ילדים מציירים ענני מלחמה / קרן יטיב

2


ציורי ילדים בתקופת מלחמה ואחריה משקפים את חוויותיהם, את תפיסת המציאות שלהם, את פחדיהם  ואת הניסיון המתמשך שלהם לעשות סדר בנפשם ולהתמודד עם המציאות של איום על חייהם.

ההבעה באמצעות ציור מאפשרת ביטוי לא-מילולי לעיבוד רגשות וחוויות טראומתיות. הנגישות של השפה הציורית והקשר הבלתי אמצעי של הילדים לביטוי יצירתי, ללא צורך להשתמש במילים מגבילות מאפשרים תהליך טיפולי של ריפוי.

בתקופה כל כך לחוצה ומפחידה, תנו לילדים לצייר. כדאי לדאוג שתמיד יהיו נגישים להם דפים וכלי ציור שונים: גואש, פנדה, טושים וצבעי עפרון. הציור יהווה עבורם שסתום שחרור לחצים בכך שיאפשר להם לבטא את רגשותיהם בצורה חווייתית, אישית ובשליטה שלהם.

למה כדאי לשים לב בציורי ילדים בתקופה זו?

  1. רגרסיה בציורים:  אם ילד בן שבע חוזר פתאום לצייר כמו בילדות היותר מוקדמת שלו, או שניכרת השמטת איברי גוף שהילד נהג לצייר בעבר ורגרסיה כללית בציור, סביר להניח שהילד חווה קושי ומצוקה רגשית.  הרגרסיה הפתאומית שמשתקפת בציור יכולה להיות לצורך הפעלת מנגנון הגנה של הילד, משום שהוא חוזר לשלב מוכר ובטוח יותר עבורו.
  2. אם הציורים של הילד התאפיינו באווריריות, קלילות, ציורים מרווחים בעלי “מרווח נשימה”, ולפתע נהיים צפופים, דחוסים והתחושה היא, שאין אפשרות לנשום, הדבר מעיד על פחדים אצל הילד, אובדן תחושת בטחון. גם ציור שיש בו יותר מדי מרווח חופשי כמו דף ריק עם פרפר קטן בפינה יכול להעיד על מצוקה ובדידות.
  3. הדגשת איברים בצורה מוגזמת בציור דמויות אנוש או השמטתם יכולים לרמוז על קושי, בדידות ותחושת מצוקה. לדוגמא: כאשר הילד משמיט עיניים (לאחר שבעבר צייר אותן) הדבר יכול להעיד על רצון שלו שלא יראו אותו, שהוא יוכל להיעלם, שהוא אינו רוצה להיחשף. ציור פיות מחייכים מודגשים במיוחד, עם לחץ רב באזור הזה, יכול להעיד על תחושת הילד שמצפים ממנו להיות שמח, עליז, במצב רוח גבוה אך לא כך בהכרח היא הרגשתו. השמטה של ציור ידיים יכול להעיד על תחושה של חוסר אונים רב אצל הילד, הרגשה שלו, שאי אפשר להצליח, לעשות.
  4. אם הילד נהג לצייר בית יציב, עומד על הקרקע, בעל דלתות וחלונות וקירות יציבים ואיתנים ולפתע הוא מצייר בתים מרחפים או לא יציבים, בעלי קירות שבורים או בקו חלש מאד, משמיט את החלונות ו/או הדלתות, מצייר גג מודגש במיוחד, צובע אותו בלחץ חזק כל כך עד שנוצר חור בדף או שהוא מצייר גג שבור- הדברים האלו עלולים לאותת לנו על שינוי בתפיסה העצמית של הילד, על חוסר רצון שלו לתקשר עם הסביבה, על תחושה שלו שהעצמי שלו לא יציב, “זולג החוצה”.

אלו הן רק נקודות להתבוננות בציורי ילדים בהקשר לפחדים ומצוקות, שיכולות להוות עבורנו, ההורים, איתות למצבם הנפשי של הילדים ואולי לצורך להיוועץ עם איש מקצוע.

אני מזמינה אתכם לקבוצה “ילדים מציירים עולם” שעוסקת באבחון ציורי ילדים ונוער. תוכלו להעלות שם ציורים של ילדיכם, ויחד ננסה להבין מה הם אומרים לנו על עצמם.

http://www.facebook.com/groups/424159097601523/

דוגמא לציור של ילדה בימים האחרונים תחת מבצע עמוד ענן יחד עם פרשנות תוכלו למצוא כאן בקישור : http://on.fb.me/S36laP

מאחלת לכולנו ימים של שקט ורגיעה

קרן יטיב, יועצת משפחתית בכירה ומאבחנת ציורי ילדים

בעלת “הפיל הצבעוני-מרכז טיפולי למשפחה”

לעמוד הפייסבוק 

http://www.keren-yativ.com