מנח ומצג העובר לפני לידה

2



לצורה שבה שוכב העובר בבטן לקראת סוף ההריון ישנה חשיבות גדולה לקראת הלידה .

במקרים רבים של מצג לא טוב זה עשוי להשפיע על מהלך הלידה, לגרום לסיבוכים , ואף לגרום לעצירת הלידה וצורך בוואקום או ניתוח קיסרי בחלק מהמקרים.

הרחם הינו בעל צורה של אגס הפוך, כך שלרוב העוברים יותר נוח כאשר הם נמצאים עם הראש למטה כשיש יותר מקום לישבן למעלה.

הצלחתה של לידה תלויה בד”כ בשלושה גורמים עיקריים :

  • המנח שבו נמצא העובר
  • הצירים שדוחפים את העובר בתעלת הלידה- הצירים צריכים להיות מספיק חזקים ואפקטיביים כדי לעזור לדחוף את העובר כלפי מטה והחוצה.
  • הדרך שבה עובר העובר בדרכו החוצה- תעלת הלידה הינה מסלול צר ולעיתים עם קימורים והעובר חייב להתאים את עצמו אליה.

שלושת המרכיבים הללו חייבים להתקיים על מנת שתתאפשר לידה נרתיקית ללא סיבוכים לאם ולעובר.

הרופא המיילד בודק את המנח והמצג כל הזמן עם תחילת הלידה ולכל אורכה.

מנח העובר:

מנח העובר מתייחס לתנוחת העובר ביחס לציר האורך של האם. מנח יכול להיות אורכי או רוחבי. לעיתים ניתן לאבחן גם מנח אלכסוני, אך לרוב זהו מנח בלתי יציב שיתהפך בסופו של דבר למנח אורכי או רוחבי.
לקראת הלידה כ-99% מהעוברים מתייצבים במנח אורכי, כך שהראש או העכוז מופנים לכיוון הנרתיק.
לידה מתאפשרת רק כאשר העובר נמצא במנח אורכי, בין אם המצג הוא ראש או עכוז. עובר אשר נמצא במנח רוחבי לא יצליח לעבור בתעלת הלידה. מצב כזה עלול לסכן את חיי האם והעובר, ולכן יש להפוך את העובר למנח אורכי, או לחילופין ליילד את האישה בניתוח קיסרי.
יחד עם זאת, ידועים מספר גורמי סיכון למצג רוחבי כגון : מספר לידות גבוה בעבר, שליית פתח, ריבוי מי שפיר ומומים במבנה הרחם.

מצג

מצג העובר מתייחס לחלק אשר הכי קרוב לפתח צוואר הרחם ולתעלת הלידה. כאשר העובר נמצא במנח אורכי הוא יכול להיות במצג ראש או עכוז, כאשר העובר במנח רוחבי, לרוב החלק הכי קרוב של העובר הוא הכתפיים. יחד עם זאת, ברוב המקרים המצג של העובר לפני הלידה הינו מצג ראש.

מצג ראש

מצג ראש לרוב מופיע כאשר החלק המקדים של העובר הינו הקודקוד , הפנים או המצח. המצג האופטימלי ללידה הינו כאשר העובר במצב שבו הקודקוד שלו נכנס לתעלת הלידה בצורה התואמת את הקוטר הכי קטן של הראש בתחילת תעלת הלידה, ומאפשר מעבר קל יחסית של התינוק בתעלת הלידה. כאשר העובר במצג של פנים או מצח, כלומר עם הפנים או המצח כלפי תעלת הלידה, הדבר עשוי לגרום לכיפוף אחורה של ראשו של העובר, וחשוב להשגיח ולהיות במעקב קפדני וצמוד אחר התקדמות העובר במהלך הלידה, ולעיתים לידות כאלו מסתיימות בקיסרי בכל מקרה שבו הלידה מתעכבת ויש חשש לחיי העובר.

מצג עכוז

מצג שבו העובר נמצא עם העכוז או הרגליים לכיוון תעלת הלידה. מצג עכוז קיים בכ-4% מכלל הלידות. לרוב העוברים מעדיפים להתהפך למצג ראש בשל מבנהו האגסי של הרחם, ולקראת סוף ההריון יותר נוח להם להיות במצג ראש, ורוב העוברים אכן מתהפכים לקראת סוף ההריון למצג ראש.

במידה והתינוק במצג ראש, לרוב הרופאים מעדיפים שלא לקחת סיכון עם לידה שעשויה להסתבך, ולבצע ניתוח קיסרי , מאחר ולידה במצג עכוז היא מורכבת ומסובכת ודורשת מיומנות וניסיון של הרופא המיילד. מחקרים הוכיחו כי לידה נרתיקית במצב עכוז מסכנת במקרים רבים את העובר, וכיום הרופאים מעדיפים שלא לקחת את הסיכון ובמידה ואישה מגיעה לחדר לידה עם עובר במצג עכוז, היא תועבר מיידית לחדר ניתוח, למרות שבמקרים מסוימים ינסו לבצע היפוך חיצוני.

מצג משולב

מופיע בכ-0.1% מכלל הלידות. מצג משולב הינו מצג שבו החלק המוביל של העובר- העכוז או הראש, נמצא בתעלת הלידה יחד עם איבר נוסף כגון יד או רגל. ברוב המקרים הגפה הנוספת תחזור למקומה עם מהלך הלידה, אך במידה ויש עיכוב בהתקדמות הלידה, והעובר נתקע בתעלה או שיש חשש לחיי העובר כתוצאה ממהלך הלידה , הרופאים יעדיפו שלא להסתכן ולהעביר את היולדת לניתוח קיסרי.

עם הגעת היולדת לחדר הלידה מחוייב הרופא המיילד לוודא תחילה את מצג העובר, על מנת לקבוע את מהלך הלידה הטוב והבטוח ביותר עבור היולדת ועבור העובר. את המצג ניתן לקבוע באמצעות מישוש הבטן, בדיקה נרתיקית , בדיקה וגינלית כאשר צוואר הרחם פתוח במהלך הלידה, ובדיקת אולטרא סאונד.