למה לצפות כשמצפים – לילד שני

2

רבות נכתב על כל ההתכוננות ללידת ילד ראשון, על החיים שלכם שמשתנים מקצה לקצה, על זה שאתם הופכים להיות הורים ואתם כבר לא רווקים ועוד. אבל מה קורה כשאתם בהריון, מכירים את התופעות והתחושות, יודעים שבקרוב יהיה לכם עוד פיצקי קטן או קטנה, וכבר עברתם את זה פעם אחת ואתם כבר יודעים פחות או יותר איך מתפעלים את הדבר הזה ואיך מתמודדים ובכל מקום אתם שומעים ש”בילד שני כבר יותר קל”.

אני יכולה לומר מניסיון שבאמת הרבה יותר קל בילד שני, אבל עדיין, יש כמה דברים שחשוב להתכונן אליהם כדי לעבור את התקופה הראשונה הזו בצורה שפויה.

מזוג וילד למשפחה

שמתם לב שפתאום אתם כבר לא זוג וילד? פתאם הפכתם ביום אחד (או לילה) למשפחה. בת 4 או 5 נפשות (אם נולדו לכם תאומים כמו במקרה שלי למשל). אז מה זה אומר? זה אומר שהחיים כמו שהכרתם אותם עד היום והתרגלתם אליהם, כבר לא יהיו אותו דבר. זה אומר שבנוסף לילד אחד שדורש טיפול יש לך עכשיו עוד ילד שממלא את הזמן הפנוי שגם ככה אין לך וצריך ללמוד לג’נגל. בד”כ אפשר להסתדר בדירת 3 חדרים גם עם שני ילדים לכמה שנים. רוב הסיכויים הם שבחודשים הראשונים תוכלו להסתדר עם עריסה (יש היום עריסות פלסטיק להשכרה שהן יותר גדולות מעריסות העץ) ולא תהיו חייבים להשתמש ישר במיטה. אבל פתאום הבית שלכם ירגיש קצת יותר צפוף כי יש עוד עגלה וסלקל וטרמפולינה ואוניברסיטה ועוד צעצועים שמצטרפים למתחם.

 

הלידה

מומלץ להתארגן מראש עם סבתא/אחות/שכנה/חברה שאתם סומכים עליה  שתעזור עם הפעוט/ילד הגדול בזמן שאת תיעדרי ללידה ואולי לאשפוז של כמה ימים. רצוי שזה יהיה מישהו שהילד מכיר ומרגיש איתו בנוח. מומלץ להכין מראש דף שבו תכתבו את שגרת היום של הילד, מה הוא אוהב לאכול, מה מרגיע אותו, ועוד טיפים שיעזרו לאדם שלא רגיל אליו ביום יום. חשוב לעשות לפעוט הכנה לכך שאת, האם תיעדרי מהבית לכמה ימים. בהתאם לגיל (מעל שנתיים ) אפשר לשתף בנוגע לכך שיהיה לכם תינוק. לפני גיל 3 לרוב קשה להם להבין אבל שווה לנסות. הם לא באמת יבינו גם אחרי שהתינוק יצטרף, ואחרי תקופה הם רק יעכלו את השינוי הזה.

הימים הראשונים בבית

זוכרת את הימים הראשונים בבית עם הילד הראשון? כשהגעת והיית מותשת מחוסר שינה, תשישות פיזית ובלבול בשל המצב החדש? תוסיפי למשוואה עוד ילד קטן (או ילדה) שרגילים לאמא מתפקדת ואקטיבית שמבלה איתם חלק נכבד מהיום. פתאום את צריכה להתחלק לשניים. ואיפה את בסיפור? כדאי מאוד לדאוג לפחות לשלב של השבועיים הראשונים שיהיה איתך מישהו בבית כדי לעזור מבחינה פיזית בטיפול בתינוק, לפנות לך זמן לאח\ות הגדולים שזקוקים לתשומת הלב שלהם ולך, האמא. כדאי להצטייד מראש עוד לפני הלידה באוכל קפוא ומוכן בפריזר או לשמור למקרה חירום טלפונים של משלוחים באזור. אם יש לך עוזרת תזמיני אותה לשבוע אחרי הלידה. הבית ידרוש נקיון ואת לא תהיי במצב לטפל בזה.

בניגוד ללידת הילד הראשון , עם הילד השני יש לנו פחות פריבילגיה לנוח ולהתפנן רגל על רגל בין ההנקות, יש פה תינוק ועוד פעוט לטפל בו. במידה והגדול במסגרת השתדלי לנצל את שעות הבוקר ככל האפשר לטובת מנוחה כשהתינוק ישן. הבית יחכה והכל יחכה. את והתינוק הכי חשובים כרגע וכדאי שתשלימי כמה שיותר שעות שינה במהלך היום כדי שתוכלי להיות רגועה וסבלנית לגדול שגם זקוק לך. נסי לסגל לך הרגלים עוד מלפני הלידה כמו למשל לקרוא לגדול סיפור לפני השינה, לשבת ביחד לאכול ארוחת ערב, ללכת ברגל יד ביד לגן, נסי לשמור על ההרגלים הללו למרות הקושי העצום גם לאחר הלידה. זה ייתן לילד המון בטחון ויקל עליו את השינוי.

 

הזוגיות אחרי הלידה

כמו אחרי לידת הילד הראשון, גם אחרי לידת הילד השני או השלישי צפוי משבר קטן או גדול אצל מרבית הזוגות. מאחר ושוב נוצר מצב שבו את זו שחשה במרבית השינוי כי את זו שבבית עכשיו עם ילד ותינוק ואת זו שצריכה להתמודד ולרוב הגבר פחות נוכח, שוב נוצר מצב של חוסר הבנה ולפעמים גם קצר בתקשורת. קחי נשימה עמוקה. נסי למצוא זמן בערב לדבר עם בן הזוג בצורה רגועה על הקושי שלך ובקשי ממנו להרתם לעזרתך. לפעמים הגברים שוכחים שנולד לנו עוד ילד ומה זה עושה לשגרת היום ולשפיות שלנו. זה טבעי לריב, זה טבעי להתעצבן, לפעמים אם יש יותר מדי מריבות כדאי להתייעץ עם איש מקצוע ולקבל כלים לתקשורת נכונה יותר ולפעמים מישהו מהצד יכול לעזור לנו עם נקודת מבט אובייקטיבית יותר על הדברים ולתת פתרונות.

מן הסתם שניכם תהיו יותר עייפים וגם האינטימיות לפעמים קצת נפגעת בתקופה הראשונה. השתדלו לפנות לעצמכם זמן איכות אחת לשבועיים שלושה, אפילו לשבת בבית קפה עם התינוק בשישי בבוקר או סתם לצאת להליכה בשכונה ביחד עם הילדים ולדבר. לאט לאט אחרי כמה זמן אתם תתרגלו למצב החדש ותחזרו לעצמכם. השתדלו להיות סבלניים אחד כלפי השניה כדי לא ליצור משקעים נוספים.

 

האח\ות הגדול\ה

האח הגדול שעד לפני שניה וחצי היה התינוק שלכם, מרכז העולם, פתאום מוצא את עצמו נדחק הצידה. בין אם ההפרש קטן או גדול מדובר על חוויה לא פשוטה. פתאום יש איזה תינוק מעצבן שצורח ובוכה כל הזמן ולוקח לו את אמא שלו, נסי לראות את הדברים מנקודת המבט של הילד הגדול ולהבין אותו. השתדלי לשתף אותו, לתת לו לקחת אחריות, להרגיש שהוא חלק מהמשפחה, בין אם להביא מגבון, חיתול, לעזור לך לנגב עם מגבון את התינוק (בהמשך כשהוא קצת גדל), לתת מוצץ, לתת בובה, כל דבר שיגרום לו להרגיש רצוי ושייך. באמצעות התנהגות קשובה ומודעת תוכלי לבטל את הקנאה ואת הצורך בהתנהגות שלילית כאמצעי למשיכת תשומת לב. במידה ומתאפשר לך , השתדלי לפנות שעתיים שלוש בשבוע כדי להיות נטו עם הילד הגדול שעד לא מזמן היית רק שלו. זכרי את הנקודה הזו. הדגישי את העובדה שהוא גדול, תני לו הרבה חום, הרבה חיבוקים, הרבה חיזוקים חיוביים וזכרי שגם הוא, כמוך, עובר משבר.  אבל כולנו עוברים ועברנו את זה וזה יעבור.

מומלץ לא להשאיר את האח הגדול עם התינוק בתקופה הראשונה מאחר והיו מקרים של מכות בלתי צפויות אצל חברות שלי, גם כשהגדול יודע שהתינוק קטן ועדין וצריך להזהר, סוג של “בואו נראה מה קורה כשאני עושה ככה או ככה”. השתדלו להציב גבולות ובגדול כי הם ינסו לבחון אתכם ואת רף הסבלנות שלכם. התמידו בגישה אחידה לענין.

אחרי כמה חודשים , 4-6, פתאום התינוק יתחיל להגיב יותר ולתקשר וסביר להניח שסביב הזמן הזה הפעוט הגדול יתחיל לגלות עניין בדבר החמוד הזה שמחייך כשמדברים אליו ועושה קולות וזז ומסתכל אליהם. עכשיו התאומות שלי בנות חצי שנה, הגדול אוטוטו בן חמש והן מאוהבות בו לגמרי והוא בהן. תענוג לראות אותם יושבים יחד ומשחקים.

 

מקום בבית

השתדלו לארגן מראש מקום בבית עבור התינוק ועבור הציוד שלו. יש כיום באיקאה מגוון פתרונות אחסון נפלאים כגון כוורות או קופסאות גדולות שעוזרות לעשות סדר בבית במחירים לא יקרים מדי. בחרו בקפידה את הרהיטים שלא יתפסו יותר מדי מקום בחדר הילדים כדי שיהיה לכם מקום לציוד – עגלה, טרמפולינה, אוניברסיטה וצעצועים.

 

שגרת היום יום

די מהר את תגלי שיותר קל ונוח להתנהל עם התינוק החדש בתוך שגרה. אמנם לוקח לפעמים כמה חודשים עד שמצליחים לבנות שגרת יום לתינוק אבל מן הסתם את קצת יותר רגועה ומנוסה ומגיל חודשיים וחצי-שלושה מומלץ לנסות לעשות סדר יום קבוע לתינוק מבחינת אוכל, טיולים, שינה ועוד. יהיה לך באופן כזה יותר קל לתכנן את היום. במיוחד כשיש עוד ילד גדול שצריך לאסוף מתישהו מהגן ואחר צהריים להעביר עם שני ילדים ובקיץ בהחלט אפשר להעביר אחר צהריים בגינה ציבורית או בפארק עם חברים ואז הילדים נרגעים, מתעייפים , ישנים יותר טוב וכולם מרוצים. כשיש שני ילדים אין מקום להתמזמזות במהלך היום. אם עד עכשיו חשבת שילד אחד זה לא פשוט, עם שניים את לומדת עם הזמן לפעול על אוטומט ולתפקד תחת לחץ כי אין ברירה אחרת. צריך לתקתק שני ילדים וגם להנות מהם וככל שתהיי יותר מסודרת בעניין יהיה לך יותר קל.

 

זמן פנוי

מצרך נדיר כשאת רגע אחרי לידה שניה, אבל ההמלצה האישית והחמה שלי היא לפנות לעצמך קצת זמן פנוי. בין אם כדי לצאת להתאוורר עם חברות בבית קפה, סתם סיבוב בקניון, הליכה בפארק,  או חוג שאת אוהבת. הזמן הזה לעצמך מאוד מאוד חשוב כי הוא יאפשר לך לנקות את הראש, למלא מצברים ולחזור הרבה יותר רגועה וסבלנית לשגרה התובענית שיש בבית. תפסי את בן הזוג\אמא\דודה\חברה וצאי לקצת זמן עם עצמך. אפילו סתם שעה של הליכה בשכונה תעשה לך ממש טוב להרגשה. ואין דבר כזה “בעלי לא יכול להסתדר לבד”. כשהתאומות שלי נולדו והגדול היה בן 4 וחצי, בגיל 3 שבועות של הבנות היתה לחברה טובה שלי יומולדת. חברות שלי יצאו לערב בנות ואמרו לי שהן יוצאות וזה בסדר שאני לא אגיע. אמרתי להן שאין מצב שאני לא מגיעה וזה שילדתי לא אומר שהחיים שלי צריכים להיעצר ובכל זאת בעלי שותף לילדים הללו ואחרי שאני לבד עם הבנות כל היום הוא יכול להסתדר איתן לבד ל3 שעות בערב והוא אכן עשה את זה. לא קרה לו כלום. לפעמים אנחנו צריכות ללמוד לשחרר.

וכך יצאתי עם חברות לשבת בבית קפה עד 11 בלילה וחזרתי כמו חדשה. מלאת אנרגיות לקראת עוד לילה חצי לבן עם מספר התעוררויות (שהיו בתקופה ההיא).

בקיצור, בלי תירוצים, אל תוותרו לעצמכן!

 

בייביסיטר

זו לא מילה גסה. במידה ובן הזוג שלך חוזר מאוחר מהעבודה , נסי לאתר איזו בחורה צעירה או סטודנטית מהסביבה הקרובה שלך (אפשר לשאול אמהות בפארק הסמוך ולבקש המלצות לבנות מהאזור) כדי שתהיה לך עזרה נגישה וזמינה למקרי חירום או ימים קשים ויהיו כאלה. כשמישהו אחר עוזר לך לחלוק את הנטל זה ממש מקל ולפעמים 30 ש”ח לשעה יכולים לעשות את ההבדל בין אמא במצב סמרטוט לאמא שפויה ומחייכת. במיוחד בתקופת הגזים הראשונים.

 

הבית

את רואה את הכביסה, את הכיור, את הכלים שפזורים ברחבי הבית, את הצעצועים של הגדול שמפוזרים בסלון, את הספיחים של ארוחת הערב שלא הספקת לסיים כי התינוק בדיוק צרח לאוכל..

חלקנו מכורות קשה לניקיון אך זה עוד מקום שבו אנחנו חייבות לשחרר ולאגור את הכוחות לטובת הטיפול בתינוק החדש ולילד הגדול וגם לטפל בעצמנו. הכל יחכה. הכביסות, הבלגן, הלכלוך. כשבן הזוג חוזר בערב הוא יכול לעזור, אם יש לך עזרה מהמשפחה את יכולה לבקש שיהיו עם התינוק ולארגן קצת את הבית. לפעמים 10 דקות של ארגון וסידור הבית והמטבח יחד עם טיאטוא יכולים לעשות הבדל משמעותי וגם לגרום לך להרגיש טוב. אבל אם לא הספקת, לא נורא. לא קרה כלום, אף אחד לא מת מזה. תסדרי כשיהיה לך זמן או לבן הזוג. בשלב הזה כדאי להביא עוזרת אפילו אחת לשבועיים שלושה כדי שתנקה את הדברים ה”כבדים” בבית.

 

התניידות והתנהלות עם שניים

אין ספק שהפעמים הראשונות שבהן יוצאים מהבית עם ילד ותינוק הן בהחלט מאתגרות. את פתאום חוזרת לתזמן את היציאות שלך בהתאם למתי שהילד צריך לאכול או לישון וזה לא פשוט. אני ממליצה לך לדאוג שיהיה לך תמיד תיק מוכן מראש עם בגדים, חיתולים ומחלק מנות, רק תדאגי לבקבוקים ולתינוק ואת מוכנה לצאת במהירות מהבית.

השתדלי לצאת כמה שיותר, זה יעשה לך טוב, אפילו סתם סיבוב בשכונה עם העגלה.

במידה ויש לך הפרש של שנתיים וחצי ומטה בין הילדים, יש מספר אופציות להתניידות :

– עגלת תאומים – האופציה הפחות נוחה אלא אם כן הקטן בסביבות גיל שנה, זכרו שלהסתובב עם עגלת תאומים זה קצת מסורבל מבחינת הרכב.

– טרמפיסט לעגלה – מעין מדרך שנצמד לעגלה והפעוט יכול לעמוד עליו ולהחזיק בידית בזמן הטיול כשהתינוק ישן בעגלה.

– באגי פוד – מושב נצמד אוניברסלי שמתחבר לצדי מרבית סוגי העגלות. המושב קטן וקומפקטי גם בעת הקיפול של העגלה. יכול להתאים במקרה של פעוט בן שנה וחצי ומעלה

 

בכל מקרה, מצפה לכם תקופה לא פשוטה ואני מעדיפה לומר “מאתגרת”. יקח לכם קצת זמן, תנו לעצמכם קרדיט, תעכלו את השינוי הזה כי הוא לא פשוט לעיכול ועם הזמן אתם תתרגלו ולא תזכרו איך היה קודם.