המופיליה ברית מילה – שיחה עם מוהל רפואי בצפון

2

שיחה עם מוהל בצפון על מחלת ההמופיליה ואיך היא קשורה באופן ישיר לברית המילה. כל הפרטים בכתבה הבאה!

ברית המילה הינה אחת מהמצוות הגדולות וכבדות המשקל בתורת ישראל, יחד עם זאת יש לחוש לכל הסיכונים הרפואיים באם ישנם, על פי מצב בריאותו של התינוק הן מצד עצמו והן מצד מחלות תורשתיות במשפחה עד כדי דחיית הברית ואפילו לזמן ממושך מאוד ואפילו עד כדי אי עשייתה לגמרי.

אחת המחלות התורשתיות שקריטי מאוד לדעת על קיומה היא המופיליה (דממת).

בכתבה הבאה נלמד על המחלה, דרכי איבחונה וכיצד ניתן לעקוף את הבעיה.

על מנת להבין את הנושא פנינו אל ניסים כהן מוהל רפואי בחיפה, וותיק ומנוסה, חבר בכיר באיגוד המוהלים העולמי מוסמך מטעם מכון ברית אליהו.
ניסים כהן הינו מוהל בעל הכשרות מתקדמות הנעזר באמצעי חבישה והיגיינה מתקדמים.
כבר מעל 10 שנים משמש ניסים כהן מוהל בבריתות רבות ברחבי הארץ וזוכה לשבחים רבים מההורים על עבודתו.


שלום ניסים, מהי מחלת ההמופיליה ואיך מאבחנים אותה?

ההמופיליה היא מחלת הדממת, מחלה תורשתית הנגרמת ע”י חסרון של אחד מפקטורי הקרישה בדם. ההמופיליה מתבטאת בשני סוגים של פקטורים חסרים בדם. המופיליה A (חסר בפקטור 8) שהיא השכיחה יותר, ויש המופיליה B (חסר בפקטור 9). ההמופיליה מתבטאת ע”י דימום של איברים פנימיים ושטפי דם חיצוניים נראים על פני העור- בפרט במפרקים.

על פי רוב, המחלה תופיע אצל בנים והאמהות הן הנשאיות, לכן כשמדובר בברית מילה יש לתת את הדעת בעניין. כיום ניתן לאבחן את המחלה ע”י בדיקת דם וכן לאבחן את מידת חומרתה. במקרה שזוהתה המחלה אצל תינוק יש להימנע מעשיית ברית מילה וחייבים להתייעץ עם רופא.


נשמע מסוכן מאוד. כשצריך לעשות ברית מילה איך נוכל להיות בטוחים שלתינוק שלנו אין דממת ואנחנו לא מסכנים אותו?

ראשית מוהל חייב לראות את הדו”ח הרפואי של היולדת והתינוק שם חייבים להיות מצויינים כל הבדיקות והנתונים הרפואיים וכל עניין חריג או תורשתי של התינוק. על המוהל לשאול את ההורים אם יש להם במשפחה רקע של המופיליה או כל תופעה תורשתית אחרת. בנוסף על המוהל להפשיט את התינוק ולזהות בעין אם ישנם שטפי דם על עור התינוק. בפרט במפרקים. בדיקות אלו אמורות להספיק על מנת לשלול כל חשש ולערוך ברית מילה כרגיל.


האם ישנה דרך לקיים ברית מילה בזמנה גם במצב של תינוק חולה המופיליה?

אעפ”י שהמחלה קיימת, ניתן להוסיף לדם התינוק את פקטור הקרישה החסר לפני הברית. אמנם השפעת פקטור הקרישה היא לטווח קצר אך מאחר והפציעה מהברית היא קלה יחסית, לא חוששים לדימום כבד. מה גם שברית כזו תיערך בבית חולים במעמד רופא.


אתה יכול לתאר לנו איך בפועל מתבצעת ברית מילה כזו?

כחצי שעה לפני הברית מחדירים לוריד התינוק צינור שמתפצל לשני ראשים- פתח אחד מיועד לביקורת שאכן הצינור מחובר לוריד ואותו סוגרים. דרך הפתח השני מוזרק פקטור הקרישה החסר ישירות לוריד ומתערב במחזור הדם. לאחר שנעשתה בדיקה ורואים שפקטור הקרישה נקלט היטב מבצעים בנוכחות רופא את ברית המילה. על התינוק להישאר בבית החולים למספר ימים נוספים על מנת להזריק לו מנות נוספות של פקטור הקרישה החסר, עד להפסקה מלאה של הדימום.


האם יכול להיות שתינוק יהיה רגיש לחומר המוזרק לו?

בהחלט, ישנם תינוקות שיגיבו להזרקת פקטור הקרישה עם קבלת חום גבוה או תגובה אלרגית אחרת. במקרים כאלו גם פוסקי ההלכה יגידו שאין למול אותם כלל.

 

מתעניינים במידע נוסף? אתם מוזמנים לפנות לניסים כהן.

לכתבה נוספת בעיניין ברית המילה לחצו כאן.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *