מה צריך לבדוק כשבוחרים קייטנה או מחנה קיץ לילדים?

2

לקראת החופש הגדול הורים רבים מתלבטים בסוגיית הרישום של ילדיהם לקייטנה.
מה צריך לבדוק כשבוחרים קייטנה לילדים? מה ההבדל בין קייטנה למחנה קיץ? על מה כדאי לשים דגש? ומה אסור לשכוח לשאול?
מצ”ב מידע וטיפים בנושא מאת אבישי נכון, מנכ”ל מחנה הקיץ הבינ”ל בישראל – קאמפ קימאמה.

.
 
רישיון עסק:
ע”פ חוק הקייטנות (1990), כל קייטנה או מפעל קיץ, צריך רישיון עסק. הפעלת קייטנה ללא רישיון עסק היא מנוגדת לחוק ולאלה אין את כיסוי ביטוחי כנדרש. חשוב לוודא לפני ההרשמה כי לקייטנה יש רישוי עסקים. רישיון העסק הוא ההוכחה כי שהקייטנה מפוקחת ע”י משרד החינוך.
דעו מה לשאול: האם יש לכם רישיון לניהול קייטנה או מחנה קיץ?
 
ביטוח:
פשוט, ברור, וללא פשרות. חובה לוודא שלקייטנה יש ביטוח צד ג’. משמעות הדבר היא שבמקרה של פציעה או פגיעה חלילה של החניך, יהיה כיסוי ביטוחי מטעם הקייטנה.
דעו מה לשאול: האם יש ביטוח?
 
סידורי הרפואה בקייטנה:
מאות ילדים מתרוצצים, עשרות כדורים עפים באוויר, אלפי שעות משחק מצטברות. הסטטיסטיקה לצערנו הרב תמיד תנצח ולבטח יהיה ילד שייפול ויפצע בברכו במהלך משחק. השאלה איננה “האם זה יקרה?” אלא “מה הם סידורי הרפואה שעומדים לרשות הצוות בעת הצורך?”. המינימום הנדרש הוא תיקי עזרה ראשונה זמינים ועדיף שיהיו במתחם הפעילות חובש ואחות זמינים 24 שעות ביממה. ודאו כי הצוות הרפואי מכיר ותרגל נוהל פינוי של חניך לקופת חולים/בית חולים וכי יש במקום רכב פינוי דרך קבע.
דעו מה לשאול: האם יש אחות במתחם? האם הצוות הרפואי זמין 24 שעות ביממה? מה חדר המיון הקרוב ביותר והאם תורגל נוהל פינוי אליו?
 
מבנה והרכב ההנהלה:
מנהלי קייטנות ומחנות קיץ מחויבים להשתתף בהשתלמות ייעודית למנהלי קייטנות מטעם משרד החינוך, להיבחן בסיומה ולקבל תעודת הסמכה לתפקיד. בנוסף, מנהל הקייטנה חייב להיות בעל תואר אקדמי, ומומלץ שיהיה בתחומי החינוך /או ההדרכה. נוסף על השכלה פורמאלית כדאי לברר מה ניסיונו של מנהל הקייטנה והאם מילא תפקיד דומה בעבר. מעבר למנהל הקייטנה, חשוב להתעניין גם בבעלי התפקידים הנוספים בקייטנה. האם יש רכז בטיחות –  שתפקידו לנהל את תחום הבטיחות במחנה – או שמא גם זה באחריותו של המנהל היחיד? שדרה ניהולית ענפה שאנשיה אמונים על תחומים ספציפיים תיטיב להתמודד עם בעיות שעלולות לצוץ.
דעו מה לשאול: מי הוא מנהל הקייטנה? מה השכלתו ומה ניסיונו? מי עומד לצידו בניהול השוטף של המחנה?
 
איכות ההדרכה:
ע”פ חוזר מנכ”ל, היחס המספרי בין כמות החניכים למדריכים בקייטנה הוא  1:25. כלומר, מדריך אחד לכל 25 (!) חניכים. מובן שככל שיהיו יותר מדריכים בקייטנה או כך יהיה הצוות יותר נגיש, זמין וקרוב לילד שלך. מחנה קיץ דורש יחס צמוד עוד יותר ומתן מענה אישי לצרכי הילד בכל שעות היממה ורצוי שיהיה מדריך לכל 4 או 5 חניכים לכל היותר.
ברוב הקייטנות, המדריכים הם בני נוער, בוגרי כיתות י’ או יא’. בעוד ע”פ משרד החינוך תלמידים שסיימו קורס מדריכים צעירים ויש ברשותם תעודה כשירים להיות מדריכים, הרי שמומלץ לחפש מסגרות בהן המדריכים בוגרים יותר, בני 22-24 לפחות, שעברו תהליך מיון והכשרה של גופים מוכרים כדוגמת אגף השליחים למחנות הקיץ בחו”ל, של הסוכנות היהודית.
דעו מה לשאול: מה היחס בין מדריכים לחניכים? מיהם המדריכים ומה ניסיונם? איזו הכשרה הם עוברים?
 


 
התכנית החינוכית:
קייטנה היא כיף וחופש אך חשוב לזכור שגם לפעילות של הילדים במהל החופש הגדול יכול להיות ערך מוסף חינוכי. משרד החינוך אמנם מעודד את מנהלי הקייטנות לפעול בכיוון החינוכי, אך איננו מחייב זאת. חשוב להדגיש כי תוכנית חינוכית איננה תוכנית לימודים! הילדים צריכים לבלות וליהנות מהשהייה במחנה הקיץ, אך ניתן לשלב בה גם רכישת מיומנויות חברתיות ופעילויות ברמה גבוהה שתעשיר את עולם התוכן של הילדים בתחומי המוסיקה, המחול, התיאטרון, האומנות ועוד. חשוב לשים לב שבכל תחום פעילות יש מדריך מקצועי בתחומו שמאפשר לחניכים להתבטא ולהתפתח. זאת ועוד, מומלץ שלכל שכבת גיל תהייה תכנית חינוכית המותאמת לצרכי החניכים בגיל זה.
דעו מה לשאול: אילו פעילויות יש במחנה? מי מעביר אותן? האם יש נושאים חינוכיים או ערכים מסוימים שמושם עליהם דגש?
 
המלצות:
בסיכומו של דבר, הילדים יודעים הכי טוב מה טוב להם והיכן הם נהנו. קייטנה טובה היא זו שחניכים נהנים בה. קייטנה מצוינת היא זו שחניכיה חוזרים אליה שנה אחרי שנה ומביאים איתם חברים נוספים. כדאי לבקר באתר האינטרנט של המחנה, להתעניין, לקרוא חוויות אישיות ולשמוע מה אומרים עליו חניכים לשעבר. מומלץ גם לגלוש לדף הפייסבוק של המחנה ולהתרשם באופן בלתי אמצעי ממה שכותבים בו חניכים לשעבר.
דעו מה לשאול: אל תתביישו! בקשו המלצות על המחנה. צלצלו להורים נוספים וחברים ושמעו מהם את דעתם.
 
מה עדיף – מחנה קיץ או קייטנה?
ההבדלים בין קייטנה למחנה קיץ הם מהותיים. בעת הבחירה מומלץ להתייעץ עם הילדים ויש להביא בחשבון את מכלול השיקולים.
בעוד קייטנה נותנת מענה חלקי לשעות הבוקר והצהריים בלבד, ומחייבת את ההורים לדאוג לפעילות נוספת בשעות אחרי הצהריים (לקחת לקולנוע, להסיע קניון, להקפיץ לחברים…) –  מחנה הקיץ כולל לינה ומעניק חוויה מלאה וכוללת לכל שעות היממה.
על פי רוב, ילדי הכיתה או השכונה הולכים יחד לאותה קייטנה. כך נוצר מצב בו הילד לא מרחיב את מעגל החברים שלו, לא נחשף לאנשים חדשים, ולא מפתח קשרים חברתיים לאורך שנים. מחנה קיץ, ובוודאי שמחנה בינלאומי, מעניק לחניכיו חוויה ייחודית ויוצאת דופן שתשנה את חייו. חברויות שנרקמות במהלך הפעילויות מבוקר עד לילה נשארות לכל החיים. מחנה קיץ מעניק לחניך מרחב בטוח להתנסויות, להתפתחות אישית, לצמחיה לעצמאות ובגרות.
עלויות כלכליות גם הן בסיכומו של יום שיקול משמעותי. כאן חשוב לשים לב שנוסף לדמי  ההרשמה ועלות הקייטנה, במהלך ימי הקייטנה יהיו גם עלויות רבות נוספות; בילוי אחר הצהריים, איחור לעבודה כי ההסעה התעכבה, דמי כיס לבזבוזים בקיוסק של הבריכה ועוד ועוד. מחנה קיץ כולל בעלויות לינה, כלכלה מלאה, ארוחות מזינות ואפילו כרטיסייה לבזבוזים בקיוסק. זאת נוסף כמובן על החוויה החינוכית והערך המוסף שהחניך מקבל שאיננה ניתנת לאומדן כספי.
 
קיץ מהנה ובטוח לכולנו!
 
 
אבישי נכון הינו מנכ”ל מחנה הקיץ הבינ”ל בישראל – קאמפ קימאמה.
מחנה הקיץ הבינ”ל – קימאמה
טלפון: 09-9500544 , פקס: 09-9580156
www.campkimama.org


Response (1)
  1. שלמה גורי מאי 30, 2011

    ממש נכון, אין כמו מחנה קיץ. אגב הבן שלי הולך לקמפ מדהים עם ילדים מכל העולם איקמפ. מי שרוצה שיחפש בגוגל איקמפ זה החוויה הכי איכותית של בארץ. ממליץ.

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *