע כמוך עד לפני כחודש. הייתי פמטית הנקה, שאבתי כל הפסקה בין השיעורים באוניברסיטה, אכלתי אולי טון של שומר כל יום. בני אחיה הוא בן 9 חודשים ואני מותשת. הוא לא עלה במשקל ואוכל כל 3 שעות. הוא לא מוכן לקחתץ בקבוק. בילד הבא, בעז”ה אני אתן לו בקבוק בלילות ואניק ביום.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *