משכב לידה ושינויים פיזיולוגיים ונפשיים אחרי הלידה \ יסמין פליגלמן

2

משכב לידה

משכב לידה מתחיל מרגע לידת השלייה וממשיך 6 שבועות. בתקופה זו הגוף חוזר למצבו מלפני ההריון ומערכות הגוף חוזרות לתפקודן הרגיל.

אמנם הגוף חוזר לתפקוד רגיל, אך אין זה אומר (כפי שהרבה נשים במהלך ההריון חושבות) שהלידה היא סיום חגיגי כל 9 חודשי ההריון. הרבה נשים חושבות במהלך ההריון שחייהן יחזרו במהרה למצב נורמלי ושהתינוק ישתלב באורח החיים הקודם בלי בעיה.

אחת הסיבות לאשלייה הזו נעוצה בדימוי האם בכלי התקשורת. לא פעם, בפרסומות ובסרטים, נראית האם הטריה רעננה ומאושרת, לבושה בקפידה ואוחזת בידה תינוק מושלם ושקט להפליא.

סיבה נוספת היא תרבותית. הציפייה שהאם תחלים פיזית ונפשית ותילמד לטפל בתינוקה במהירות רבה מידי, לא מאפשרים לאישה את הלגיטימציה “לקחת את הזמן” אחרי הלידה ולהתרגל בהדרגה להיות אמא של מישהו.

תקופת משכב הלידה מאופיינת בעייפות רבה, בשינויים פיזיולוגיים ונפשיים שעוברים על היולדת. בתקופה הזו האם בוחרת אם להניק או להשתמש בתחליפי חלב, הזוגיות משתנה משום שלבית מגיע תינוק רך שמשנה את כל סדרי החיים.

לכן חשוב לדעת מראש כמה שיותר על התקופה הזו ולהתכונן אליה.

העייפות שאחרי

אחד הסממנים הבולטים אחרי לידה,הוא העייפות. נשים מדווחות על עייפה שנמשכת לעיתים גם מספר חודשים.

הגורמים לעייפות יכולים להיות פיזיים: צורת הלידה או אורכה, איבוד דם רב בלידה, אנמיה, שינויים הורמונאליים, כאבים בעקבות חתך או קרע וכו’

כמובן שיש גם גורמים נפשיים: חוסר שינה, חוסר תמיכה, דיכאון אחרי לידה ועוד.

לעייפות הזו יכולות להיות סיבות נוספות: טיפול בילדים נוספים, חוסר עזרה בטיפול הילדים, בעבודות הבית, האחריות הגדולה שבטיפול בתינוק, חזרה לעבודה מחוץ לבית וכו’.

שינויים פיזיולוגים

1.    הרחם: הרחם במצבה הסטנדרטי שוקלת כ-70 גרם. במהלך ההריון הרחם גדלה ומגיעה בסוף ההריון למשקל של קילו. לאחר הלידה הרחם צריכה להתכווץ על מנת לחזור פחות או יותר למימדים הרגילים. כיווץ הרחם מתבצע לאורך כל תקופת משכב הלידה אך את הכיווצים מרגישים במיוחד ביומיים הראשונים, בהם מתרחש רוב השינוי. כמו כן בעת הנקה, נשים תרגשנה את הכיווצים חזק יותר.

2.    דימומים: במהלך ההריון הצטברו כלי דם רבים ברחם ולאחר הלידה, הרחם צריכה לנקות עצמה משרידי ההריון וזה הדימום. עוצמת הדימום משתנה מאישה לאישה. בימים הראשונים ההפרשה תהיה דמית אדומה,

3.    לאחר כמה ימים ההפרשה הופכת ורדרדה ולאחר כ-10 ימים צבע ההפרשה הוא צהבהב. בתקופה הזו רצוי להימנע משימוש בטמפון מחשש לזיהום או פטרייה. במידה ודימום של דם אדום טרי ממשיך למעלה משבוע ואו אם יש ריח רע להפרשה, מומלץ להבדק אצל הגניקולוג, כך גם במידה ויש חום שיכול להחשיד לזיהום.

4.    כאבים: אישה לאחר לידה יכולה לחוש כאבים באזור התפרים אם עברה חתך או קרע ספונטני. יש היום בשוק הרבה משחות ותרסיסים לשיכוך הכאב ולהחלמה מהירה יותר (ממליצה בחום על האלופירסט). במידה והכאב נמשך למעלה משבוע, ניתן לפנות לבי”ח. לפעמים יתגלה שהכאב נובע רק מתפר אחד והסרתו תקל משמעותית על הכאב. כדי שלא יתפתח באזור זיהום, חשוב לשמור על היגיינת המקום:

  • חשוב לשמור שהמקום יהיה נקי ויבש
  • אמבטיות חמות או קומפרסים של קוביות קרח יכולים להקל על הכאב
  • ניתן לשים באזור תחבושות קרות שהיו קודם בפריזר
  • חשוב להחליף פד לעיתים קרובות
  • יש לנגב את האזור מלפנים לאחור ולא ההפך
  • למי שסובלת מבצקת באזור, פד ספוג במגנזיום יכול מאד לעזור

כאבים נוספים שיכולים להיות אחרי לידה, הם כאבים בשדיים בעקבות גודש. לגבי הנקה חשוב להדגיש שהיא המזון המומלץ ביותר לתינוק מכיוון שחלב אם מכיל את חומרי המזון החיוניים לגדילת התינוק. חלב אם אינו דורש תהליך עיכול ממושך וכן מכיל נוגדנים מהמערכת החיסונית של האם. חלב אם גדל על פי ביקוש והיצע. ככל שהאם תניק יותר, כך יהיה לה יותר חלב. חשוב להדגיש שלעיתים קרובות לוקח זמן ליולדת להצליח להניק ויכול בשלבים הראשונים לגרום לתסכול רב. במידה ויש בעיה בהנקה רצוי לפנות ליועצת הנקה ויפה שעה אחת קודם.

5.    טחורים: טחורים נוצרים כתוצאה מהלחץ והצירים החזקים במהלך הלידה. ניתן להקל על הטחורים על ידי שטיפות חוזרות, תחבושת מגנזיום 33% , משחות מיוחדות. במקרים נדירים יש צורך בהתערבות כירורגית.

6.    משקל הגוף וצורתו: לאחר הלידה, נשים רבות מאוכזבות מכך שבטנן עדיין נראית הריונית. משקל האישה בתום הלידה לא מגיע למצבו ההתחלתי שמלפני ההריון וקצב הירידה במשקל תלוי בכמה עלתה האישה במהלך ההריון ובמידת התרחבות גופה. בד”כ עם הלידה יורדים 6 ק”ג ועוד 3-4 ק”ג במהלך הימים הבאים. חשוב שהירידה במשקל תהיה הדרגתית ושהאישה תשמור על תזונה נכונה ומאוזנת.

7.    דרכי השתן ופעולת המעיים: במהלך ההריון מצטברים נוזלים בגוף האישה ולאחר הלידה הגוף רוצה לרוקן את עצמו מהנוזלים שהצטברו ולכן ישנה סבירות גבוהה לתכיפות במתן שתן. כמו כן יש מקרים של בריחת שתן כתוצאה מרצפת אגן חלשה.

יש נשים אחרי לידה שסובלות מקושי במתן שתן כתוצאה מבצקות באזור ולכן כדי למנוע הסתבכויות מיותרות, מומלץ לרוקן את השלפוחית באופן יזום כמה שעות לאחר הלידה. במקרה של צריבה, מומלץ לשטוף את המקום במים בזמן מתן השתן.

לגבי פעולת מעיים, ישנו חשש בקרב נשים מפעולת מעיים ראשונה של אחרי לידה בגלל רגישות האזור כולו. חשוב להדגיש שההתאפקות מסוכנת יותר כי היא תגרום לעצירות שרק תגביר את הכאב. מומלץ לשתות הרבה, ולאכול מאכלים עשירים בתאית.

8.    הזעת יתר: תופעה תקינה ונורמלית שמטרתה לרוקן את הנוזלים שהצטברו בגוף במהלך ההריון. רק במקרה של חום יש להיבדק אצל הרופא.

9.    בצקות: בעקבות שינויים הורמונאליים שמתרחשים לאחר הלידה, עלולות להיגרם בצקות. הבצקות יעלמו מעצמן תוך מספר ימים. דרכים להקלה: עלי סרפד ועיסוי הרגל מכיוון האצבעות לכיוון הברך במשיכות ארוכות ומהירות).

  1. סחרחורות: נגרמות בגלל ירידה ברמת ההמוגלובין ובגלל העייפות של אחרי הלידה.

שינויים נפשיים לאחר הלידה

הימים הראשונים שאחרי הלידה ידועים כימים בהם יש שינויים קיצוניים במצב רוחה של האם. היומיים-שלושה הראשונים ידועים כמאושרים מאד אך כבר ביום הרביעי יש שינוי קיצוני במצב הרוח. האם מרגישה עצב, כאב, פחד ואפילו דיכאון קל. השינויים הללו במצב הרוח נובעים משינויים הורמונליים  שקורים בעקבות הלידה.

האם מודעת לאחריות הרבה המוטלת עליה וצריכה להסתגל להיותה אם טרייה והחשש הזה מביא לעיתים להפרעה נפשית אחרי לידה.

ישנן 3 הפרעות במצב הרוח:

דכדוך אחרי לידה

קרוי גם BABY BLUES סובלות ממנו רוב הנשים לאחר לידה והוא מתאפיין בתחושת עצב, רגישות יתר, בדידות, חוסר אונים, נטייה לבכי ואף תחושת אשמה ובושה אך יחד עם הרגשות הללו האישה מטפלת בתינוק שלה ונהנית ממנו מאד. המצב הזה קורה ביום השלישי או הרביעי אחרי לידה ונמשך כשבועיים.

דיכאון אחרי לידה

13%מהנשים סובלות מדיכאון אחרי לידה שמגיע בערך 4 שבועות לאחר הלידה. דיכאון אחרי לידה מתאפיין בירידה באנרגיה, מועקה גדולה, כל צורת החשיבה משתנה, החיים נצבעים בשחור. במקרה של דיכאון אחרי לידה, האישה לא יכולה לחוש הנאה מהתינוק ויש צורך לטפל בתופעה על ידי שיחות עם איש מקצוע או תרופות.

פסיכוזה אחרי לידה

מתרחשת בד”כ כ-6 שבועות אחרי לידה ומדובר כבר על מחלת נפש שבה יש מחשבות של התאבדות ורצון לפגוע בתינוק.

קיום יחסי מין וזוגיות

יחסי מין וגינליים ניתן לקיים כשבועיים -4 שבועות לאחר הלידה וזאת בתנאי שהדימום נפסק וצלקת החיתוך אם קיים החלימה.

בחצי שנה לאחר לידה ישנה פחות הפרשה וגינלית מאשר במצב רגיל ולכן הנרתיק יבש יותר בזמן קיום יחסי מין. ניתן להשתמש בג’ל מסוגים שונים כתחליף להפרשה הטבעי.

גלולות למניעת הריון מותר לקחת כבר בשבוע השני שאחרי הלידה ולנשים מניקות יש גלולות מיוחדות שניתן לקחת בהנקה.

התקן רחמי ניתן להתקין 4-6 שבועות אחרי הלידה או עם תום דימום הוסת הראשון.

למרות שמבחינת הגוף ניתן לקיים יחסי מין מאד מוקדם אחרי הלידה, זוגות רחוקים מלעשות זאת. העייפות משתלטת, רוב הנשים לא מעוניינות במין, הגברים טרודים בפרנסה. כל זה עלול לגרום לריחוק בין בני הזוג.

המצב הגופני והפיזי של האישה גורם לה לתחושה שהיא לא מושכת ולא מפתה וגם זה גורם לריחוק.

המערכת הזוגית משתנה מאד אחרי הלידה. התינוק תופש מקום מאד מרכזי בבית וזוג ההורים מפנים אליו את מלוא תשומת הלב ופחות שמים דגש על הקשר הזוגי. כמו כן אחרי לידה יש הרבה מחלוקות וויכוחים בנוגע לגידול תינוקות מתוקף העובדה שכל אחד מבני הזוג גדל בצורה קצת שונה עם ערכים אחרים.

הקשר הראשוני בין האם והתינוק

אמנם אהבת אם נחשבת לדבר טבעי, התינוק שהה ברחם כ-40 שבועות וטבעי הוא שהאם תקשר אל תינוקה בצורה מיידית. בפועל המצב שונה. רוב הנשים מתארות רגשות של הלם, הקלה, תדהמה, שמחה אבל הם לא בהכרח רגשות של אהבה לתינוק. האהבה מגיעה בהדרגה ככל שהאישה מכירה יותר את התינוק שלה, לומדת לזהות את הצרכים שלו. כאשר הביטחון שלה בעצמה ובהורות החדשה עולה, היא מתפנה לאהבה הזו שרק הולכת וגדלה מיום ליום. (אם כי חובה לסייג ולומר שיש גם נשים שמתאהבות בתינוק שלהן מיד לאחר הלידה).

טיפים שיעזרו לעבור את תקופת משכב הלידה בשלום

1.    תינוק שנולד לרוב זקוק להרבה שעות שינה במהלך היום. כדאי לנצל את פרקי הזמן בהם ישן התינוק למנוחה ולשינה. מומלץ לעשות זאת גם במשך היום ולא רק בלילה

2.    לא לנסות להיות סופרוומן. תפקידך האחראי כאם הוא לבנות את גופך ורוחך מחדש, להתרכז בעצמך, תינוק שלך ובהנקה ולהתחזק על ידי מנוחה. רק כך תוכלי להיות אמא מאושרת לתינוקך.

3.    אם יש אפשרות כזו, בלי את השבוע-שבועיים ראשונים לאחר הלידה בבית הורייך. שם באמת תוכלי להתרכז בעצמך ובתינוקך ואמך ושאר בני המשפחה יוכלו לדאוג לכל צרכייך-אוכל, כביסות, קניות, עזרה עם התינוק וכו’.

4.    חשוב לדעת שלאחר לידה בבית חולים יולדת זכאית לאשפוז של יומיים בבית חולים אך אישה שמעוניינת להשתחרר קודם, יכולה לעשות זאת.

5.    חשוב לדעת מראש שהבית לא יהיה מצוחצח בתקופה הראשונית. ניתן לשכור שירותי נקיון אם הדבר חשוב מאד עבור המשפחה.

6.    כדי לשמור על זוגיות טובה רצוי לשוחח עם בן הזוג על התחושות והרגשות וכך הוא יוכל לתמוך בצורה טובה יותר.

7.    מבקרים שרוצים להגיע לאחר לידה, מומלץ שיתאמו איתכם זמנים שנוחים לכם ולא שכל אחד יגיע על פי רצונו.

8.    לא להתבייש לקבל כל עזרה שמוצעת לכן- נקיון, בישול, כביסות, שמירה על התינוק כדי להתקלח או לישון וכו’. נשים שמשפחתן רחוקה, יכולות להעזר בדולות פוסט פרטום שמגיעות לבית ועושות המון סדר ומכניסות שקט ורוגע והמון תמיכה.

9.    לא לשכוח את עצמך ואת הקשר הזוגי. נסי לצאת מהבית ולעשות דברים שמשפרים את מצב רוחך.

  1. במידה ויש אחים גדולים, חשוב למצוא דרך להקל על המשבר הצפוי לאם בעקבות הלידה. מתנה שנקנית טרם הלידה וניתנת מהתינוק לאחיו עושה תחושה של קירבה. חשוב להקדיש לילדים הגדולים זמן לבד ואף לשתף אותם בטיפול בתינוק הרך.

מאחלת לכולכן חווית לידה טובה ומעצימה

יסמין
“בשבילך”
יסמין פליגלמן,
דולה ומדריכת הכנה ללידה
מטפלת ברפלקסולוגיה, רייקי ועיסוי נשים הרות
מעבירה סדנאות לעיסוי תינוקות
מדריכת מוסמכת בשיטת קיי ללידה קלה
052-4732856

הבלוג שלי: http://blog.tapuz.co.il/yasmindoula