שידת החתלה לתינוק – צריך או לא צריך?

הורים רבים נמצאים בדילמה בנוגע לשידת ההחתלה לתינוק בשלב הרכישות של הציוד לתינוק לקראת הלידה המתקרבת.
כשפונים לשאול חברים נתקלים במגוון דיעות, חלק יאמרו שצריך, חלק שלא, אז אני רוצה לתת כאן את שני הגרוש שלי בעניין, תוך ציון היתרונות והחסרונות.
אז מה זו שידת החתלה לתינוק?
שידת החתלה לתינוק היא למעשה שידה עם מגירות, לרוב בגובה של מטר בערך והיא בעלת 3-4 שורות של מגירות. על גבי שידת ההחתלה יש משטח שהוא בד”כ מעט רחב יותר ועליו מניחים משטח החתלה, רצוי מבד ומחתלים את התינוק.
שידת החתלה לתינוק מגיעה במגוון מידות, של הרוחב ושל העומק.
היתרון הגדול של שידת ההחתלה הוא שבעת ההחתלה\החלפת הבגדים לתינוק, הכל נגיש מתחת לידיים שלכם (הבגדים במגירות, ציוד ההחתלה) והתינוק נמצא בגובה נוח לטיפול כאשר אתם עומדים מבלי להתכופף או לשבור את הגב שלכם.
קחו בחשבון שתינוק רך עושה צרכים כל 3 שעות בממוצע כך שפעולת ההחתלה מתרחשת כ-6-8 פעמים ביממה! (כן, גם בלילה..)
כאשר מחתלים תינוק בעיקר בחודש הראשון, ברגע שפותחים את החיתול, יש סיכוי גבוה שהתינוק יעשה פיפי, במידה ומדובר בבן, זה יכול להגיע לרדיוס די נרחב..(מניסיון!)
כמובן ששידת החתלה תופסת לא מעט מקום, הגודל הממוצע הוא עומק 60 על רוחב של 80 ס”מ, אך יש כיום מבחר גדול יותר של מידות לשידת החתלה.
במידה והחלטתם לרכוש שידת החתלה, אני ממליצה לכם ללכת על השידות הגדולות יותר. הן אמנם עולות קצת יותר, אך מבחינת שימושיות ופונקציונליות הן הרבה יותר פרקטיות. בין אם בשל הגודל שיאפשר לכם להחליף לילד בגדים על השידה גם עד גיל 3, או בשל המגירות ומקום האחסון הרב. אצלנו השידה שימשה עד היום, בגיל 4, במקום ארון והכילה מספיק מקום לבגדי קיץ וחורף עבור הילד.
באופן שכזה חסכנו במשך 4 שנים רכישת ארון לילד ונהנינו מהשידה. מבחינת נוחות – זה היה מאוד נוח להחליף לו ובהמשך להלביש אותו אחרי מקלחת עד גיל 3 על גבי השידה. העובדה שמדובר במשטח גבוה מונעת מהתינוקות מלהשתולל ולהתהפך מחשש שיפלו.
כמובן שבכל מקרה כשתחליפו לתינוק תיאלצו תמיד להיות עם יד אחת על גופו כדי למנוע החלקה, אך ברגע שהתינוקות נמצאים במקום מוגבל, הם משתוללים פחות.
היו כמובן מספר פעמים שיצא לי לחתל אותו ולהחליף לו על גבי מיטה כשהיינו מחוץ לבית, וזה היה פחות נוח, הן מבחינת הגב שלי והן מבחינת השליטה על הילד , אחרי גיל חצי שנה הם הופכים להיות מאוד פעלתניים בזמן ההחלפה.
תו תקן
כיום יש לחלק מהשידות “תו תקן” – שזה אומר שלשידה יש מעין מסגרת מעץ שמקיפה את משטח ההחתלה העליון של השידה, כדי למנוע נפילה של התינוק. המסגרת הזו בד”כ בגובה של מספר סנטימטרים ובמקרה הצורך היא לא ממש תמנע נפילה, אך חברות ריהוט מצאו את השיטה לגבות סכום גבוה יותר עבור השידות הללו עם התוספת שרק מגבילה את משטח ההחתחלה ומקטינה אותו ועלולה לגרום לשריטות לאם או לתינוק בשל הגימורים החדים שלה.
אנחנו קנינו שידה ללא המסגרת הזו ומניסיון של כמה חברות שלי שרכשו שידה עם מסגרת, כעבור מספר שבועות הן הסירו אותה מאחר והיא היתה לא נוחה. בתכלס, למרבית השידות לתינוקות אין את המסגרת הזו וכפי שציינתי קודם, אין להשאיר את התינוק על השידה ללא השגחה כך שהמסגרת הזו די מיותרת לדעתי.
למה חשוב לשים לב כשרוכשים שידה?
צבע העץ – שימו לב שאתם רוכשים שידה מחברה שמתמחה בייצור ריהוט לתינוקות, וודאו שהצבעים של העץ אינם רעילים.
גימורים – הקפידו שמשטח החתלה העליון יהיה בעל גימור מעוגל גם בפינות וגם בקצוות, על מנת שלא תפצעו בעת ההחתלה. במרבית השידות אין גימור מעוגל לפינות , גם בצדדים וגם בחלק העליון.
גלגלים – מאוד מומלץ לרכוש שידה עם גלגלים כדי שתוכלו לנייד אותה. פעמים רבות התינוק יזרוק מוצץ\חפצים אחרים וייתכן ותיאלצו להזיז את השידה כדי למצוא אותם.
גודל השידה – מומלץ לקחת שידה ברוחב של 100 ס”מ לפחות ובעומק של 70 ס”מ. באופן כזה תהנו מניצול פרקטי יותר של השידה.
יציבות – יש כיום בשוק משטחי החתלה ניידים כמו של איקאה שאמורים להחליף את שידת ההחתלה. קחו בחשבון שהמשטחים הללו מגיעים בד”כ במתקנים לא יציבים כל כך ושבשל משקלם הקל הם יתאימו לכם עד גיל חצי שנה מקסימום ולאחר מכן תאלצו למצוא פתרון אחר.
עיצוב השידה – מבחר השידות כיום הוא מאוד גדול. השתדלו ללכת על עיצוב מינימלי כדי לחסוך כסף. תמיד תוכלו לרכוש ידיות מדליקות או מדבקות חמודות של חיות ולשדרג את מראה השידה לשידה מעוצבת ולחסוך כמה מאות שקלים.
חלוקת התאים – רצוי שהמגירה העליונה תחולק ל-3 תאים ויתר המגירות יהיו מגירות גדולות. באופן כזה יהיה לכם נוח יותר לעשות סדר במגירות ובציוד.
משטח החתלה – מומלץ לרכוש משטח החתלה מבד. הוא הרבה יותר נעים ורך לתינוק וניתן לכבס אותו בלי בעיה. קיימים כיום גם משטחים מרופדים בציפוי שעוונית. מניסיון, המשטחים הללו קרים לתינוק במיוחד בחורף, המגע שלהם לא נעים במיוחד גם כששמים עליהם חיתול ובקיץ התינוק מזיע איתם. אנחנו רכשנו אחד שכזה ובאותו היום החזרנו לחנות, ראינו שהרבה יותר נעים ונוח עם משטח הבד. מומלץ לרכוש משטח מונע החלקה – הוא עולה מספר שקלים, זהו מעין משטח מסיליקון מיוחד שמניחים אותו מתחת למשטח ההחתלה והוא מונע החלקה שלו. מאוד מאוד חשוב.
לסיכום, שידת החתלה לדעתי היא פריט מאוד נחוץ . כמובן שזה תלוי בכם ובהעדפותיכם, אנחנו היינו מאוד מרוצים מהשידה שלנו וכפי שרשמתי היא היתה בשימוש עד היום ובקרוב תעבור לתינוקות שבדרך.
אפשר למצוא שידות במצב מצוין ביד 2, במחירים אטרקטיביים שיחסכו לכם.
בהצלחה!