להיות הורים לשניים ולישון בלילה? הרגלי שינה של אחים / טלי בן דעת

2

טלי בן דעת, בעלת “לישון בשקט” -ייעוץ שינה לתינוקות וילדים


עומדים ללדת תאומים? מתכננים הריון שני ומתמודדים עם בעיות שינה של הילד? חוששים מה יקרה לשינה של הילד הגדול עם לידת האח?חוששים להשכיב אחים לישון באותו החדר מחשש שיעירו זה את זה? מה עושים כשאח אחד מעיר את השני?

הצלחתם איך שהוא לשרוד את השנתיים הראשונות ובעיקר את הלילות של השנתיים הראשונות עם התינוק הראשון שלכם, ונשמתם לרווחה. והנה אוטוטו אתם כבר לקראת שינוי הסטאטוס: מזוג פלוס ילד למשפחה. בין אם הילד שלכם עדין מתעורר בלילה ובין אם ישן כבר לילה שלם, יתכן שכבר בעת ההריון עברה בראשכם המחשבה איך תתמודו (ותישארו שפויים) עם פעוט שעדיין קם בלילה או לפנות בוקר ועם תינוק חדש ?

אם אתם קוראים שורות אלו בזמן ההריון השני ייתכן שאתם מדמיינים תסריט של לילות לבנים שבמהלכם הבכי של התינוק מעיר את הגדול או לחלופין הצעקות של הגדול מעירות את התינוק ושואלים את עצמכם (ובצדק) איך תתמודדו עם לקום לשני ילדים בלילה, ולהרדים את שנהם בכל פעם?.

מנסיוני בשטח כמדריכת הורים להקניית הרגלי שינה בריאים ,בכל מה שקשור להרגלי שינה של אחים אין פתרונות קסם אלא עבודה עקבית של הקניית הרגלי שינה נכונים לשני האחים.             אבל ,עם הערכות נכונה מראש ותכנון תוכלו למנוע מראש את ההתמודדות הלא פשוטה עם שני ילדים שעלולים להעיר אותכם בלילה על מנת שתעזרו להם לחזור לישון במקביל או להעיר אחד את השני. אם תנצלו את הזמן עד הלידה של התינוק החדש על מנת ללמד את ילדכם (הגדול) כבר בזמן ההריון הרגלי שינה בריאים ובראשם הרדמות עצמאית- החיים שלכם ובראשם הלילות בפירוש יראו אחרת. קחו בחשבון שתהליך למידה והטמעת הרגלי שינה הדרגתי ,תוך מענה מלא ומיידי לבכי לוקח זמן. פנו לכם מינימום 6-8 שבועות לתהליך כזה. שקלו לפנות לאיש מקצוע בתחום- הידע המקצועי והתמיכה היום יומית שלו עשוים לעשות את ההבדל בין שיפור זמני בשינה (במקרה הטוב), לבין תהליך הקניית הרגלים שמצליח ומסתיים בלילות רצופים ובחויה חיובית של הילד עם המיטה שלו שישארו עם הילד לתמיד.

אולי הילד שלכם למד להרדם לבד והוא כבר ישן יפה – יתכן שאתם שואלים את עצמכם כיצד יושפעו הרגלי השינה הקיימים שלו מההצטרפות של תינוק חדש למשפחה?

אנשי מקצוע בתחום החינוך והפסיכולוגיה מדברים על תופעה שכיחה של רגרסיה בעקבות הולדת אח שבאה  לידי ביטוי פעמים רבות גם בדפוסי השינה הקיימים של הילד.למשל:  גם ילדים שקודם ללידה הצליחו להרדם במיטתם בעצמם ולישון לילות שלמים עלולים לנסות לחזור להרגלים ישנים שלהם כמו שינה במיטה של אבא ואמא, דרישה להרדמות עם בקבוק, הנקה וכו’.

משך, ועומק הרגרסיה תלוי במידה רבה בתשובה לשאלה: האם הילד שלכם רכש מכם הרגלי שינה טובים ובראשם האם הוא יודע להרדם בעצמו.  מנסיוני בעבודה עם הורים,כשלילד יש הרגלי שינה טובים, הרגרסיה שלו בהרגלי השינה תהיה קצרה וקלה בהרבה מילד שאינו למד להרדם בעצמו ותלוי לשם כך בגורמים חיצוניים כמו בקבוק, נידנוד, הרדמות על הידיים ועוד.

 מה ניתן לעשות?  על מנת שהרגרסיה בשינה תהיה זמנית בלבד ולא תיפגע בהרגלי השינה של ילדכם לאורך זמן, הקפידו להמשיך להיענות לצורכי הילד , והכוונה כאן היא להענות מלאה לבכי שלו בלילה. יחד עם זאת המשיכו להרדים אותו כפי שעשיתם לפני שהשגרה הופרה. במידה ולימדתם אותו הרדמות עצמאית אל תחזרו להשתמש בגורמי תלות חיצוניים כמו: נידנוד, אוכל , ידיים, או כל דבר אחר. אם קרה  שחרגתם והרדמתם עם עזרה שלכם ככל שתחזרו למסלול מוקדם יותר כך החזרה להרגלי השינה הקודמים תהיה מהירה וקלה יותר.

שאלת השאלות של הורים לשני ילדים ומעלה בהקשר של שינה היא: מה לעשות על מנת שלא יעירו זה את זה במהלך הלילה ?

ההתנהגות שתשרת אותכם הכי טוב לאורך זמן מנוגדת למה שההגיון הבריא שלכם או האינסטינקט הראשוני שלכם אומר לכם במקרה כזה. רוב ההורים ירצו להוציא מהחדר את הילד שמתעורר ובוכה- על מנת שלא יעיר את אחיו. אולי בטווח הקצר השקט יחזור לשרור בבית, תצליחו להרדים את הילד שהתעורר ולחזור למיטה ולישון  אבל לטווח ארוך מדובר למעשה בהרגל שלא ישרת אותכם או את הילדים. מנסיוני המקצועי וגם האישי כאמא לפעוט (בן שנתיים) ולתינוק (בן חצי שנה),כאשר יש לילד הרגלי שינה טובים והוא יודע להרדם לבד בכל שעות היום והלילה- הוא גם יודע להחזיר את עצמו לשינה ללא עזרתכם, כשהוא מתעורר בלילה. ולכן, במשך הזמן הוא ילמד “לסנן” את הבכי של אחיו ולא להתעורר מכך או להעיר אותכם.

 כלומר, אם שני הילדים שלכם,הגדול והתינוק החדש ישנים באותו החדר חשוב דווקא שלא תוציאו את הילד שמתעורר מרעיש או בוכה ותעבירו אותו לחדר אחר אלא תשאירו אותו בחדר ותתמודדו עם ההרגעה שלו והחזרתו לשינה בחדר. למה? בדיוק על מנת שתהליך הלימוד של “סינון הבכי” והתייחסות אליו כאל רעש רקע יתרחש. בנוסף אם תוציאו את התינוק או את הפעוט בכל פעם שיבכה תלמדו אותו שיש לבכות על מנת לצאת מהחדר ובעקבות כך, אתם עלולים לפגוע לו בהרגלי השינה במיטה שלו. מה קורה עם שנהם זקוקים לכם במקביל? עדיף שכל אחד מכם ירגיע רק ילד אחד- עד לחזרה המיוחלת לשינה או ההרדמות.

בקיצור- כפי שהבטחתי מדובר בעבודה סבלנית ועקבית לתקופת מה, אך מי שיצליח לעמוד בה ישן מצוין בלילה- גם עם שניים!