הרגלי שינה של פעוטות וילדים בגן / טלי בן דעת

2

איך ישנת היום בגן מתוק שלי?/ טלי בן דעת , לישון בשקט- יועצת שינה לתינוקות ולילדים

מה אתם באמת יודעים על הרגלי השינה של הילד שלכם בגן? איזה דיווח אם בכלל אתם מקבלים מהצוות המטפל? האם אתם יודעים אם הילד שלכם ישן  מספיק שעות בגן ? איך עלול להשפיע מחסור בשינה מספקת בגן על השינה שלו בלילה ועל ההתנהגות שלו במהלך היום?

תנסו להיזכר מה בדקתם כשחיפשתם מסגרת ראויה לילד שלכם. אני מניחה שהקפדתם לבדוק את נושא הבטיחות בגן, את איכות וכמות הצוות המטפל, את תקינות הציוד בגן. אולי בדקתם גם אילו תכנים הילד שלכם יקבל. אולי שמתם דגש מיוחד על התפריט ובדקתם שהוא איכותי ומזין.

האם חשבתם לעומק על נושא השינה בגן?  האם אתם יודעים מהי מדיניות הגן בנושא שנות בוקר וקיצורן? שנות הצהרים? האם בחנתם איפה הילד שלכם ישן והאם הוא מקבל את התנאים הפיזיים הטובים ביותר שיסייעו לו לישון טוב בגן? מיטה או מזרון, חושך או אור, חדר נפרד לשינה או לא? כל הפרטים הלכאורה קטנים האלו חשובים וכשלוקחים בחשבון גם את איכות שנת הלילה של הילד, הם יכולים לתרום להבדל בין ילד רגוע, חיוני ,מרוכז שמעסיק את עצמו ופנוי ללמידה ולמשחק לבין ילד בכיין, חסר שקט שדורש תשומת לב בלתי פוסקת.

אז למה כל כך חשוב שהילד שלכם ישן טוב בגן?

יש קשר בין שינה טובה ביום לבין שינה טובה בלילה. השינה דומה למעגל. ילד שלא ישן טוב ביום לא ישן טוב בלילה וההיפך. שינה מספקת ביום קשורה לשינה טובה בלילה ועייפות או מחסור בשינה ביום  קשור לשינה לא איכותית ורצופה בלילה. חשוב לדעת שאם הילד שלכם לא ישן מספיק ביום הוא עלול להגיע ללילה במצב של “עייפות יתר” (מושג מפתח בשיטת לילה טוב). הוא בדרך כלל ישן פחות טוב בלילה, עלול להתעורר יותר במהלך הלילה ואף עלול לקום ליום חדש בשעות מוקדמות לפנות בוקר . מנסיוני כיועצת שינה אני רואה מקרים רבים שבהם תינוק מתעורר הרבה בחלקו השני של הלילה ואז בדרך כלל אני יודעת שיש לטפל בשנות היום שלו.

כמה זמן הילד שלכם צריך לישון ביום בגן?

ילד מגיל שישה חודשים עד גיל 9 חודשים זקוק בממוצע ל-2 תנומות יום בזמן כולל של 2-4 שעות. ילד עד גיל שנה זקוק בממוצע ל 1-2  תנומות יום בנות 2-3 שעות סך הכל. מגיל שנה עד גיל שנה וחצי הילד זקוק בממוצע בדרך כלל לתנומת יום אחת, בצהרים בת 1-2 שעות. מגיל שנה וחצי עד שלוש הילד זקוק בדרך כלל לתנומה אחת בלבד בצהרים. חשוב לסייג ולומר מדובר בממוצע באוכלוסיה בלבד. מספר שעות השינה לו הילד שלכם זקוק ביום הוא אינדיבידואלי וקשור גם כמובן למספר שעות השינה שלו בלילה.  אם תתיחסו לילד שלהם כאל מקרה פרטי ותבחנו את התפקוד שלו בשעות העירות כקריטריון תוכלו  לקבוע בעצמכם האם חסרה לו שינה או לא. אם הילד שלכם חיוני במהלך היום, רגוע רב הזמן, מעסיק את עצמו לבד בהתאם לגילו, כנראה לא חסרה לו שינה.  מחזור שינה של תינוק הוא בן שעה ולכן כל תנומה ביום שהיא פחות משעה נחשבת למנוחה בלבד ואינה נספרת כשעת שינה במניין השעות להן הילד זקוק.

מדיניות השינה בגן ואיך היא משפיעה על הילד שלכם?

ברב המסגרות יש מדיניות מאד ברורה בנושא שינה בכלל ושנות הבוקר בפרט. ישנן גננות אשר מאמינות שצריך לגרום לילד לוותר על שנות הבוקר החל מגיל 9-10 חודשים ואפילו מוקדם יותר, בהתאם למדיניות הגן/ סדר היום הנהוג בו. קיצור שנות הבוקר או הויתור עליהן נעשה על מנת שהילד יגיע “עייף יותר” לשנת הצהרים ויישן בה יותר זמן וכך יחזיק מעמד עד הערב. מתוך האמונה הזאת ישנן מטפלות המקצרות לילד בהדרגה את שנת הבוקר עד שהוא לרב מוותר עליה לבד . דרך נוספת היא “למשוך” את הילד , לעיתים תוך התעלמות מסמני עייפות שהוא מראה, עד ארוחת הצהרים ואז להשכיבו לישון את שנת הצהרים עם יתר הילדים. במקרה הטוב הגננת תבקש את רשותכם, ההורים לקצר לילד את שנת הבוקר ו/או להפסיקה, ובמקרה הפחות טוב פשוט תיידע אותכם שהילד “וויתר” מיוזמתו על שנת הבוקר ושאין לו צורך בה יותר כיון שבגללה הוא מתקשה לישון מספיק זמן בצהרים.

הסברה ששנת בוקר פוגעת בשנת הצהרים אינה נכונה בצורה גורפת לכל הילדים ובכל מצב ותלויה מאד במשך הזמן שלה, בגיל הילד ובהתנהגות הכללית שלו בבית ובגן. לעיתים קורה בדיוק ההפך: ילד שזקוק לשנת בוקר איכותית (לפחות של שעה) ולא מקבל אותה יגיע עייף לשנת הצהרים, ישן בה פחות טוב ויגרור את העייפות הזאת לשנת הלילה. כלומר תהיה פה פגיעה בכל מחזור השינה שלו. שימו לב איך הילד שלכם מתנהג בבית בסופי שבוע. אם בגן הוא לא ישן בבוקר ואילו בבית הוא “נשפך” באמצע הבוקר וישן  (לא על חשבון זמן שנת צהרים) יתכן מאד שחסרות לו שעות שינה ביום ושהוא זקוק עדיין לשנת בוקר.

שימו לב גם מה קורה ביום שישי בצהרים. אם הילד ישן פתאום בבית יותר שעות מאשר בגן גם זה יכול להדליק אצלכם נורה אדומה. יתכן שחסרות לו שעות שינה בגן והוא משלים אותן בבית כשיש לו את התנאים לכך ומשכיבים אותו בזמן. אני נוטה לא להאמין שהילד עייף רק בבית ושקיים שוני מהותי ברמת העייפות שלו בבית ובגן. סביר להניח שבגן אין לו את התנאים המתאימים לשינה (החל מסדר יום המאפשר זאת וכלה בתנאים סביבתיים).

מהם התנאים הסביבתיים שחשובים לשינה טובה בגן?

ראשית התאמה של המיטה לגיל הילד ולהתפתחות שלו. מיטת מעבר או מזרון עלולים לא להתאים לתינוק שישן בבית במיטת תינוק וזקוק למרחב המוגן שלה. שנית מומלץ להשכיב לשנות היום בחדר מוחשך במידת האפשר כיון שהחושך עוזר לילד ל”פצות” על רמות הנמוכות של הורמון השינה הקיימות בשעות היום ולהירדם בקלות רבה יותר. כמו כן עדיף במידת האפשר כמובן  שיהיה בגן חדר שמוסב במיוחד לשינה על מנת שילדים שאינם ישנים לא ישחקו בסמוך לכאלו שכן.

הורים- זכותכם להתעקש על תנומות יום מספקות ואיכותיות לילד שלכם במסגרת בדיוק כפי שאתם דואגים שיסופקו לו צרכים אחרים כמו מזון איכותי, ,גירוים מתאימים ויחס חם ואוהב. לפני שאתם סוגרים על גן לשנה הבאה אני מציעה לכם לחשוב על סדרי העדיפויות שלכם בנושא השינה של הילד שלכם, ולעשות תיאום צפיות מול הגננת אחרי  שביררתם מהי המדיניות שלה בסוגיית השינה בגן.

בהצלחה!

דגשים בנושא שינה שכדאי לשים לב אליהם כשבוחרים מסגרת לילד:

האם מתקיימים בגן התנאים הבסיסיים המתאימים לשינה טובה.  האם ישנה מיטה? עריסה? מזרן? יש להתאים את סוג המיטה לגיל הילד ולהתפתחותו.

היכן ישנים הילדים והאם ישנם תנאים מספקים לשינה טובה (חדר חשוך או מואר)

מה מדיניות הגננת לגבי נושא של שנות בוקר ושנות צהרים

הכותבת היא יועצת שינה לתינוקות ולילדים בשיטת לילה טוב

לעמוד הפייסבוק של טלי ולפרטים נוספים לחץ כאן

מייל:

taly@lishon besheket.co.il


Response (3)
  1. עדי פברואר 20, 2011

    מאוד מסכימה עם הכתוב
    הנושא חשוב והורים שישימו לב לסימני העייפות במהלך היום ויענו להם ירוויחו ילד עירני, נעים ונוח יותר

    כתיבה יפה!

  2. איילת פברואר 27, 2011

    אחלה מאמר. לא חשבתי על זה. אני כבר הולכת לבדוק כמה דברים בגן….

  3. שוש יוני 19, 2014

    יש לי משפחתון בהרצליה. אצלי הילדים ישנים גם בבוקר וגם בצהריים עד גיל שנתיים. אני מוצאת שהילדים רגועים יותר. הם מגיעים עייפים ואם הם לא ישנים בבוקר אי אפשר לעבוד איתם. הם לא מרוכזים. בוכים בלי סיבה, וכד׳.
    האם יש בעיה עם זה שהם ישנים בבוקר. האם לדעתך עלי להפסיק זאת?

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *