מה אתה רוצה להיות כשתהיה גדול?

2

מאת: בת-שיר סולמי
 
מי מאיתנו לא זוכר את אותו הרגע בילדותנו, שבו הכול עצר, גלגלי המוח התחילו לעבוד ולחפש תשובה לשאלה הגדולה: מה תרצה לעשות כשתהיה גדול? מה עובר בראשו של הילד שלנו כשהוא נשאל, או שואל את עצמו את השאלה הזו? האם ילד יכול לתכנן את חייו לטווח ארוך כל-כך ומהו תפקידנו כהוריו בליווי שלו אל עתידו המקצועי? רבות השאלות וכל הורה יימצא את התשובה המתאימה לו ולילדו, אך ישנן מספר נקודות שחשוב שנבין, או לפחות נהרהר בהן בנושא.
ילדים ותחושת זמן
 
ילדים צעירים חווים את החיים כאן ועכשיו. ככל שהם גדלים הם מתחילים להפנים את מושגי הזמן: עבר, הווה ועתיד ולתכנן את צעדיהם הלאה. לכן אפשר לדבר עימם על תוכניות לעתיד מגילאי 6-8, כמובן בהתאם להתפתחות האישית של כל אחד. גם אז, יש לקחת בחשבון שהם לא ממש מבינים את ההשלכות והמשתמע ממה שהם אומרים ולכן, אין לקחת את דבריהם כהתחייבות שיוכלו אכן לעמוד בה בהמשך. מצד שני, חשוב לגלות כבוד ולתת תחושה של בטחון ואמון ביכולתם להגשים כל חלום.
תפקידנו כהורים
 
ישנם הורים שמכתיבים לילדם במה “כדאי” להם לעסוק כשיגדלו ואפילו מתווים להם את הדרך צעד אחרי צעד אל המקצוע הנכסף. בקצה השני, ישנם הורים שמעולם לא עסקו בסוגיה ורק כשבגר הילד עלה הנושא המקצועי על הפרק וכתוצאה מכך, גם מול הוריו. איך נמצא את דרך המלך להעלות למודעות של ילדנו את בניית זהותו המקצועית מחד, ואת הצורך להתכונן אליה ולבנות אותה לאורך זמן?
תקשורת, הקשבה, הכוונה והדרכה
 
כהורים, עלינו להיות קשובים לקולות שעולים מהילד שלנו ולדעת לכוון אותו לדרכי פעולה שיקדמו אותו להצליח במטרות שהציב לעצמו. נאזין לילד, לתחומי העניין שלו ונתמוך בו לפתח את כישרונותיו בתחומים אלו. במילים אחרות: נחזק את החוזקות שלו. נעודד ונטפח את המקומות שבהם הוא טוב במיוחד. בהמשך, אפשר לתת לו אפשרויות מעשיות, שיוכלו לתרגם את כישרונו למקצוע שיקיים אותו ואולי אפילו יעשיר אותו מבחינה כלכלית. למשל, ילדה שאוהבת ליצור, לצייר, לפסל, יכולה להמשיך ללימודי אמנות, עיצוב גרפי, איור וכדומה או לימודי אופנה כגון עיצוב הלבשה תחתונה או שמלות כלה וכו’.
מציאת זהות מקצועית כתהליך
אם נתייחס למציאת הזהות המקצועית של ילדנו כאל תהליך שדורש זמן והבשלה ולא כאל תשובת “אינסטנט” שילדנו אמור לתת באותו רגע שהוא נשאל, זה המסר שייקח אתו לחיים. אם נעלה את הנושא ברגע שנראה שהילד שלנו מספיק בשל לחשוב עליו, נשוחח על התחומים האהובים עליו, הנושאים שבאים לו בקלות והוא טוב בהם, נפתח את היכולת להתבונן ולהבחין בין תחומי היכולת בחייו. כדאי לעשות זאת כשמבלים זמן שלוו ביחד, בבית, בחופשה בבתי מלון באילת, כשיש מספיק זמן לשיחה עמוקה ורהוטה ולא כשאלה חטופה, שאין זמן לדוש בה.
ילד מתכנן יהפוך למבוגר מתוכנן
כמובן שאין הכוונה היא לשוחח עם הילד על מציאת זהות מקצועית בגילאי 6-8, אלא להבין שעלינו להנביט את תחילת התהליך בעודו ילד. אותם זרעי הכוונה שניטע בו בילדותו, יצמחו ויצמיחו את החשיבה שלו לאורך שנות התבגרותו. הנקודה החשובה היא שכהורים, עלינו להבין כי זהות מתפתחת לאורך שנים. עלינו לזהות את נקודות החוזק של ילדנו, לפתח אותן בבית ובחוגים ובהמשך להמשיך ולפתח אותן כבסיס למציאת מקצוע שיתאים לו וייטיב עימו.