לא מצליחים לישון? אולי זה לחץ ומתח נפשי זמניים

2

בשיתוף פרמה גורי

שנת לילה חיונית לתפקוד פיזי ונפשי תקין. בהיעדר שינה אנחנו עשויים לסבול מבעיות מטבוליות, דכדוך שעשוי להתפתח גם למצב של דיכאון חריף, היחלשות המערכת החיסונית וקשיי ריכוז וזיכרון. הבעיה היא שיש תקופות בחיים בהן עולה הסיכוי למצב של הפרעות שינה ונדודי שינה ועל פי מחקרים, ברוב המקרים מדובר במקור של לחץ ומתח נפשי.
קושי להירדם או התעוררות פתאומית בלילה בלי יכולת לחזור ולהתמסר לשינה כתוצאה ממחשבות טורדניות וחרדות כאשר כל אחד וסיבותיו וחששותיו.

המרכז האמריקאי לחקר השינה מדווח על מחקרים מכל העולם, שמצאו קשר ישיר בין גורמי לחץ  זמניים שונים לבעיה של נדודי שינה. בשוודיה נמצא למשל שסביבת עבודה מלחיצה העלתה באופן משמעותי את הסיכון לנדודי שינה וביפן כאשר העובדים עבדו קשה הם סבלו מנדודי שינה וגם בדרום קוריאה מחקרים הצביעו על מתאם בין לחץ בעבודה להופעתם של  הפרעות שינה. במחקר שנערך במכללות בארצות הברית עלה כי לחץ אקדמי לצד לחצים משפחתיים גובה מחיר של נדודי שינה.

אל תתנו ללחץ זמני לעצור את השינה

אין ספק שבעידן הנוכחי כאשר הציפיות גבוהות והעבודה תובענית, עולה הסיכוי ללחץ ומתח נפשי וגם לבעיות שינה. כל אדם אומנם מגיב בדרך אחרת ללחץ, אבל חשוב לטפל לפני החמרה.
כיצד תוכלו להתמודד ולנהל את הלחץ בדרכים היעילות ביותר? מספר הצעות חשובות.

מהרפיה ועד התעמלות

אקטיביות היא שם המשחק. צאו מאזור הנוחות ונסו לשלוט בלחץ בדרך שתאפשר לכם איכות חיים טובה. לפעילות גופנית השפעה מטיבה על לחץ כאשר במהלך הפעילות חל ייצוב בהורמון בגוף שאחראי על הלחץ וכן משתחררים אנדורפינים המופרשים מבלוטת יתרת המוח המעלים את מצב הרוח והם מעין משככי כאבים טבעיים ללחץ. אם אתם מעדיפים פעולת הרגעה והרפיה, נסו לאמץ מדיטציה או יוגה כחלק מאורח חייכם. בפעילות מסוג זה הגוף נרגע וגם לומדים כיצד לנהל נכון את הנשימה המסייעת מאוד בהסדרת מצבים בהם חשים מצוקה. אפשר לתרגם כל יום לפני השינה או בכל זמן אחר שמשתלב עם שגרת היום.

להביע את הרגשת הלחץ

יש אנשים ששומרים בבטן את המצוקה עד שזו מתפרץ בשיא העוצמה. חשוב מאוד להשתמש בכלים לביטוי והבעה עצמית בין אם בדרך של כתיבה או של אומנות, גם שיחה עם אנשים ובמיוחד אנשי מקצוע המיומנים בנושא יכולה לסייע בשחרור הלחץ. קיימות דרכי טיפול שונות בפעילות עם בעלי חיים או בפעילות במים. חפשו את האלטרנטיבה הנכונה לכם ביותר בהתאם לסגנון והעדפה.

סביבה רגועה – ניהול הזמן

חלק בלתי נפרד מיצירת אווירה רגועה קשור לניהול נכון של הזמן. אל תיקחו על עצמכם יותר מכפי שתוכלו לתת, כדי ששנתכם לא תנדוד למחוזות לא רצויים. חפשו כלים לניהול הזמן, חלוקת משאבים, בקשת עזרה במידה ואינכם מספיקים לעמוד במטלות. נסו ליצור סביבה ושגרת יום רגועה יותר – אמבטיות, פעילות, הכנת החדר לקראת השינה, טקס שינה וכמובן תפריט תזונתי מופחת ממריצים. צמחים ותמציות טבעיות יכולים לסייע בהפחתת עוצמת הלחץ הנפשי ולסייע בשנת לילה טובה יותר.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *