איך להפוך את בן הזוג לשותף פעיל בגידול התינוק

2

במהלך ההריון באופן טבעי, אנחנו, הנשים, יותר מתקשרות לתינוק. אנחנו סוחבות אותו בתוך גופנו, מרגישות אותו בועט, יולדות אותו בתהליך שהוא לרוב לא הכי סימפטי ויחד עם זאת קסום, מניקות ומאכילות ולפעמים שוכחות שיש עוד שותף שהיה מאוד פעיל בתהליך היצירה של הדבר החמוד הזה, אבל שוכחות קצת לתת לו מקום.

אני רואה את זה פעמים רבות אצל חברות שלי, שהן אמהות מדהימות ולפעמים מבטלות את הצרכים שלהן לטובת התינוק, לא זזות ממנו בחודשיים שלושה הראשונות, ולאחר מכן מתעצבנות למה בן הזוג לא עוזר בטיפול של התינוק.

הן שוכחות שבהתחלה הן נצמדו אל התינוק, סיפקו את כל הצרכים שלו, לא נתנו לאף אחד להתקרב, לטפל, או לקחת אחריות והן מצפות שדווקא עכשיו, כשהן צריכות פתאום ישתנו סדרי עולם והבעל ש”הורחק” מהטיפול בתינוק, יתחיל לטפל בו. המצב הזה יוצר לא מעט חיכוכים בקרב הורים טריים.

אם את לקראת לידה או אמא לתינוק, מאוד חשוב שתקראי את הכתבה הבאה שתתן לך טיפים וכלים שיגרמו לבן הזוג שלך להפוך לשותף פעיל בגידול התינוק כבר מההתחלה ואני אומרת שאף פעם לא מאוחר לשנות.

 

במהלך ההריון :

התעקשי על כך שבן הזוג יתלווה אליך לכל הבדיקות ה”משמעותיות” כגון: אולטראסאונד ראשון לדופק, שקיפות עורפית, סקירת מערכות, מי שפיר אם יש. גם אם בן הזוג טוען ש”זה לא מעניין אותו” או “יש לו יותר מדי עבודה”, אל תוותרי ותדרשי ממנו לבוא. אני מבטיחה לך שבאולטראסאונד אין גבר שלא ינמס למראה של עובר קטן שזז אצלך בבטן (זה לא ממש נתפס אצלהם) בידיעה שהדבר הזה נוצר ממנו. אפילו בעלי שהוא אחד האנשים היותר אדישים שיש, הפך למרגרינה כבר בשקיפות והתלהב וסיפר בגאווה.

כאשר התינוק מתחיל לבעוט, תני לבן הזוג להרגיש את הבעיטות. גם אם “לא בא לו”. זה יגרום לו להתחבר ולהרגיש שיש שם משהו אמיתי ואני מאמינה שהמגע הזה עושה משהו בפנים אצל הגבר. גם אם הוא לא יודה בכך..

שבו יחד לבחור שמות לתינוק שעתיד להיוולד לכם, נהלו דיון משותף וחשבו על מספר שמות. גם ככה רק אחרי שהתינוק יוולד תדעו מה השם שהכי מתאים לו.

ערכו יחד את רשימת הציוד לתינוק, לכו לעשות סקר שוק ב-2-3 חנויות ביחד, שתפי את בן הזוג בתהליך בחירת העגלה, תני לו לקרוא באינטרנט , ספרי לו מה התובנות שקיבלת מחברות וכו.

הפכי אותו לשותף פעיל בתהליך. תני לו להיות אבא.

דווקא מנושא העגלה גברים שהם מן הסתם יותר “טכניים” מאיתנו, הנשים, הם לרוב מתלהבים כשהם פותחים וסוגרים את העגלה ובוחנים אותה ע”פ פרקטיות ולא על פי מראה.

הכינו יחד את תיק הלידה, הסבירי לו מה את שמה, ספרי בשביל מה צריך כל דבר כדי שיוכל להביא לך בזמן הלידה.

כמובן שאם צריך לנסוע למיון יולדות תקחי אותו איתך.

דברו מראש על מהלך הלידה, הכיני אותו למראות ה”קשים”, באמצעות צפיה בסרטונים ב-you tube, קריאת סיפורי לידה, סיפורים מחברים שילדו.

בקשי ממנו להיות צמוד לתינוק לאחר הלידה בזמן שאת תתאוששי ויקחו אותו לתינוקיה.

 

השתדלי להכין את כל החדר והדברים לתינוק מראש כך שבן הזוג יוכל להיות איתך ועם התינוק לאחר הלידה במקום לחפש את עצמו בחנויות למוצרי תינוקות..

 

כשאתם חוזרים הביתה, גם אם את בהנקה מלאה תדאגי שיהיה לבן הזוג קצת זמן איכות עם התינוק, אם זה להרגיע, לעשות גרפס, אל תבקרי אותו בלי הפסקה ותסבירי לו בסבלנות ועדינות. מרבית הגברים לא החזיקו תינוק קטנטן עד שנולד להם תינוק משלהם, אז כל העניין די חדש להם.

האכלה

אם את מרגישה אחרי כמה ימים שאת מותשת ועייפה, את יכולה לשאוב חלב ולבקש מבן הזוג שימלא את מקומך ויאכיל את התינוק ובמידה ואת נותנת תמ”ל או משלבת, תני לו גם להאכיל. זה מאוד חשוב לקשר שלהם ולתחושה של בן הזוג שצריכים אותו ושגם לו יש חלק בגידול התינוק.

 

החלפת חיתול

תני לבן הזוג להחליף לתינוק מספר פעמים ביום. גם אם הוא נגעל, יעבור לו. זו אמנם נשמעת כמו משימה פשוטה לרובנו, אך לגבר שמעולם לא החליף לתינוק קטנטן זו פעילות שדורשת התעסקות ויחד עם זאת חשובה כי היא משלבת במגע פיזי ויוצרת קירבה בין התינוק והאב.

 

טיול עם התינוק

במיוחד בתקופת הגזים בשעות הערב\אחה”צ ואפשר גם ביום שישי, אתם יכולים לצאת יחד לסיבוב עם התינוק בעגלה כשבן זוגך מסיע אותה (גם הפעולה הפשוטה הזו תתן לו להרגיש אחראי וחלק מ..) או אם בערב התינוק לא רגוע לבקש ממנו לקחת אותו לסיבוב בחוץ בעגלה כדי שאת תוכלי גם לנוח קצת ולהתאוורר.

 

הרדמה של התינוק

היעזרי בבן הזוג בזמן ההשכבה לישון של התינוק. נכון שזו יכולה להיות משימה מורכבת, אבל את צריכה לתת לו להתמודד ולגלות בעצמו שטיפול בתינוק זו לא משימה פשוטה וללמוד להעריך את כל מה שאת עושה וגם את זה שהוא ינסה ויצליח בכוחות עצמו.

 

לקום בלילה

כן, גם זה חלק מלהיות הורים גם אם בן הזוג עובד ועייף ואת יושבת בבית כל היום עם התינוק. ככל שתרגילי אותו מההתחלה שגם הוא קם בלילה גם אם זה רק להביא לך את התינוק להנקה, כך הוא יהיה שותף פעיל יותר בהמשך. לי ולבעלי היה סידור כבר מהילד הראשון שכשהוא קם בלילה אם זה עד 4 לפנות בוקר, אני קמה. אם זה בין 4 ל-8 בבוקר, הוא קם ואז יש סידור קבוע ואני מקבלת כמה שעות שינה רצופות (ואחרי חודשיים כבר עברנו ללילות שלמים). עם התאומות גם המשכנו בסידור הזה למעט פעמים שהן התעוררו ביחד לאכול בחודשיים הראשונים ואח”כ הן כבר הפסיקו לקום.

 

מקלחת לתינוק

אין זמן איכות יותר מוצלח מזה לקירוב בין האב הטרי לתינוק שלו. גם אם הוא קצת חושש בהתחלה למדי אותו איך לעשות את האמבטיה, כללי זהירות ובטיחות ותני לו להתמודד. אצלנו בעלי אחראי על המקלחות לבן הגדול וזה הזמן איכות שלהם ביחד מגיל 0 ועד היום בגיל 5.

 

שימוש במנשא

מנשא זה פתרון נהדר לתקופת הגזים וגם כשיוצאים לטייל עם התינוק. כשאתם יוצאים לטיול משותף או סתם לסיבוב, תני לבן הזוג לקחת את התינוק במנשא, זה יחזק את האינטימיות ביניהם ויגרום לבן הזוג להתחבר לתינוק.

 

למה אני כותבת את כל הדברים הללו? כי עוד קצת, חודש חודשיים אחרי הלידה תרצי לחזור לשגרה, לצאת להתאוורר, לשבת לקפה עם חברות או שסתם תהיי עייפה ולא תרגישי טוב ותרצי לנוח. בכלל, כל זה שאנחנו לוקחות על עצמנו המון אחריות עם הטיפול בתינוק והבית ולפעמים עוד ילדים נוספים, זה הרבה יותר קל, כשאת יודעת שיש לך שותף פעיל ומישהו שאת יכולה לחלוק איתו באחריות ולפעמים גם להעביר אותה אליו.

יש לי לא מעט חברות שהבעלים שלהן לא קמים בלילה\לא מקלחים את הילדים\לא מחליפים חיתול\לא נשארים לבד יותר משעה, והן שבהתחלה היו מאוד מגוננות וצמודות לתינוק ולא נתנו לאף אחד להתקרב והיום כשהילדים גדלו קצת הן נושאות את כל הנטל של הטיפול בילדים וזה יוצר תחושת מרמור ותסכול שאח”כ פוגעת בזוגיות. לכן עדיף מראש למנוע מה שאפשר, לזכור שאת לא לבד וגם אם בן הזוג מתנער מאחריות, לא לוותר ולבקש ולדרוש ופשוט לתת לו להתמודד ולא לעשות לו הנחות.

כשהתאומות שלי היו בנות 3 שבועות יצאתי עם חברות בערב לחגוג יומולדת לחברה. השארתי אותו לבד עם 3 ילדים למשך כ-3 שעות ואתן יודעות מה? הוא הסתדר. התקשר פעם אחת לשאול משהו ואח”כ שלח לי תמונה שלו איתן וכלום לא קרה. תקראו לי לא שפויה, אבל הוא שותף פעיל והוא גם נהנה מזה שהוא לא מפחד להשאר לבד עם הילדים והוא יודע שהוא יכול להסתדר ומשהו בזה נותן לו כוח וסיפוק רב שהוא אבא ל-3 ילדים ושהוא חלק חשוב בחיים שלהם.