סיגריות זה לא משחק ילדים בגן הציבורי – קמפיין חברתי

2

6מי מאיתנו לא מכירה את הסיטואציה הבאה:

את מצליחה לאסוף את הילדים אחרי שהם חוזרים מהגן, לארגן להם תיק, לרדת לגינה הציבורית, לשבת על ספסל, להניח את התיק, ואז לקלוט מרחוק איך הילד הקטן שלך מרים משהו מהרצפה והופס, עוד שניה זה בפה שלו. ואת מתוך הרגל כבר מזנקת ותופסת לו את היד שניה לפני שהמציאה נכנסת לו לפה..

לפעמים זו אבן, לפעמים זו חתיכת ביסלי שנפלה לילד אחר, לפעמים זה עלה, אבל הרבה פעמים זה בדל סיגריה מגעיל שהמקום האחרון שהוא צריך להגיע אליו, הוא הגוף של הפעוט היקר שלך.

לצערינו, חוק איסור העישון במקומות ציבוריים, לא נאכף מספיק ולא מתמקד מספיק בגינות הציבוריות.

אז נכון, זה שטח פתוח, ונכון שהסיכוי שהעשן יגיע לילדים קטן יותר, אך הוכח מחקרית שגם עישון במקומות פתוחים גורם נזק לילדים.

המון פעמים  יצא לי להתקל בהורים שמעשנים ממש על הילדים שלהם שיושבים לידם בעגלה או משחקים לידם בגן השעשועים בחוסר התחשבות מוחלט בבריאות של הילד שלהם, ובטח שללא התחשבות בילדים ותינוקות אחרים בסביבה.

תופעה מדאיגה עוד יותר, היא שמרבית האנשים שמעשנים סיגריה, רגילים לזרוק את הבדל על הרצפה ולמעוך אותו עם הרגל..

באופן אישי מעולם לא נמשכתי לסיגריות אבל יש לי לא מעט מעשנים במשפחה וגם סביבי כך שאני מכירה את ההרגלים המגונים הללו. אבל כשאת אמא, זה פתאום מקבל משמעות אחרת ואסור לנו לשתוק יותר בנושא!

7

ב5 לינואר עולה להצבעה בכנסת  הצעת חוק חדשה המבקשת לאסור עישון בגני שעשועים ציבוריים לילדים ובטווח של 10 מטרים מהכניסה לגני ילדים. הצעת החוק, אותה הגישו חברי הכנסת  – יואל רזבוזוב, בועז טופורובסקי, אלעזר שטרן ומרדכי יוגב, היא פרי יוזמה של איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל של ההסתדרות הרפואית בישראל.

 בהמשך לפניה של ההסתדרות הרפואית בישראל , יצרנו קמפיין שמטרתו יצירת שיח ברשת  אודות הצעת החוק, לשם קידומו  תוך חשיפת הסכנות הבריאותיות הנגרמות לילדים.
בקמפיין השתתפו מספר בלוגריות עם הילדים, כשהכל בהתנדבות לטובת קידום המטרה החשובה הזו.

למה זה חשוב??

מלבד נזקי העישון המוכרים לנו גם בדלי הסיגריות שמושלכים מהווים סכנה ,  לשם המחשה  על פי נתוני משרד הבריאות שנמסרו לועדת הבריאות של הכנסת בשנת 2011 הגיעו 64 ילדים לבתי חולים אחרי בליעה של בדלי סיגריות בגני משחקים או בביתם. תחשבו על אוטובוס עמוס בילדים המגיע לבית חולים.

אני קוראת לכם, ההורים להציף את הפוסט הזה ברשת, לשתף, להגיד את מה שיש לכם לומר בנושא בסטטוס בפרופיל הפייסבוק שלכם, לעשות שיתוף, ללחוץ על לייק, לעזור לנו, כמה אמהות שהתאחדו, להעלות את נושא הסיגריות למודעות הציבורית ולסדר היום כדי שהצעת החוק החשובה הזו תקבל כח ותעבור.

אסור לנו להשאר אדישים, זה רק קליק אחד קטן ואנחנו שם.

יובלי, הגדול שלי, עד גיל 3 אהב מאוד להכניס כל דבר שהוא מוצא לפה. בגיל 3 בערך הוא בלע גולה ממתכת וזה קרה דווקא בבית. (בסופו של דבר אחרי שבוע היא יצאה בדרך הטבע). אך אני זוכרת שכל פעם שיצאתי איתו לטייל הייתי בכוננות. גם התאומות שלי, מיה ונוגה שהיום כמעט בנות שנתיים גורמות לי לרמת כוננות גבוהה מאוד מחוץ לבית כי הן  שובבות וסקרניות ולא פעם הוצאתי להן מהיד בדל סיגריה שניה לפני שהגיע לפה כשהיינו מחוץ לבית.

12

אתם הורים שמעשנים?

אני רוצה לספר לכם משהו. רגע לפני שאתם מתנגדים. כשאתם מעשנים ויש לכם ילדים, הניקוטין נדבק לכם לבגדים, לגוף, אתם אח”כ מנשקים את הילדים שלכם. כשאתם מעשנים בבית גם כשהם ישנים או לא נמצאים, זה נשאר באויר. אתם מכניסים במודע רעל לגוף של הילדים שלכם.  אז נכון, לא בא לכם להגמל או אתם מרגישים שאתם לא יכולים.

אם בכל אתם רוצים לתת לזה צ’אנס, אני ממליצה לכם לדבר עם מיכל, חברה שלי. את מיכל אני מכירה כבר כמעט עשור. כל פעם שהיינו נפגשות – אם אצלה בבית והריח של הסיגריות שדבק אפילו בקירות הגעיל אותי או כשהייתי אוספת אותה ולפני שהיא היתה נכנסת אלי לרכב, אז הייתי פותחת את החלונות כדי שהריח של הסיגריה שנודף ממנה יתנדף טיפה ואוכל לנשוום לידה. שלא לדבר על זה שכל פעם שיצאנו יחד היא צרכה סיגריה, שתיים , ואפילו 8 בערב. ולמי שנמצא בסביבה שלכם, זה לא נעים.

8

לפני 7 חודשים היא החליטה שהיא עושה צעד בשביל עצמה במסגרת תהליך התפתחות. היא פנתה לאלן קאר, שזה אחד ממכוני הגמילה מסיגריות המובילים בעולם שיש להם סניף גם בישראל עם אחוזי הצלחה מאוד גבוהים (למי שרוצה באמת להגמל). בסדנה אחת של סופשבוע היא נגמלה. הייתי מאוד סקפטית אבל היום היא חוגגת 7 חודשים בלי סיגריות. היא חזרה לעשות ספורט, אנחנו יוצאות לשבת בפאבים וגם במשברים אישיים היא עדיין לא חוזרת לסיגריות. ואני אומרת שאם היא נגמלה, כל אחד יכול.

לאחרונה היא התחילה לעבוד באלן קאר וכבר נתנה לעשרות אנשים את הכלים לקבל החלטה להגמל. אם אתם שוקלים לבחון את האופציה של גמילה מעישון, אני ממליצה לכם לדבר איתה , להכנס לעמוד, להשאיר פרטים והיא תחזור אליכם. שאלתי אותה מה הסיבות שאנשים מחליטים להגמל והיא אמרה שזה לא כסף ולא כי הם לא יודעים שזה פוגע להם בגוף, אלא כי הם יודעים שהם רוצים להפסיק את מעגל ההרס העצמי ולכבד את עצמם ואת הגוף שלהם ובהרבה מקרים הם באים כי הם יודעים שהם פוגעים בילדים שלהם. המטרה של הפוסט הזה היא לא פרסומת, אבל אם תרצו, אתם יכולים להכנס כאן לקישור ולקבל עוד פרטים בנושא.

חשוב מאוד שנשמור על הקטנטנים שלנו, ולא ניתן לנושא החשוב הזה לעבור לסדר היום.

תודה על שיתוף הפעולה, אתם מוזמנים להגיב, לשתף ולהפיץ בפייסבוק!

קרדיט לצילומים : אפרת שיין סטודיו שיין

הפקה וניהול הקמפיין : טלי בריל – אמא דיגיטלית

13

חלי גורסוי.

2BMOMMY