הגמשה וטיפול בפרינאום – אפי נו ועיסוי פרינאום/ הילה שרק לודו

2

מאת הילה שרק לודו- דולה ותומכת לידה

לקראת הלידה

השיטות המופיעות בעמוד זה עוזרות בהגמשת והכנת אזור הפרינאום לקראת הלידה אך יש לזכור כי יתכן שהמיילדת תאלץ בכל זאת לבצע חתך (אפיזיוטומי) בגלל סיבות שונות וייתכנו גם קרעים ספונטאניים הנגרמים ממעבר התינוק.

מומלץ לנקוט בשיטות אלה רק במהלך הריון תקין או לאחר אישור רופא.


עיסוי חיץ/פרינאום:

בעזרת העיסוי נגמיש את הרקמה בחלק התחתון של הנרתיק, לכיוון פי הטבעת. לפני העיסוי נוודא שהידיים נקיות, והציפורניים גזוזות. מומלץ לבצע החל משבוע 34. לקראת העיסוי: נשתמש בשמן שקדים/זרעי ענבים/זית (שמן נבט זרעי חיטה פחות מומלץ מכיוון שעלול לגרום לפטריות) נעביר מעט שמן מהבקבוק אל כלי , נוסיף שמן ויטמין E טהור ונטבול את האצבעות בכלי על מנת לא ללכלך את השמן בבקבוק (הקפידו על רכישה של שמנים באיכות גבוהה). נכין מגבת לפרישה על המיטה, קומפרסים חמים. ניתן להוסיף גם לשמן העיסוי וגם לקומפרסים שמן גרניום העוזר לריכוך הרקמה. במידה והאישה מעסה את עצמה ניתן להכין גם מראה על מנת לראות מה את עושה. הניחי את הרטייה החמה על מנת להרפות את האזור, טבלי את שני האגודלים בשמן והתחילי בעיסוי (במידה ומישהו אחר מסייע בעיסוי עליו לטבול את האצבע המורה בשתי הידיים ולעסות.) מתחי קלות לצדדים ולכיוון פי הטבעת מבלי לגעת בפי הטבעת על מנת למנוע זיהום עד שהאצבעות מגיעות ספרות 2 ו- 11 בשעון (כאשר הספרה 6 נמצאת מול פי הטבעת). העיסוי לא אמור לכאוב, במידה ומופיע כאב פחות למתוח את האזור. ניתן להניח רטייה חמה גם לאחר העיסוי. משך העיסוי 5-10 דקות בכל יום.


EPI-NO, חתכל’ס (מכשיר לעיסוי הפרינאום):

מכשיר זה מחליף את העיסוי הידני המתואר בפסקה הקודמת. המכשיר מורכב מבלון המתנפח עד להיקף ראש של תינוק, צינורית ומשאבה (ישנם דגמים המגיעים גם עם מד לחץ). היולדת מחדירה חצי מהבלון (על פי ההוראות) אל הנרתיק ומנפחת בהדרגתיות עד לגבול האי נוחות, האימון לא אמור לכאוב. זמן האימון עד 30 דקות (10 דק’ הכנה, 10 דק’ אימון ו 10 דק’ הרפיה). לא יותר מפעמיים ביום. ניתן לשלב עם השיטות המופיעות כאן למעט עיסוי הפרינאום. תחילת שימוש לא לפני שבוע 37. הקפידי על שימוש על פי הוראות היצרן. חשוב מאוד לפעול אך ורק על פי ההוראות ולקרוא אותן בקפידה על מנת למנוע נזקים כתוצאה משימוש יתר או מאמץ מוגזם במכשיר. חשוב לעשות את האימון באפי נו מאוד לאט , עם המון סבלנות, כל פעם עוד קצת ולא לעשות עד שמרגישים שכואב. האימון לא אמור לכאוב או לשרוף ובמידה ומאמצים את השריר יותר מדי עלולה לקרות תופעה הפוכה שתגרום להתקשחות השריר במקום לריכוכו והגמשתו.

רצוי לקנות את המכשיר היקר יותר עם המד לחץ, מאחר ואפשר לאחר הלידה להשתמש בו לאימון וחיזוק שרירי רצפת האגן לאחר הלידה.

אמבט אדי רוזמרין:

שימי בקערה מים רתוחים עם רוזמרין (הצמח). הניחי על האסלה ושבי מעל טמפ’ האדים צריכה להיות חמה אך לא שורפת. גובה המים צריך להיות במרחק של לפחות 20 ס”מ מהגוף. לשימוש פעם או פעמיים בשבוע, מספר דקות בכל פעם החל מששה שבועות לפני הלידה. לא מומלץ למי שסובלת מדליות באזור המפשעה/טחורים.

ויטמין E:

ניתן למרוח על אזור הפרינאום שמן ויטמין E טהור לפני השינה (לא לשכוח להניח תחבושת בתחתונים למניעת הכתמה) החל משבוע 34.




במהלך הלידה

  • שימוש בתנוחות אנכיות יאפשרו לראש התינוק ללחוץ על הפרינאום לאורך זמן ויסייעו למתיחה מבוקרת יותר של האזור.
  • לבקש מהמיילדת לשמן את אזור הפרינאום עם שמן שקדים (להביא שמן חדש מהבית).
  • הנחת רטיות חמות על הפרינאום לקראת יציאת התינוק.


לאחר לידה, במקרה של קרעים או חתך

  • שטיפה במים מיד לאחר הביקור בשירותים.
  • שימוש בתרסיס אלופירסט.
  • בימים הראשונים שימוש בתחבושות קרות עם מגנזיום.