איך צעצועים תורמים להתפתחות התינוק?

2

תינוקות נולדים כמו לוח חלק, ומרגע לידתם הם עסוקים בגירויים שנמצאים סביבם, דרכם הם לומדים את כל מה שהם אמורים ללמוד על העולם שלנו, על מקומם בו ועל הדרך הרצויה והנכונה להתנהל בו.

לצעצועים ולמשחקים המיועדים לתינוקות ישנה חשיבות גדולה להתפתחות ברמות השונות – ההתפתחות הרגשית, השכלית, המוטורית וההתפתחות החברתית של התינוק.

בכל גיל, מתאימים לתינוק צעצועים ומשחקים שונים, על פי רמת התפתחותו והשלב בו הוא נמצא באותה נקודת זמן.

 

צעצועי תינוקות מומלצים מרגע הלידה ועד לגיל שישה שבועות

בגיל הזה, התינוק עדיין אינו זקוק לגירויים ולמשחקים רבים. טווח הראייה שלו נע בין 20 ל־30 ס”מ, כשהשמעת מוזיקה מרגיעה, שימוש במובייל ותמונות בצבעים חזקים מנוגדים (לבן, אדום ושחור) בטווח הראייה שלו, מגרים את חושי השמיעה והראיה המתפתחים.

 

צעצועי תינוקות בין גיל שישה שבועות ועד לגיל שלושה חודשים

כשהוא שכוב על בטנו, התינוק מסוגל להרים את ראשו וחזהו לזווית של 45 מעלות במשך פרק זמן קצר. בתקופה זו, מומלץ להקיף אותו ברעשנים רכים ובצעצועים צבעוניים ורכים.

 

צעצועי תינוקות בין גיל שלושה חודשים ועד לגיל שישה חודשים

התינוק מתחיל להיות מסוגל להרים את ראשו וחזהו למשך כחמש עד לעשר דקות כשהוא שעון על מרפקיו, הוא מתחיל להושיט את ידיו ולאחוז בחפצים, תוך פיתוח הקשר עין-יד.

בעת השכיבה בעגלתו, מומלץ לחבר קשת של משחקים רכים, שהקולות שהם משמיעים הם רשרוש או נגינה, וכך גם בעת השכבתו במיטתו על הבטן. עוד מצטרפים לצעצועים המתאימים לגיל זה ספרים רכים וצעצועים מעודדי זחילה.

 

צעצועי תינוקות בין גיל שישה חודשים ועד לגיל תשעה חודשים

בגיל זה התינוק מתחיל לזחול, מתהפך מהגב לבטן ובחזרה, עומד על שש וכן הלאה. בתקופה זו, חשוב לעודד את הזחילה לכיוון הצעצועים, תוך כדי הנחתו על הרצפה (מחצלת או שטיח) ופיזור של צעצועים כקוביות שצבעיהן וגודלן שונים, בובות רכות ומשחקי התפתחות במרקמים השונים.

זה הגיל שבו ייהנה התינוק ממשחקי “קוקו” שונים, כמו גם מהכנסה והוצאה של חפצים מקופסה.

 

צעצועי תינוקות בין גיל תשעה חודשים ועד לגיל שנה

בגיל זה התינוק הופך לפעלתן מאד, הוא יושב ביציבות, מתקדם ממקום למקום בזחילה ועומד בכוחות עצמו. משחקים וצעצועים בגיל זה יעסקו בעידוד ההליכה ובפיתוח המוטוריקה העדינה. לסוג הצעצועים הראשון, ניתן לשייך הליכונים ובימבות למיניהן, בעוד שאת פיתוח המוטוריקה העדינה של התינוק ניתן לעודד באמצעות דפדוף בספר, בניית מגדל עשוי מקוביות וכד’.

 

הגירויים אותם יש להציב לתינוקות ולפעוטות אינם מסתיימים בגיל שנה, אולם, אז, לרוב, הם מתחילים להתפצל בין הפעוטון בו הוא מבלה בשעות היום לבין הגירויים והצעצועים שבהוא ממשיך לקבל בסביבה הביתית בשעות אחר הצהריים. כך שניתן לומר, כי גם ריהוט לגני ילדים או הצעצועים אותם הוא פוגש במהלך שהותו בגן, חייבים להתאים לשלב התפתחותו ולגירויים שהם אמורים להציב בפניו!

קרדיט לתמונה: pixabay

 

 


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *