איך להחליף תמ”ל לתינוק – האם מותר להחליף תחליף חלב לתינוק ?

2

אם נולד לכם תינוק לאחרונה והוא סובל מגזים בצורה מאוד משמעותית, מקיא או פולט יותר מדי, סביר להניח שהתחלתם לבדוק לגבי החלפת תמ”ל לתינוק.

חשוב לי לציין שאני כותבת את המאמר הזה מתוך הניסיון שלי כאמא ל-3 ילדים, ולא ממקום מקצועי ואני רק משתפת מהניסיון שלי ואין לראות בו המלצות רפואיות.

עם יובל, הגדול שלי, שכיום כבר בן 11, התחלנו עם מטרנה והוא סבל מאוד מגזים, אז בגיל חודש וחצי בערך ניסינו לעבור לסימילאק, והיתה הקלה מסויימת בגזים. התחלנו עם מטרנה לפגים בגלל שהוא נולד במשקל של 2130 ק”ג , והיה קטנצ’יק. אחר כך עברנו למטרנה הרגיל אבל זה לא עשה לו טוב כל כך.

עם התאומות שלי, שנולדו 4.5 שנים לאחר מכן, (אוטוטו בנות 7), התחלנו עם מטרנה פגים. גם הן נולדו פיצקיות. הילדים שלי אוהבים לצאת לפני הזמן, ונולדים קטנים ורעבים.

את שלושתם הנקתי אבל אני מאלו שהחלב שלהן לא מספיק משביע ולכן עשיתי השלמה של תמ”ל רוב הזמן.

כשהבנות שלי היו בגיל חודש , אצל נוגה התחיל ריפלוקס סמוי, והיא היתה פולטת הרבה. מיה גם סבלה מאוד מהגזים. עברנו לסימילאק, והיתה קצת הקלה בכמות הגזים.

כשהן היו בנות כמעט חודשיים יצא לי לפגוש את מותג נוטרילון באותה התקופה ואת מנהלת המותג במסגרת קשרים עסקיים והיא המליצה לי לנסות ולעבור לנוטרילון.

מאחר והבנתי שאין לי מה להפסיד, החלטתי לנסות. תוך יומיים למיה נגמרו הגזים, ולנוגה, שהיה לה ריפלוקס קל, לקח שבועיים עד שהגזים עברו לגמרי.

אני רואה הרבה הורים שנצמדים לתמ”ל שהתינוק התחיל לצרוך בבית החולים והם כל כך חוששים להחליף תמ”ל לתינוק.

יש לי חברות שניסו כל אחד מהתמלים והילדים לא הגיבו להם טוב.

כך שאי אפשר להגיד איזה תמ”ל הכי טוב, או איזה תמ”ל טוב יותר.

כיום הסטנדרט של המזון לתינוקות כל כך גבוה ועומד בביקורות קפדניות וגם המזון ה”בסיסי” מכיל את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים לתינוק, ואני אישית פחות מתחברת למותגי ה”פרימיום” למיניהם.

הילדים שלי גדלו על הסימילאק הרגיל ועל נוטרילון והם יצאו בסדר גמור, בריאותית, קוגניטיבית, נפשית ופיזית.

יש לי לא מעט חברות שגם גידלו את הילדים על מטרנה הרגיל, והילדים התפתחו טוב ויפה. כיום חברות התמ”ל לא יכולות להרשות לעצמן שלא לעמוד בסטנדרטים גבוהים ותחת פיקוח מאוד נרחב מטעם משרד הבריאות, אז אתם יכולים להיות רגועים.

ויחד עם זאת ,לכל תינוק יש מערכת עיכול שונה וכל אחד מגיב אחרת לכל סוג תמ”ל. זה שאצלי הנוטרילון והסימילאק עבדו, לא אומר שהם יעבדו באותה המידה אצל תינוק אחר.


אז איך מחליפים תמ”ל לתינוק?

קחו בחשבון תקופת הסתגלות של הגוף שבדרך כלל נמשכת שבועיים עד שלושה, תלוי ברמת הבשלות של מערכת העיכול של התינוק, וכל תינוק מגיב אחרת.

במקרה שלי של תאומות זהות למשל , כשמיה נולדה יותר קטנה מנוגה בחצי קילו, עדיין, היא היתה זו שתוך יומיים הגוף שלה התרגל לגמרי לנוטרילון והיה לו קל יותר לעכל אותו ולנוגה זה לקח כשבועיים.

יש לי חברות שהילדים שלהם הגיבו יותר טוב לתמ”ל כזה או אחר, זה לא באמת משנה איזה, אבל כן חשוב לנסות ולהתאים לתינוק שלכם סוג אחר של תמ”ל.

במקרה של גזים קשים וחריגים, בהחלט מומלץ לנסות ולהחליף תמ”ל.

 

אני זוכרת שעם יובל, הבן הגדול שלי, הייתי בטוחה שגזים, זה עד גיל 4 חודשים ושככה זה עם כל התינוקות.

מדי ערב, החל מהשעה 4 אחר הצהרים עד 1-2 בלילה הוא היה מתפתל מכאבים וסובל ואנחנו יחד איתו.

לכן, כשנולדו לי תאומות, אחד הדברים שהכי חששתי מהם היה ההתמודדות עם הגזים.

זה היה תמוה בעיני כשבגיל שבועיים שלושה היו להן גזים, אבל לא התקפים שנמשכו שעות ארוכות ורצופות, זה היה הרבה יותר שפוי ומבחינתי – הייתי מאושרת.

כשהציעו לי לנסות להחליף את התמ”ל אמרתי שזה רק כמה שעות ביום וזה ממש בקטנה לעומת מה שהיה עם יובל, אבל בכל זאת, משהו בי שקל והיה פתוח לדברים חדשים ואני מודה על כך.

בזכות זה הבנות שלי סבלו פחות וגם לנו היתה איכות חיים.

להיות עם תאומות בגיל חודשיים בלי גזים – זה איכות חיים! לי ולהן. אנשים לא היו מאמינים לי כשהייתי מספרת שגמרנו עם הגזים.

עם כל הקושי שבגידול תינוק חדש, כשאין גזים זה עולם אחר לחלוטין.

לכן , ההמלצה שלי, אם התינוק שלכם סובל מגזים, אחרי תקופה שאתם רואים שאין הקלה משמעותית, פשוט תנסו להחליף תמ”ל לאחת החברות האחרות.

לפעמים תרכובת מסוימת תתעכל טוב יותר.

אם אתם רואים אחרי 3-4 ימים שהתינוק עוד יותר חסר מנוחה או חלילה מקיא או פולט יותר, תחזרו לתמ”ל הקודם.

יש לי חברות שנתקלו בהקאות ופליטות מרובות עם תמ”ל שלא התאים לתינוק שלהן.

לכן, חשוב להיות קשובים לגוף של התינוק.


תינוק שפולט הרבה – תינוקות עם ריפלוקס

בדרך כלל כשיש לתינוק ריפלוקס, הוא יפלוט כמעט כל ארוחה.

מומלץ לתת מזון לתינוקות שהוא סמיך יותר כמו למשל נוטרילון AR , או להוסיף חצי כפית של דייסת קורנפלור לתמ”ל (בהתייעצות עם רופא ועם הגדלת הפטמה מעט) , ואז האוכל יושב יותר כמו יציקה בבטן של התינוק והסיכוי לפליטה יורד.

כשיש ריפלוקס לתינוק, זה אומר שהאוכל שהוא אוכל עולה חזרה בוושט יחד עם חומציות של הקיבה וזה שורף כמו צרבת. לכן התינוק יבכה, יפלוט הרבה ויהיה חסר מנוחה.


אם יש לתינוק ריפלוקס הנה כמה טיפים שעזרו לי:

  1. דאגו שהתינוק ישן על מזרן משופע מעט ועל הצד, אפשר לשים מתחת למזרן ספר או כרית גבוהה.
  2. שימו תמיד חיתול פלנל מתחת לפנים שלו, השגיחו יותר בלילה והשתמשו בבייבי סנס. לפעמים הם פולטים מתוך שינה וצריך לשים לב שחלילה לא יחנקו.
  3. בזמן ההאכלה, תנו לתינוק לאכול 20 CC ואז הרימו אותו לגרעפס. תעשו הפסקות באוכל גם אם התינוק מתעצבן, כנ”ל לגבי הנקה. כך הסיכוי לפליטות יורד משמעותית.
  4. אחרי ההאכלה, החזיקו את התינוק לפחות רבע שעה במצב מאונך כשהוא עומד עליכם.
  5. השתדלו לא לטלטל את התינוק אחרי האוכל לפחות 20 דקות.
  6. המנעו מהחלפת חיתול אחרי האוכל, זה יגרום לו לפלוט די במיידי.
  7. השתדלו לתזמן את הנסיעות והאוכל עם מרווח של לפחות 20 דקות מהאוכל לפני נסיעה . אם ממש הכרחי לצאת מהבית עם העגלה, השתמשו במנשא.
  8. נסו להחליף תמ”ל או להוסיף מעט דייסת קורנפלור. זה יכול להיות משמעותי.
  9. אם לתינוק שלכם יש ריפלוקס קשה, בקשו מהרופא תרופה להקלה.
  10. דאגו ל-2-3 סטים להחלפה עם כל יציאה מהבית ולסטוק של חיתולי פלנל שיספגו את הפליטות.
  11. שימו בעגלה סדין ומתחתיו חיתול פלנל וגם מעליו. כנ”ל לגבי המיטה.
  12. קחו אויר, הריפלוקס משתפר משמעותית בשלב שבו התינוק מתחיל לשבת לבד בסביבות 7-9 חודשים. ואז כבר יש הקלה גם לכם וגם לו, מאחר והוא נמצא במצב מאונך רוב הזמן אז האוכל פחות עולה ופחות מציק, זה מסתדר עם הזמן ברוב המקרים.

 

לסיום, אם יש לכם שאלות בנוגע לתזונת תינוקות מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך, אני רק משתפת את הטיפים שלי מתוך הניסיון שלי כאמא. אין לי שום הסמכה רפואית או מקצועית והשימוש במידע הוא על אחריותכם בלבד.

בהצלחה. בסוף הם גדלים..