תולעים במערכת העיכול – תינוקות וילדים – זיהוי וטיפול

2

תולעים הם טפילים שמתיישבים במערכת העיכול של ילדים, תינוקות ואפילו מבוגרים והם אחת הבעיות הכי מעצבנות, לא סימפטיות וחמקמקות שהורים לתינוקות נאלצים להתמודד איתם.

הם אמנם לא כל כך מסוכנים בשלבים הראשונים אבל הם יכולים לגרום להרבה חוסר נוחות עד לגילוי ולהתרבות בקצב גדול ולהציק ולהכאיב לילדים ולתינוקות כל עוד לא עלינו עליהם וטיפלנו.

אנחנו חוינו פה בבית את התקפת התולעים השניה בחייהן של מיה ונוגה. לא ברור איך, אבל עם יובל, הגדול שכבר בן 7 לא סבלנו מתופעות שנפוצות בקרב ילדי גן כגון כינים, תולעים וטפילים כאלה ואחרים ואיכשהו התאומות שאוטוטו בנות 3 הכירו לנו כבר בגיל שנתיים את השניים הללו . אז לפעמים לומדים דברים חדשים בילד שני..

היות ואני שומעת גם מחברות לאחרונה על התקפות תולעים, הגיע הזמן שנוציא את זה החוצה.

זיהוי ואבחון תולעים :

התולעים בד”כ נמצאות בדרכי העיכול של הילדים והפעוטות ועלולות לגרום לזיהום פנימי. לרוב קשה לעלות עליהן מאחר והן יוצאות בעיקר בשעות הלילה או כאשר הן כבר התרבו ומגיעות לכיוון פתח פי הטבעת כדי להטיל ביצים ולהתרבות עוד ואז הן גורמות לגרד או תחושה מציקה בפי הטבעת.  אומרים שאפשר להאיר בפנס ולראות אותן, אבל אצלנו זה לא עבד. בדקתי מספר פעמים.

מבחינת גרד – הגרד יכול להיות גם באבר המין של הפעוט במידה והן מטיילות ועלול לגרום לדלקות אצל בנות לכן חשוב לזהות בזמן ולטפל.

בפעם הקודמת שהיו לבנות תולעים ראיתי בחיתול שלהן , פשוט רואים אותן בקקי.

התולעים השכיחות ביותר הן תולעי “מחט” שהן באורך של 2-10 מ”מ, בעובי של כחצי מ”מ וקצת קשה לזהות אותן אבל אם בוחנים היטב את הקקי של הילדים בחיתול אפשר לעלות עליהן.

היום הבנות גמולות ובלילה שמות חיתול. בד”כ הן עושות בחיתול רק פיפי אבל באחד הלילות מיה עשתה גם קקי שאפשר לי לגלות את התולעים ולפעול מיידית.

אני משתדלת אחת לכמה זמן ללבוש כפפות , לשים הרבה נייר באסלה ולבחון אח”כ את הקקי. לא להיט, אבל עדיף על ההשלכות.

 

בפעם הנוכחית הסתבר שהתולעים היו די חמקמקות כי הבנות לא התלוננו על גרד באזור הישבן, אבל במשך חודש הן היו מתעוררות מספר פעמים בלילה, סתם בלי סיבה. במצב רגיל הן ישנות רצוף 10-12 שעות, והן גם התחילו פתאום להתעורר ב-6 בבוקר. דבר שלא קרה כמעט בכלל. שייכתי את זה למעבר הדירה ולהליך הגירושין שאני ואבא שלהן נמצאים בו, אבל בדיעבד הסתבר שזה היה בגלל התולעים.

באותו היום שגיליתי הלכנו לרופאה, קיבלנו וורמוקס שזו התרופה הכי יעילה לטיפול בתולעים. יש כמובן עוד שיטות טבעיות ושינוי תזונה, אבל כשאני לא ישנה במשך חודש בלילה והילדים סובלים, אני לא מסתכנת.

נתתי לשלושתם באותו הערב מנה של הוורמוקס, נוגה שילשלה קצת בלילה (אל תבהלו זה מוציא קיבה עם ריר) , ומיה קמה בבוקר והתרוקנה. אבל שתיהן קמו לשם שינוי ב-8 בבוקר וישנו טוב ומאז חזרו לישון כמו שצריך.

אז עוד אחד מסימני התולעים הוא התעוררות מספר פעמים בלילה.

 

איך מונעים הידבקות בתולעים ?

ביצי התולעים יכולות להמצא על הידיים של הילדים ולהשאר שם אחרי שהם בשירותים בגן במיוחד, לאחר מכן הילדים נוגעים במשטחים ודברים ועלולים להדבק. לכן חשוב מאוד להרגיל את הילדים לשמור על היגיינה בבית ובגן, לשטוף ידיים היטב עם סבון (אצלי יש גם סבון חיטוי באמבטיה).  אחרי הטיפול בוורמוקס מומלץ להרתיח את המצעים והבגדים התחתונים על מנת להשמיד את ביצי התולעים שנשארו במידה ויש כאלה.

 

טיפול תזונתי על בסיס טבעי

מומלץ להמנע ממאכלים שמכילים קמח לבן וסוכר שמהווים מצע מצוין להתפתחות וגדילה של טפילים. מומלץ לאכול מאכלים וירקות עם חריפות ומרירות, שאותם התולעים לא אוהבות.

שום – אחד הטיפולים הכי טובים לתולעים הוא באמצעות אכילת שיני שום. אפשר להשרות אותן בחומץ כדי להוריד את החריפות, התולעים לא אוהבות את השום ויוצאות בבהלה בד”כ אחרי אכילה מאסיבית של שיני שום. אבל מאחר ומדובר בילדים קצת יותר קשה לתת להם לאכול שום. אני משתדלת בתקופה האחרונה להכין מאכלים עשירים בשום – ירקות מוקפצים, פסטה מוקפצת עם קצת גבינה , שום ושמן זיית.

עוד מאכלים שטובים לטיפול בתולעים :

  • גרעיני דלעת – לאכול כ-30 גרעינים ביום
  • אורגנו – אפשר לרכוש בחנויות טבע שמן אורגנו ולתת 3 כפות ביום
  • אלוורה
  • פאפאיה
  • קליפת קוקוס

 

יש לי לא מעט חברות שדוגלות בגישה הטבעית ונגד הוורמוקס, אבל מניסיון, סיבוב אחד ואתם אחרי. מומלץ לערוך טיפול לכל בני הבית, לכבס בחום גבוה את המצעים והלבנים של בני הבית, ולקוות שסיימתם עם זה כמה שיותר מהר. במידה והילדים בגן או בבית ספר, מומלץ ליידע את הגננת או המורה על מנת שיתר הילדים יעברו גם טיפול ותימנע הדבקה חוזרת.

בהצלחה..