הילד רוצה פלאפון / בת-שיר סולמי

2


הורים לילדים בגילאי ההתבגרות של ימינו, כלומר 8-14 ודאי מכירים את סוגיית הפלאפון לילד. למי שעדיין לא הגיע לגיל, פגש ודאי את הסוגיה ויודע שעומד להתמודד איתה בעוד מספר שנים. מאיזה גיל ניתן לילד פלאפון? מה היתרונות שנרוויח מכך? מה החסרונות שנספוג? האם נוכל למנוע מילדנו את החיבור לפלאפון ובאיזה מחיר? מה הם העקרונות שחשוב להקנות לילדנו לפני ועם קבלת המכשיר הסלולארי?
ילד כיצור חברתי
ילדנו חי בתוך ובהשוואה מתמדת לקבוצת החברים שלו. ככל שהוא גדל, ההשפעה החברתית גדלה והשיא מגיע בגיל ההתבגרות. לאחרונה אנו רואים ירידה בגיל בו מתחילים תסמיני ההתבגרות, וכך אנו עדים לילדים שאפילו בכיתות ג’-ד’ מתחילים להתנהג בהשפעה חזקה של החברים שלהם. בספרות מדובר על מצב שבו הקול החברתי הוא כל-כך חזק, שקולנו כהורים נחלש ואנו עלולים למצוא עצמנו חסרי אונים אל מול הכוח של הקבוצה החברתית. ילד שחי בקרב ילדים מסטאטוס חברתי מסוים, ידרוש לקבל את סמלי הסטאטוס שמאפיינים את חבריו. ילד שחבריו נוהגים לצאת לחופשה באילת או במלונות בירושלים ידרוש לחוות חופשה מסוג זה ולא יסתפק בפיקניק בכנרת, ילד שרואה את חבריו לובשים מותגים ומחזיקים בצעצועים יקרים, יבקש מהוריו להחזיק באותם אביזרים כמו חבריו.
יתרונות המכשיר הסלולארי
יתרונות המכשיר הסלולארי עבור ילדים ומתבגרים הם אותם עקרונות, שגורמים למספר גדול של אנשים בתרבות המערבית להחזיק בו. כל מקרה של הזדקקות לעזרה במקרה חרום של איבוד הדרך, מחסור בדלק, תאונה, פנצ’ר, ועוד. לצערנו, אנו מבלים זמן רב בסידורים מחוץ לבית והסלולארי מאפשר לנו לנהל את העולם ולסדר את העניינים שלנו גם כאשר אנו מחוצה לו.
אם נבחן את הצורך האמיתי שלנו בסלולארי, נראה שמדובר בסוג של שליטה. להשביע את הצורך לדעת מה קורה עם כל מי שבקשר איתנו בכל רגע נתון. כשמדובר בילדנו, אז המטרה מקדשת את האמצעים, כמובן. אם ניתן לילדנו את המכשיר, נוכל להבטיח לעצמנו שהילד ייצור עימנו קשר בכל מקרה של צורך או מצוקה. וגם אנחנו נוכל לבדוק בכל רגע נתון מה קורה איתו והיכן הוא שוהה בזמן שאנחנו בעבודה או ביתר שאת – בלימודים בחו”ל.
אז למה לא?
אם הפלאפון יעניק לנו ביטחון של תקשורת ישירה עם הילד שלנו בכל רגע נתון, אז למה לא בעצם? למה שלא ניתן לו כבר מגיל צעיר יותר פלאפון? לפני הכול ובמקביל לכול, נזכור את הקרינה והשפעותיה הידועות ואלו שאינן ידועות עדיין על הגוף ותפקודיו.
לכניסת הפלאפון לחיי הילד יש גם השלכות התנהגותיות. אם נחשוב לרגע על רכישת מיומנויות התקשורת של ילדים היום, נראה אותם יושבים מול המחשב והטלביזיה הרבה יותר זמן מאשר אחד מול השני. העברת מסרים אינטרנטיים או בתוכנות פגישה מתרחשים הרבה יותר מלכתוב מכתב או פשוט לדבר אחד עם השני. אם נעניק לילדנו פלאפון מגיל צעיר נגדיל את הסיכוי כי התקשורת האלחוטית תהיה רבה הרבה יותר מהתקשורת האישית.
תקשורת זמינה יכולה ליצור תלות גדולה בהורים ובחברים על פני חוויה והתמודדות אישית. נזכר באותה נערה שעסוקה בלהתייעץ עם חברותיה בפלאפון לגבי איזה תכשיט לבחור בחנות, במקום לבחור אותו בעצמה או עם השותפים לחוויה.
התארגנות והגדרת חוקים מראש
במידה והחלטנו לצייד את הילד בפלאפון, נחשוב יחד איתו על עקרונות שיכולים לשמור על הגבולות של השימוש במכשיר. מתי מתקשרים, למי, רגעים שבהם לא מתקשרים (כמו בשיעורים בבית הספר, או בזמן ישיבה שחשובה לנו בעבודה..), שימוש מסחרי, כמו sms ושליחתם לתוכניות טלביזיה ורדיו. אם נצא מנקודת הנחה ששום דבר לא מובן מאליו לילדנו ונדבר איתם על המשמעויות של השימוש בפלאפון נחסוך לעצמנו צרות והוצאות כלכליות מיותרות.