כל מה שרציתם לדעת על רכבים היברידיים

כלי רכב היברידי (HEV) מונע על ידי מנוע בעירה פנימית בשילוב מנוע חשמלי אחד או יותר אשר משתמש באנרגיה המאוחסנת בסוללות. רכבים היברידיים משלבים את היתרונות של חיסכון משמעותי בצריכת הדלק וטווח נסיעה של כלי רכב קונבנציונליים. כיום, קיימים מגוון רכבים היברידיים, למרות שלעיתים קרובות הם עלולים להיות יקרים יותר בהשוואה לרכבים אחרים. עם זאת, יש לזכור שעלות זו עשויה להיות מוחזרת באמצעות החיסכון בדלק או תמריצים שאפשר לקבל מהמדינה. 
רכב היברידי, מכל סוג שהוא, אוגר את החשמל בסוללות במתח גבוה בתהליך של לכידת אנרגיה מהאטת הרכב. ברכבים קונבנציונליים אנרגיה זו אובדת והופכת לחום שנוצר על ידי הבלמים. רכבים היברידיים משתמשים גם במנוע הגז כדי לטעון ולתחזק את המצבר. חברות הרכב מייצרות דגמים שונים של רכבים היברידיים, אשר מחד יוכלו לספק חסכון מקסימלי בדלק ומאידך יאפשרו עלות רכב נמוכה ונגישה לכמה שיותר לקוחות.

מאפייניו של הרכב ההיברידי

רכב היברידי מאופיין בכך שהוא מקבל את כוחו, בין השאר גם מהמנוע החשמלי. הסוללה החשמלית מסייעת להתחלק בכוח, באופן שמביא לחיסכון טוב יותר בתצרוכת הדלק מבלי להתפשר  או לוותר על יכולות וביצועים טובים. למעשה, ייחודו של הרכב ההיברידי, בשונה מרכב חשמלי, הוא בעובדה שאין צורך לחבר אותו למקורות חשמל, כדי לטעון את הסוללה מכיוון שיש לו אפשרות ללכוד את האנרגיה וללכוד אותה בסוללה לשימוש עתידי, אך הגדרה זו כבר אינה מדויקת יותר מכיוון שישנם רכבים היברידיים אשר יידרשו גם טעינה חיצונית.
לכן, כיום לאחר עשרים שנה של התקדמות ישנם מאפיינים רבים לרכבים היברידיים ונהיה מסובך ומורכב לענות על השאלה מהם מאפייני רכב היברידי. ישנם רכבים בהם המנוע יהפוך לגנרטור במרבית הזמן, וישנם רכבים בהם המנוע יניע ישירות את הגלגלים, ואחרות יהיו היברידיות נטענות שישתמשו במנוע ותיבת הילוכים קונבנציונליים עם הנעה קדמית בשילוב עם סרן אחורי המונע חשמלית. 

הסוגים השונים של רכבים היברידיים

מכוניות היברידיות יכולות להיות משני סוגים: מיקרו (Mild hybrids) והיברידיות מלאות (Full hybrids), על פי תיכנון המנוע וחלוקת העומסים. רכבים שהינם מיקרו היברידיים משתמשים בסוללה ובמנוע חשמלי כדי לסייע להניע את הרכב ולאפשר למנוע לכבות כאשר הרכב עוצר (ברמזורים למשל) ולשפר את החיסכון בתצרוכת הדלק. לרכבים היברידיים באופן מלא יש סוללות גדולות יותר ומנועים חשמליים חזקים יותר, כך שהם יכולים להניע את הרכב גם כאשר מדובר על מרחקים קצרים ומהירויות נמוכות. החיסכון בתצרוכת הדלק ברכבים אלה הינה, מן הסתם גבוהה יותר. 
ישנם גם רכבים היברידיים בהם המנוע החשמלי מחובר לגלגלים באמצעות צימוד מכני, כך שהן המנוע החשמלי והן מנוע הבעירה הפנימית מניעים את הגלגלים באופן ישיר. רכבים היברידיים אלה יכולים להיות גם מוטענים (plug-in hybrid), ויתרונם הגדול הוא ברמות נמוכות של פליטת חומרים שונים, כתלות במקור החשמל ובתדירות הפעלת הרכב במצב חשמלי לחלוטין. 

איך נבחר רכב היברידי שיתאים עבורנו?

בחירה במכונית היברידית מכל סוג שהוא במקום באלטרנטיבה המונעת באופן קונבנציונלי באמצעות דלק לא צריכה להיות הצעד הגדול שרבים עלולים לחשוש ממנו. לכאורה, זוהי הבחירה הנבונה והמושכלת ביותר שיכולה להיות, מכיוון שהיא ירוקה יותר ועשויה לחסוך לכם את כל עלויות הדלק הנדרשות. עם זאת, בדומה לכל סיטואציה בה רוכשים רכב חדש, יש להעריך את הקילומטראז’ השנתי הנדרש מהרכב, ולשקול את סוג הרכב לעומת מטרות השימוש (האם נדרשות יותר נסיעות עירוניות, בינעירוניות וכו’). בכל מקרה כדאי להתייעץ עם חברים ומכרים אשר רכשו רכב היברידי דומה למה שאתם מעוניינים בו כדי לקבל חוות דעת אמינה יותר.


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *