יוצאים מהמסכים – משחקים להתפתחות הילד

2

כמה פעמים יצא לכם לחשוב על כך שהמסכים השתלטו לנו על החיים, לנו ובעיקר על הילדים. קחו למשל את תקופת משבר הקורונה שפקד את העולם כולו. תקופה מלחיצה בה כולם ישבו מכונסים בבתים, ללא מוסדות חינוך, מקומות עבודה ועיסוקים מחוץ לקירות הבית. תקופה בה הילדים הכפילו ואף שלשו את זמן המסכים שלהם ועברו ממסך הסמארטפון לטאבלט ולטלוויזיה וחוזר חלילה. מה שהשתנה זה רק גודל המסך ותו לא.

מיותר לציין כי ימי הסגר הם ייחודיים ודרשו כוחות מיוחדים, אבל עם החזרה לשגרה חייבים להחזיר גם את הילדים למינימום בהייה במסך והרבה יותר שימוש במשחקי חשיבה, משחקי קובייה או משחקי קופסה ובכלל הרבה יותר התמקדות במשחקים להתפתחות הילד. ברגע שההורים או הצוות החינוכי יחשפו את הילדים, בכל הגילאים, לעולמות המשחק המגוונים, הקסם יקרה כבר מעצמו וילדים יחזרו להיות ילדים, לשחק בשלל משחקים, פינות משחק ויצירה ויחד עם זה תחזור גם האינטראקציה עם חברים וילדים אחרים.

ענף משחקי הילדים שופע ורחב, מעניק פתרונות לפעוטות וילדים רכים ובוגרים גם יחד. ניתן למצוא שפע של אפשרויות משחק, החל מפאזלים ומשחקי הרכבה כמובן תוך התאמה ליכולות ולגילאים, משחקי קופסה מגוונים, משחקי משימות וחשיבה מאתגרים ועוד. רוב המשחקים שאינם מכילים מסך יש להם ערך חינוכי והתפתחותי רב. ניתן לראות כי בין שלל משחקים להתפתחות הילד יש כאלה המסייעים בפיתוח חשיבה יצירתית, מיומנויות למידה והרחבת אופקים, כמובן כל אחד בהתאם לגיל ולרמה האישית. יש משחקים של התמודדות עם אתגרי חשיבה הגיונית ותפיסה מרחבית כמו “הטירה” לילדים הרכים, או משחקי היגיון וחשיבה מורכבים יותר כמו: ‘אתגר בריבוע’, SET, ‘שרברבוך’, משחקי אסטרטגיה, חידות ותעלומות, כדוגמת סודוקו, מבוכים ועוד, משחקים הדורשים כישורי ניתוח, חשיבה אנליטית וראייה אסטרטגית ומסייעים לילדים להתמודד עם סיטואציות מורכבות ומיועדים כמובן לילדי כיתות היותר בוגרות.

כאשר מדברים על משחקים להתפתחות הילד לא מכוונים רק למוטוריקה עדינה או גסה ולחשיבה יצירתית או אנליטית, מדובר על ספקטרום רחב יותר של מיומנויות. המשחק מסייע לילדים לפתח את העולם הפנימי הרגשי שלהם, לדמיין ולנתח סיטואציות, לתקשר עם חברים או בני משפחה ולפתח מיומנויות תקשורת וכישורים חברתיים אשר בסופו של דבר מעניקים להם כלים לעתיד ובסיס לחיים האמיתיים.

תוך כדי משחק הילד לומד להתמודד עם תסכול ואכזבה, לנסות לפתור דילמות ולהתמודד עם אתגרי חשיבה והיגיון ולהכיל הצלחה וניצחון.  משחקים הדורשים יותר משחקן אחד מיצרים חוויה וזמן איכות חברי או משפחתי, אפשרות להורים לבלות זמן עם הילדים ולפתח הווי משפחתי והנאה גדולה לילדים. היציאה מהמסך מחזירה את הקסם הילדי, את הצחוק המתגלגל, את קשר העין של הילדים עם חברים ואת האפשרות לגעת בחומרים ולהבין שהעולם אינו שטוח כמו המסך ויש בו הרבה יותר מתלת ממד, כי למעשה, משחקים יש בהם משהו שמעורר את כל החושים.

קרדיט – FREEPIC


Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *