המדריך המקוצר להורים – מה להכין לקראת תינוק חדש בבית ?

2

מזל טוב, התינוק או התינוקת ואולי אפילו התאומים שלכם בדרך, אתם נרגשים ומתלהבים ולצד ההתרגשות והשמחה, יש אי אילו חששות של איך זה הולך להיות ואיך החיים ישתנו אחרי הצטרפות של תוספת למשפחה ואיך זה ירגיש ויראה.

אחרי 2 לידות ו-3 ילדים, החלטתי לכתוב לכם מדריך פרקטי קצר שמסכם את התובנות שלי אחרי 11 שנות הורות, שיעזור לכם להוריד את רמת הסטרס, לנשום, לדעת יותר ולהבין לקראת מה אתם הולכים, כדי שהתקופה הקרובה אחרי הלידה וההסתגלות להורות ולתינוק חדש תהיה יותר קלה וחלקה.


הכנת הבית לקראת תינוק חדש

במידה ואתם מתקדמים לקראת חודש תשיעי של ההריון, ייתכן וכבר חוויתם סימפטומים של קינון מצד האישה ולפעמים גם מצד הגבר.
גם אם זה עדיין לא קרה, אל תדאגו, זה יבוא. זה מעין דחף בלתי נשלט לארגן ולסדר ולהכין וסוג של מנגנון ביולוגי שדואג שניתן לתינוק שלנו כל מה שהוא צריך.

מומלץ לנצל את החודש השמיני והתשיעי כדי להתחיל לעשות סדר בבית. לזרוק או לתרום מה שכבר לא צריך, לפנות רהיטים וארונות, לנקות יסודי (תעשו לעצמכם טובה ענקית ותביאו עוזרת שגם מארגנת ארונות) ולהכין את הבית אנרגטית לקראת בואו של תינוק חדש. זה גם יעשה לכם טוב על הנשמה.

במידה ויש אחים גדולים בבית, שתפו אותם בתהליך ההתארגנות ותנו להם להרגיש שהם חלק מהעניין ושהם עוזרים לכם להכין דברים לאח או לאחות שיבואו. אפשר להכין איתם קופסה שבה ישימו צעצועים ישנים שהם כבר לא משחקים איתם כסוג של “מתנה” לתינוק מהם. עשיתי את זה עם הבן שלי וזה גרם לו להרגיש בוגר ואחראי לקראת בואן של האחיות שלו כשהיה בן 4.

החליטו היכן התינוק ישן בשבועות הראשונים. הורים רבים מעדיפים להשכיר עריסה בחדר השינה שלהם, זה הרבה יותר קל ונוח מאשר לשים אותו בחדר שלו, במיוחד בהתחלה כשמנגנון השעות עדיין לא מווסת וצריך לקום כמה פעמים בלילה אם את מניקה או אחרי ניתוח או לידה עם תפרים.

יש גם מיטה שמתחברת למיטה של ההורים, תלוי בכם, אני בגישה שעריסה זה יותר בטוח ונוח לתינוק ומקטין את הסיכוי שהוא יזוז למיטה שלכם, יסתבך בשמיכה או בכרית או חלילה יקבל מכה מתזוזה שלכם בשינה.

אוכל אחרי הלידה – מומלץ להיערך מראש עם אוכל מוכן שאפשר לקנות, או להכין שניצלים, קציצות, או מאפים שתוכלו להקפיא ולחמם תוך כמה דקות בימים ובשבועות שאחרי הלידה. יהיו ימים שתמצאו את עצמכם לבד עם תינוק לא רגוע, אחרי כמה לילות בלי שינה וצריך להתארגן על משהו לאכול, פשוט מכניסים לתנור, ונהנים מארוחה חמה ומזינה.
במידה ויש סבתות או חברות שיכולות לבשל ולהביא אוכל אחרי הלידה, בקשו והיעזרו בהם. זה חשוב!

 


רכישת ציוד לתינוק – הכנת ציוד לקראת תינוק חדש

רגע לפני שאתם רצים לקנות את הדברים הכי יקרים ויפים, בדקו איזה ציוד תוכלו לקנות מיד 2 או אפילו להשאיל מחברים – כל הציוד ה”זמני” כגון סלקל שבד”כ משתמשים בו עד גיל חצי שנה, עגלה כבדה ומפוארת עם אמבטיה קשיחה (בד”כ מרבית ההורים מעדיפים עגלה קלה או טיולון קל אחרי גיל חצי שנה ולכן תוכלו למצוא מאות עגלות יוקרתיות במצב חדש למכירה ביד 2, כי הן לא פרקטיות בשימוש לאורך זמן).
מיטת תינוק – במקרה שלי אחת התאומות שלי הפגינה יכולות טיפוס מרשימות בגיל שנה וחודשיים והראתה לנו איך היא עוברת בשניות למיטה של אחותה (ומזל שזה לא היה לצד השני כי אז היא היתה נופלת), מה שחייב אותנו באותו היום לעבור למיטת מעבר.
לשמחתי, הבנות היו במיטה של אח שלהן ובעוד מיטה שהשאלתי מחברה, עד גיל 5 חודשים הן ישנו בעריסה שהשכרנו ב-30 ש”ח לחודש, כך שחסכנו הוצאה של 2000-3000 ש”ח לפחות על שתי מיטות תינוק שבמקרה הטוב היינו משתמשים בהן למשך פחות משנה.
כשהבן שלי נולד, קנינו לו את המיטה הכי פשוטה שיש בצבע תכלת, היא עלתה לנו 600 ש”ח. הוא השתמש בה עד גיל שנתיים ואחר כך היא עברה במצב חדש לגמרי לאחת האחיות שלו ולאחר מכן לחברים.

תאמינו לי שעם תינוק חדש יש המון הוצאות, תחסכו איפה שאתם יכולים!

מבחינת ציוד לתינוק, תבדקו עם חברים מה יכולים לתת לכם, כשהתאומות שלי נולדו קיבלתי מחברות 10 שקים של בגדי תינוקות לבנות מגיל 0 עד גיל שנתיים, בגדים שרובם היו במצב מעולה וחלקם נלבשו פעמים בודדות, ומה שהיה פחות טוב, תרמתי. חסכתי אלפי שקלים בחבילות הללו ושלא תטעו, גם קניתי להן לא מעט בגדים יפים ואיכותיים, אבל כשאתם משפחה עם 3 ילדים מתוכם תאומים עם המון הוצאות, כל שקל חשוב ויכול ללכת למקומות אחרים.

אני כן בעד לרכוש את הדברים החשובים – אמבטיה (רכה מתקפלת שלא תופסת מקום), מזרן לעריסה או למיטה, שידת החתלה – אחד הפריטים הכי שימושיים שיש, במיוחד אם היא ברוחב של מעל למטר , היא תוכל לשמש אתכם בהמשך כארון בגדים לתינוק.

עגלת תינוק, אני בעד לקנות משהו קל, פרקטי , עמיד ונוח לשימוש, גם מתוך מחשבה על הילדים הבאים. במקרה שלי היתה לי עגלת אינגליזינה נהדרת שתכננתי להשתמש בה לילדים הבאים, אבל כשיוצאות לך תאומות – זה לא עוזר…

מנשא – פריט חובה. תקנו אחרי הלידה, לכו עם התינוק ותראו מה הכי נוח לכם ולתינוק. כדאי לבחור מנשא שמאפשר לשאת את הילד עד גיל שנתיים לפחות, ומתאים מגיל לידה. בתקופה של הגזים בהתחלה, המנשא יעזור לכם להרגיע את התינוק ולהשאיר את הידיים שלכם פנויות.

מחממי בקבוקים, מחמם מגבונים – פריטים שהם בסדר אבל לא הכרחים.

תוכלו לקרוא עוד על רכישת ציוד לתינוק ומה שבאמת נחוץ – רשימת ציוד לתינוק


אוכל, הנקה, תחליפי חלב ומה שביניהם

לידה של תינוק מציבה בפנינו מגוון דילמות הוריות שצריך להתחיל ולתמרן איתן ואחת החשובות היא נושא התזונה של התינוק – האם להניק או לתת תחליף חלב?

אם תשאלו אותי וכל מומחה – כמובן שהתשובה הברורה היא להניק, אבל יש מקרים שבהם ההנקה לא הולכת חלק במיוחד בהתחלה, או ימים שאת תשושה, או שיש דלקת או גודש בשד, או שאת חולה ונדרשת לקחת תרופות, או שכמו אצלי, החלב לא היה מספיק מזין עבור הילדים שלי ונאלצתי לשלב תמ”ל.

ראשית, אני רוצה לומר שהייתי פנאטית לפני הלידה של הבן שלי וחשבתי על תחליף חלב כמשהו רע שאני נותנת לתינוק שלי, אבל אחרי שהוא היה רעב ובכה ללא הרף ביממה הראשונה ולא היה רגוע והרופאים הראו לי את רמות הסוכר שלו שצונחות ושכנראה החלב שלי לא מספיק עבורו, אז שילבתי תמ”ל ופתאום הוא היה רגוע ושבע.

למדתי לא ללכת עם הראש בקיר והנקתי גם אותו וגם את האחיות שלו למשך 4 וחצי חודשים בשילוב תמ”ל כך שגם אבא שלהם היה שותף בהאכלות. שלושתם התפתחו בצורה נפלאה מכל הבחינות והיום הפורמולות כל כך מתקדמות ומתקרבות להרכב של חלב אם, כך שיחסית לפורמולות שהיו לפני 30 ו-40 שנה, התינוקות שלנו נהנים היום ממזון פרימיום איכותי.

איך לבחור תחליף חלב לתינוק?

כבר אחרי הלידה במידה ותחליטו לתת תחליף חלב, יאפשרו להורים לבחור את תחליף החלב שירצו לתת לתינוק בתינוקיה, מתוך מטרנה, סימילאק ונוטרילון.

שלושת תחליפי החלב המובילים הם מצוינים עם הבדלים קלים בהרכבים שלהם מבחינת מה שהם מכילים – פרה ביוטיקה, פרו ביוטיקה, סוכר (עדיף להימנע מסוכר לבן), ובחלקם יש HMO התורם לחיזוק מערכת ההגנה הטבעית של גוף התינוק.

 

תוכלו לקרוא עוד על השוואה שערכנו בין תחליפי החלב המובילים היום בשוק כאן –
איך לבחור תחליף חלב לתינוק – סקר השוואה

אני רוצה להפריך כעת מיתוסים – אם תתנו לתינוק בקבוק במקביל להנקה – זה לא בהכרח יפגע בהנקה.

כן חשוב להתייעץ עם יועצת הנקה מקצועית שתתן טיפים ותעזור, אך אם אתן מרגישות שלא מתאים לכן להניק מסביב לשעון, אפשר גם לשאוב, לתת לאב לייצר בונדינג עם בקבוק וחלב אם, ובמידת הצורך, לדעת שתמיד יש את האופציה לתת לתינוק תחליף חלב וזה בסדר. בלי רגשות אשם.

אני ממליצה עם החזרה מבית היולדות, לדאוג שתהיה קופסה של תחליף חלב בבית ובקבוקים, למקרה חירום, אם פתאום תאלצי להיעדר מהבית לשעות ארוכות, או בגלל בלתם מסוים ומישהו יצטרך לשמור על התינוק או שלא תוכלי להניק מסיבה מסויימת, זה לא מזיק שתהיה קופסה קטנה בארון וזה יחסוך לכם התרוצצות ותסבוכות אם זה יקרה באמצע הלילה או בסופשבוע. אתם תודו לי.


היערכות לוגיסטית

במידה ויש לכם בני משפחה שיוכלו לעזור לאחר הלידה, דברו איתם.

כאשר נולד תינוק חדש ואתם בימים הראשונים איתו בבית, כל עזרה היא מבורכת וכל אדם שיכול לאפשר לאם לישון לשעתיים שלוש במהלך היום, או אפילו להיות עם התינוק לרבע שעה כדי שהיא תוכל להתקלח ולאכול בעת התקפת גזים קשה שנמשכת יום שלם (כן, גם זה קורה), יכול להועיל.

מומלץ שבן או בת הזוג יהיו עם היולדת בשבוע הראשון בבית ואם אפשר אז גם מעבר, ובמיוחד אם יש ילדים נוספים או אם היא אחרי ניתוח קיסרי או עם תאומים.

חשוב לזכור שאשה אחרי לידה עוברת שינויים הורמונליים קיצוניים יחד עם נפילת מתח כמה ימים לאחר הלידה ועם כל השינויים בגוף – הנפיחות, החלב, העייפות, והניסיון להסתגל לשגרה חדשה ולא ברורה עם תינוק שהגיע ללא הוראות הפעלה ועם אופי משלו שמנהל לנו את החיים ומחליט בשבילנו מתי נישן, נאכל, נשתה, נתקלח ועוד..

כמו כן, אם יש בני משפחה שאינם מסתדרים עם היולדת, השתדלו להרחיק אותם ממנה – כן, במיוחד אם החמות היא אדם ביקורתי שגורם לה להרגיש לא בנוח. זה הזמן שלה להתאושש, היא זקוקה לכל התמיכה האפשרית ולהיות מוכלת בתוך כל הכאוס הזה שנוצר בחיים שלה עד להסתגלות למצב החדש מכל הבחינות.

אם יש ילדים נוספים, זכרו לפנות להם זמן פנוי, לתת להם להרגיש חלק מהמשפחה החדשה, לזכור את המקום שהיה להם ולשמר אותו. אפשר לנסות לבקש מהסבים והסבתות לקחת אותם לזמן איכות או לשמור על התינוק לחצי שעה-שעה כדי שתוכלו לבלות עם הילד או הילדים ולתת להם להרגיש שעדיין יש להם אתכם.

בני הזוג – מומלץ להשתדל להגיע מוקדם יותר מהרגיל בחודש הראשון כדי לקחת חלק בטיפול בתינוק, לאפשר ליולדת לנוח ולחזור לעצמה במהירות. נסו להיות קשובים, להתעניין במהלך היום פעמיים שלוש איך היא מרגישה ואם היא מסתדרת, תנו לה להרגיש חשובה ואהובה. זה הזמן למתנות קטנות או צ’ופרים שיעשו לה טוב, כמו למשל טייק אוויי של סושי בדרך הביתה עם קינוח מפנק. סתם כדי להראות שאתם חושבים עליה ושאכפת לכם.

במידה ויש אפשרות, נסו לדאוג שמדי יום יהיה מישהו עם היולדת, לפחות לשעה שעתיים ביום, אם יש סבתא, חברה או אחות שיכולה לעזור, לארח לחברה, ולא להשאיר את האם הטריה להתמודד לבד עם הכל ועם ההורמונים וחוסר השליטה על המצב החדש.


איך לישון עם תינוק

סביר להניח שבחודש הראשון תבינו למה כולם התכוונו כשהם אמרו לכם בגיחוך – “תתכוננו לשכוח מה זה לישון בלילה”, אך לא בהכרח. יש תינוקות עם הרגלי שינה נפלאים, זה תלוי בכם. אני קראתי את הלוחשת לתינוקות שנתנה לי כלים מצוינים להרגיל את הילדים לישון כבר מגיל חודשיים ללילה רצוף ולשגרת יום שפויה.

אפשר גם לפנות אחרי חודשיים ליועצת שינה אם אתם עדיין נתקלים בקושי.

כן חשוב לנסות לתינוק שגרה במחזורים של שינה , עירות ואוכל, עם מקלחת מרגיעה בשעות הערב, ולזכור את הכלל הכי חשוב – כשהתינוק ישן, את הולכת לישון! גם אם הבית הפוך וגם אם יש מליון סידורים – השפיות שלך תלויה בכמה שעות שינה יש לך. כשמגיעים למחסור מצטבר של שעות שינה, זה מפריע לתפקוד השוטף, משפיע על מצב הרוח ועל הקושי להתמודד עם השינוי ועלול להוביל בהמשך לדיכאון לאחר לידה.

אם התינוק סובל מגזים בשעות הערב, אפשר לצאת איתו לסיבוב במנשא או בעגלה כשהוא מכוסה היטב, זה ירגיע אותו ואותך ויאפשר לך לנשום קצת אויר צח.


ללמוד לבקש עזרה

אחד הדברים שלמדתי אחרי הלידה של הבן שלי, לקח לי אמנם חודש, אבל למדתי לבקש עזרה.

אני , החזקה, הקרייריסטית, זו שעבדה משמרות כפולות של 14 שעות והרויחה משכורות יפות, הגיעה לאן שהגיעה בכוחות עצמה, לא אתן לתינוק קטן לשבור אותי. אז מה אם כל יום הוא בוכה ומתפתל עם גזים מ-4 אחר הצהריים עד 2 בלילה ולא ישן יותר מדי ביום, אז מה אם עד שהוא ישן בלילה אני ישנה כשהוא עלי ולא ממש ישנה. אני יכולה להתמודד עם הכל, אני חזקה.

ואז הבנתי שאני לא, ושזו לא חולשה לבקש עזרה.

מההורים, מהדודות, מבן הזוג.

ומשם נהיה קל יותר.

את לא חייבת לעבור את זה לבד.

ואם אין מישהו, תשיגי עזרה בתשלום. גם אם זו מטפלת לילה לפעם בשבוע כדי ששניכם תוכלו לישון טוב בידיעה שיש מי שמטפל בתינוק שלכם במסירות ותוכלו להשלים שעות שינה חסרות ולחזור לעצמכם.

גם הפרטנר שלכם מן הסתם לא ישן כל כך טוב וצריך להשלים שעות שינה ולנוח, שכן גם הוא נמצא תחת לחץ נפשי לדאוג להכל ולהתרגל כמו האם למצב המשפחתי החדש.

זו תקופה מאתגרת אבל היא עוברת ומתרגלים להכל, בהתאם לגישה שלכם, הכיף יגיע יותר מהר.


שגרת חופשת הלידה – איך לשמור על השפיות

מי שהחליט לתקופה שאחרי הלידה “חופשת לידה”, טעה בהגדרה. זה הכל חוץ מחופש.

זו תקופת התאקלמות של האם והתינוק, תקופה של בונדינג, וחשוב לנסות להנות ממנה ככל האפשר עם כל האתגרים שהיא מביאה עמה.

ראשית – צאי מהפיג’מה.
קומי בבוקר, התאפרי, התלבשי, וכבר תשפרי ב-50% את ההרגשה הכללית שלך.

מומלץ לצאת לסיבוב עם התינוק בעגלה, זה יעשה לשניכם טוב ויעייף אותו, כך שאחרי הסיבוב יש סיכוי טוב שהוא ישן לשעתיים שלוש ואת תוכלי לנוח.
תקבעי עם חברות לקפה, או סתם לסיבוב בקניון, אל תבלי את כל חופשת הלידה לבדך בבית עם התינוק וגם אם קר וגשום בחוץ, יש קניונים עם חניון מקורה שאפשר לטייל בהם, סתם כדי לחזור קצת לשפיות ולעולם של המבוגרים. זה יעשה לך טוב.

אם יש לך חברות שילדו נסי להפגש איתן יחד עם התינוקות. אם אין לך כאלו, הצטרפי לקבוצות פייסבוק של אמהות טריות ובדקי אם יש נשים באזור שלך.

כשאני ילדתי היו לי עוד כמה חברות שעברו יחד איתי את ההריון והלידה והיינו נפגשות אחת לשבועיים יחד עם התינוקות בקניון או בבית, והמשכנו במנהג הזה עד גיל שנה בערך. זה מכניס לפרופורציות והופך הכל לשפוי יותר.

אל תוותרי על עצמך – תעשי הליכות, יוגה, פילאטיס, לא יקרה שום דבר אם תצאי לשעה בערב ותשאירי את התינוק עם הפרטנר שלך או עם ההורים.זה יגרום לאדרנלין לזרום לך בגוף, ישפר את מצב הרוח ואת התחושה הפיזית והנפשית שלך ויעזור לגוף לחזור לעצמו מהר יותר.


טיפת חלב והמלחיצות

טיפת חלב הן מרפאות לטיפול בתינוק בשנתיים הראשונות לחייו ושם עושים חיסונים, מעקב גדילה וגם אמורים לדאוג לרווחתה של האם. יחד עם זאת, מרבית האחיות שם בגישה מאוד שמרנית, הן מאוד ביקורתיות ולעיתים מדי, ברמה שיכולה להכניס אם טריה והורמונלית לחרדות וחששות בנוגע לבריאות ולהתפתחות של התינוק.

אין מה לכעוס עליהן כי הן פועלות על פי פרוטוקולים של משרד הבריאות, אבל כל אחת תאמץ את מה שמתאים לה.

אני העדפתי להקשיב לאמא שלי שגידלה 3 ילדים בהצלחה ולעשות את זה בדרך המסורתית של פעם, והילדים שלי יצאו בסדר.

אם מסבים את תשומת לבך לכך שמשהו אינו כשורה או נותנים לך המלצות שאת לא מרגישה שלמה איתן , מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע נוסף כדי לוודא מה הדבר הנכון ביותר עבורך ועבור התינוק שלך.

כבר נתקלתי בנשים שהתמלאו רגשות אשם כי אחות טיפת חלב אמרו להן שהתינוק לא עולה מספיק במשקל למרות שהוא בהנקה מלאה או ההיפך, או ביקורת טרחנית כלפי ההתנהלות בסדר היום עם התינוק או הערות בנוגע לעודף המשקל שלך..

החדשות הטובות הן שאחרי הילד השני את כבר יותר אדישה ופחות מתרגשת. הן ישארו כאלו.

ותמיד יהיו גם מי שיגידו לך למה את עושה ככה או ככה ולמה הילד ישן עם מוצץ או בלי מוצץ ולמה את מרדימה בידיים, את תלמדי עם הזמן לסנן את ההערות הללו ולמצוא את מה שהכי נכון לך ולתינוק שלך.


הזוגיות שאחרי הלידה

לידת תינוק היא שינוי מבורך שלעיתים יכול לזעזע את התא הזוגי שלכם היות ונכנס משתנה אחד קטן אבל משמעותי שמייצר המון כאוס בתוך השגרה שהתרגלתם אליה.

מערך ההיררכיה המשפחתית בבית משתנה ומעכשיו העולל הקטן עם דרישות מסביב לשעון, הוא זה שמחליט וקובע על סדר העניינים בבית, על כמה אתם תישנו בלילה וכמה תוכלו לתפקד בצורה רגילה במהלך היום.

זה לא פשוט ולעיתים עלול לייצר קרעים בין בני הזוג מתוך חוסר הבנה למצב בו נמצאת האישה אחרי הלידה, וחשוב לנסות לייצר זמן איכות משותף שבו תדברו.

חשוב להיות סבלניים יותר, להציע יותר עזרה ותמיכה ולשמור על מגע וחיבוק ואינטימיות גם אם זה רק להתחבק בלילה.

תשמרו על הזוגיות שלכם. זה הדבר הכי חשוב שיש.

צאו בשישי בבוקר או סתם בערב לשתות קפה או לאכול כשהתינוק בעגלה, אתם תגלו שזה לא כל כך מורכב ומפעם לפעם תהנו יותר. נסו לחזור לאט לאט לשגרה משותפת.

גברים – השתדלו לפרגן לנשים שעות שינה בסופי השבוע ובזמן המשותף שלכם יחד. אתם תמצאו לאט לאט את הדרך הנכונה לחזור לשגרה בריאה משפחתית.


אם יש לכם טיפים נוספים אתם מוזמנים להוסיף אותם בתגובות, ולשתף חברים שעומדים להיות הורים.

ממרומי 11 שנות הורות, אני יכולה לומר שזה נהיה קל יותר עם הזמן וכיף יותר ולכל גיל יש את האתגרים וההתמודדות שלו.

זה לא פשוט, אבל אני מברכת כל יום מחדש על הזכות להיות אמא לילדים שלי, לדעת שהאנשים הקטנים הללו הם חלק ממני ושיש לי חלק חשוב בעיצוב האופי, האישיות והכלים שהם יקבלו כדי להתמודד עם החיים.

בהצלחה!


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *