יחסים עם החמות

2

 

‘יחסים עם החמות’ –  די בכותרת הזו כדי ליצור ציפיה למשהו עסיסי. קיטונות של תלונות הדדיות, לעג והעמדות פנים. יחסי חמות-כלה וחמות-חתן הם יחסים מורכבים שהמיתוס החברתי שהתפתח סביבם אינו מיטיב עימם.

על פי המיתוס החברתי, החמות, במקרה של הכלה, רואה בבת הזוג של בנה מתחרה, תמיד לא ראויה לבנה ולא עומדת בסטנדרט האימהי-נשי שהיא עצמה הציבה. החמות מצופה להאשים את הכלה בכך שהיא מרחיקה את בנה ממנה, וכשיש ילדים אז הכלה נתפסת גם כזו שחוצצת בין הנכדים לסבתם האוהבת.

במקרה של יחסי חמות-חתן המיתוס מטפח את דמותה של החמות כמטרד המאיים על שלוות המשפחה, גורם פולשני ושתלטני שגוזל את תשומת הלב של הרעיה ומנסה להשפיע עליה ועל התנהלות הבית. אם יש לאשה הצעירה תלונה כלשהי על בן זוגה הרי שבודאי החמות היא זו שעומדת מאחורי זה.

הנה תמונה משמחת: מתחת לחופה, שנערכת למשל בגני אירועים בחדרה, ניצב לו הזוג הצעיר, כולו התרגשות. על פי המיתוס החברתי, נמצאות משני צידי הזוג המאושר, שתי אמהות, חמיות, כשכבר כעת מתחילה מרירות להצטבר מתחת לחיוכיהן הנרגשים.

למה נוצר המיתוס?

למה זוכה החמות ליחס חשדני שכזה? מה שם אותה במרכז תשומת הלב השלילית?

ובכן, בהרבה מקרים האמא היא אכן הדמות המשמעותית בחיי האדם הצעיר, לפחות עד שהיא או היא יוצרים קשר זוגי משמעותי. המעבר ממשפחת המקור למשפחה שאנו יוצרים הוא הדרגתי, ובאופן מסוים אכן מתרחשת העתקת נאמנות סמלית מהאמא אל בן/בת הזוג. התהליך הזה הוא מורכב ועשוי ליצור מתח מסוים בתוך המשולש (או המרובע) איש/אישה/אמא.

האמא מצופה, וראוי שתהיה, דמות תומכת לבנה או בתה, ובמקרה של קונפליקט בין בני הזוג, לעמוד לצד בתה או בנה בלי שיפוטיות. משום כך היא כבר “מפסידה נקודות” או נחשדת על ידי הצד השני.

יש שטוענים שיחס הזלזול לו זוכה דמות “החמות” מקורו בשנאת נשים, מיזוגניה, שקיימת בתרבות ומובילה להתיחסות שלילית לדמויות של נשים חזקות ובעלות השפעה.

אז מיהי באמת החמות?

יכול להיות שחמותכם לעיתים בקורתית באופן שיוצר אצלכם אי נוחות, או שאתם מרגישים שהיא לא מקבלת אתכם במאה אחוז כפי שהייתם רוצים, אבל החמות היא גם האשה שגידלה את האדם שאיתו בחרתם לחיות, אז כנראה שיש לה גם צדדים טובים.

חוץ מזה החמות היא גם סבתא של הילדים שיש או שיהיו לכם, וככזו היא דמות משמעותית בחייכם.

יש מקרים מעטים של נשים שבאמת לא יכולות לפרגן לבנן או בתם את האושר והעצמאות שבבנית זוגיות ומשפחה, אבל בדרך כלל זה אינו המקרה. ברוב המקרים החמות שמחה שבנה או בתה יוצרים זוגיות ועוזבים את הסינור שלה, וברוב המקרים החמות שמחה ותומכת בבחירה של הבן או הבת הבוגרים ומצפה ליצור קשר משמעותי עם בחיר/ת הלב של בתה או בנה. האשה הזו שעומדת לצד הזוג הצעיר מתחת לחופה בגני אירועים בשרון, ובכל מקום אחר, גם לבה הולם בהתרגשות, שמחה, וציפיה לבאות.

טיפוח היחסים

החמות, כך יש לקוות, תלווה את חייכם שנים רבות, דמות משמעותית במשפחה שאתם יוצרים וסבתא לנכדים. המפתח ליחסים טובים הוא בזניחת המיתוס החברתי של תחרות גלויה או סמויה ובטיפוח יחסים של שיתוף פעולה מתוך הבנה שהאינטרס של כולם הוא דומה ומשותף – טובת הזוג הצעיר והמשפחה שנבנית וקיום של קשרים טובים ותומכים עם משפחות המוצא. כל צד מהצדדים שינסה להתחזק על ידי החלשה של צד אחר – יצא פוגע ונפגע.

אז תנו כבוד. תנו כבוד לאשה שגידלה את מי שהפך להיות בחיר לבכן, לאשה שרוצה בטובת בתה או בנה, שמחפשת את דרכה להתקרב ולתמוך.

כבוד לא אומר שאסור לשים גבולות. כמו בכל יחסים זכותכם לקבוע כמה רחוק אתם רוצים ללכת, וכמה קרוב אתם מאפשרים לאחרים להתקרב אליכם. דברו בינכם על הגבולות הרצויים לכם, איפה מתחיל ונגמר התא הזוגי, איפה יש מקום למשפחה מורחבת. כשהדברים מוסכמים עליכם דברו עליהם בנועם עם החמות, ותדגישו גם את המקומות שבהם נוכחותה ותמיכתה רצויה לכם.

לפעמים דוקא עם החמות יש מקום לתיקון, לקשר אימהי ותומך, בלי הדפוסים המגבילים שאנו סוחבים מילדות בקשר עם אמא שלנו.