מתחתנים? עצרו רגע והקשיבו..לא חיייבים להתחתן!

2


הרב אוהד אזרחי: “בהלכה היהודית אין מצווה להתחתן – יש מצוות פרו ורבו”!

עונת החתונות בשיאה, אבל רגע לפני שמתחייבים לכל החיים, מבקש הרב אוהד אזרחי לשחוט פרה קדושה בנושא החתונה היהודית, ולהזכיר לנו כי “בהלכה היהודית אין מצווה להתחתן”!

“הרבנים אולי לא יאהבו להודות בכך” פותח הרב אוהד אזרחי את דבריו, “אולם התורה לא מצווה עלינו להתחתן. היא מצווה רק לפרות ולרבות, וגם זו מצווה השמורה רק לגברים.  ויותר מכך – היהדות מכירה בקשר זוגי ללא נישואין. היא אף הגדירה אותו בשם – “פילגשות”, הנגזר מן המילה  פלג-אישות, כלומר, יחסי אישות חלקיים, ללא הסכם נישואין.

הסיבה ל”פרצה” זו היא כי היהדות, שהיא תורת חיים, לא ראתה את המצב המונוגמי של חיי הנישואין כמצב טבעי ולכן הכירה בנוקשותו של הסכם הנישואין היהודי. חוזה הנישואין  “כדת משה וישראל”, מחייב את האישה למונוגמיה חמורה ביותר, ובתמורה לכך הגבר, שיכול היה אמנם לשאת כמה נשים, היה מחויב לשעבוד כלכלי כלפי אותה אישה. כשגבר אומר לאישה “הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל” ועונד לאצבעה את הטבעת הוא בעצם אומר לה: “את תקיימי יחסי מין אך ורק איתי, ובתמורה אני אזון ואפרנס אותך ואת ילדייך ואעניק לך בטחון כלכלי”.

זכותה של האישה לחתום על חוזה שכזה, וזכותה שלא לרצות בו. היא יכולה למשל לומר לאהובה: בוא ונחיה יחד ללא חוזה-נישואין-כדת-משה-וישראל, כלומר, מבחינה הלכתית: “בוא ואהיה לך פילגש, בוא נחיה יחד באופן שלא כובל אותי מבחינת החופש המיני שלי, ולא כובל אותך מבחינת החופש הכלכלי שלך. אני לא אהיה תלויה בך מבחינה כלכלית ולא אתחייב לשכב אך ורק אתך כל ימי חיי או עד שנפרד. אלד לך ילדים והם יהיו הילדים של שנינו – שנינו נהיה חייבים לפרנסם”.
אישה שרוצה לשמור על החופש המיני שלה נדרשת מבחינה זו לעצמאות כלכלית. ניתן לומר שזה הוגן בהחלט, לא?


כיום, כשמעט מאד זוגות באמת שומרים על מונוגמיה בפועל לאורך זמן, האם אין זה פתרון חלופי ראוי? , יתכן שעלינו לבחון מחדש את רעיון הפילגש, דווקא עבור האישה המודרנית, שאיננה מעוניינת להשתעבד לבעלים, כי אם לחיות חיים המבוססים על אהבה ועל שוויון בין המינים.

אני סבור שעלינו לפחות להציע מסגרת חדשה של קשר זוגי – מסגרת מקודשת, עמוקה וחגיגית, אשר תחבר את האהובים יחד מתוך מחוייבות גבוהה יותר. זו תהיה התחייבות לשרת זה את זו וזו את זה באהבה. ההתחייבות לשרת את בן או בת הזוג היא התחיבות לעשות ככל יכולתי כדי לראות אותה או אותו באמת, ולהבין מה דרוש לו או לה עכשיו כדי לצמוח.

ואז, טקס הנישואין יהיה הסכם של שירות הדדי – שבא מתוך הכרה בהיותנו אחד, ובנכונות לתת את עצמי לאהובתי בכל דרך שתידרש למען הרבות אהבה בעולם”.


רבי אוהד אזרחי הוא מורה ויועץ בחיי האהבה, מייסד “הגן- ביה”ס לאהבה וקבלה” www.kabalove.co.il