התקף אסטמה אצל תינוקות – סטרידו, ברונכיט, קוצר נשימה ומה שביניהם

2

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

איירוצ'מבר - ונטולין למתקדמים - משאף לילדים ותינוקות

בעקבות שיחת טלפון שהיתה לי היום ואתמול עם חברה טובה שהבת שלה שהיא בת 8 חודשים, בהתקף של שיעול סטרידו קשה , ומפלס החרדה של אמא שלה עלה,

החלטתי לכתוב קצת על הנושא של אסטמה וקוצר נשימה מנקודת המבט שלי כאמא לילד אסטמתי.

אני רואה סביבי לאחרונה חברות רבות שנתקלות בבעיות של דרכי הנשימה אצל התינוקות שלהן, ומתחילה לשים לב לשכיחות הרבה של זה.

השיחה שלי עם חברה שלי קצת עזרה לה להרגע כי נדמה שיש סוג של ערפול סביב תופעת האסטמה והברונכיט והשיעול הנבחני וקוצר הנשימה.

אמהות רבות לא תמיד יודעות מה לעשות, במיוחד כשיש התקף בשעות הלילה המאוחרות.

לנסוע למיון? לא לנסוע? למי שזו פעם ראשונה אצלה או מי שטרם חוותה התקף אסטמה אצל הילדים שלה, זה נשמע ונראה מפחיד ביותר.

אני באופן אישי נגד לנסוע למיון ומעדיפה לדחות את הנסיעה עד כמה שאפשר.

יצא לנו להיות עם יובל במוקד פעם אחת, להזמין רופא הביתה פעמיים, ולהיות במיון ילדים פעם אחת (כשהוא נפל וחטף מכה בראש).

בכל מקרה, במידה והילד שלכם מתחיל התקף, הנה כמה טיפים שקיבלתי מהרופא של יובל וגם כמה טיפים שלמדתי על בשרי:

  • סביבה הגיינית וסטרילית – ודאו שהחדר והבית נקיים מאבק , שאין מזרן\כרית\שמיכה מאובקת בקרבת הילד. כאשר הילד בהתקף מומלץ לפנות מהחדר שלו שטיחים, לשאוב, ולהעביר שטיפה. קרה לי מקרה של כרית שקלטה אבק בזמן שעברנו דירה וסט מצעים שלו שהיה תלוי על החבל בעוד החבר’ה מהדירה שמעלינו שיפצו ושברו קירות.. זה גרם לו להתקף קשה ברגע שהוא נכנס למיטה.
  • אוויר – כשתינוק בהתקף של קוצר או שיעול, דאגו לזרימת אויר , רצוי קר, טיפ ששמעתי באחת התוכניות לרפואת ילדים היה לעטוף את הילד בשמיכה, לשים אותו עם הראש ליד המזגן שינשום אויר קר או לחילופין לעטוף את הילד, לפתוח את הפרידר ולתת לו לנשום לכמה דקות . ברוב המקרים זה ירגיע את ההתקף.
  • נזלת – מומלץ לדאוג לייבש את הנזלת מאחר והיא עלולה לגרום בהמשך להתקף של ברונכיט, הריאות מתמלאות ואז נהיית חגיגה. תרסיס אוטריויני של מי מלח לתינוקות (מים מדודים עם מלח, מותאם לתינוקותו, ללא מרשם), עושה פלאים וממש עוזר לייבוש הנזלת.
  • במידה והילד בהתקף קשה ואתם גרים בקרבת הים, קחו אותו בערב לסיבוב בחוף הים, המלח שבאויר מרגיע וחודר לדרכי הנשימה ומועיל מאוד.
  • שיעול נבחני – להכנס לחדר האמבטיה, לסגור חלונות, למלא מים רותחים באמבטיה, כך שהחדר יתמלא באדים , להכניס את הילד לחדר האמבטיה ולתת לו לנשום את האדים החמים, לחילופין אפשר לעשות אמבטיה חמה וארוכה עם מים חמים אבל במידה שמותרת לתינוק.
  • להרגיע את התינוק – לפעמים שינוי אוירה יכול לעזור להרגיע את הילד אחרי שהוא בבית עם שני הורים לחוצים, כדאי לצאת איתו לסיבוב בחוץ , טיול בעגלה גם בשעות הערב יכול לעזור לו להרגע ולהרדם.
  • שיעול קשה – כבר קרה לנו כמה פעמים שכתוצאה מהשיעול הילד הקיא – בגלל גירוי יתר משיעול חזק, במקרה שהילד משתעל מאוד אני נותנת מעט סירופ מוקוליט , ניתן לקנות אותו ללא מרשם. אני נותנת לילד חצי כפית וזה מרגיע די מיידית ומקל. חשוב להדגיש שאני לא גורם רפואי מוסמך ומומלץ להתייעץ עם הרופא! (בזמנו הרופא של הילד אמר שאפשר לתת קצת מוקוליט במקרים קשים של שיעול).  במידה והילד הקיא מתוך שינה – אל תבהלו, זה טבעי, רק רצוי שתשימו את הילד לידכם כדי שאם הוא ירצה להקיא שוב תהיו לידו. כאשר הבן שלי בהתקף קשה של שיעול אני משכיבה אותו על הצד, עם הראש על כרית, וטופחת לו בעדינות טפיחות קטנות על הגב. זה מרגיע את השיעול. גיליתי שאצלנו כשהוא שוכב על הגב או על הבטן זה גורם לגירוי רב יותר ולשיעול חזק ותכוף יותר.
  • אינהלציה – אצלנו מה שעוזר במקרים רבים זה כמה שאיפות מהמשאף (למתקדמים ואסטמתיים כרוניים) אך לפני המשאף היינו עם אינהלציות. מומלץ שיהיה לכם מכשיר אינהלציה בבית כדי שלא תצטרכו כל פעם לרוץ לקופת חולים, מלאי של מי מלח, ואצלי יש גם בודיקורט וונטולין. יש שיאמרו שאלה סטרואידים וזה לא בריא, אבל מצד שני עד שלא התחלנו איתם המצב היה הרבה יותר חמור. היום כפי שכתבתי הוא מקבל ונטולין ובודיקורט בצורת משאף כשיש לו התקף אבל לפעמים אני עושה לו אינהלציה עם מי מלח לבד כבר כשמתחילה הנזלת וזה עוזר ברוב המקרים למנוע התפרצות אסטמתית. איך מתמודדים עם ילד שלא מוכן לעשות אינהלציה? כל האמצעים כשרים! אם זה טלפון, פלאפון , לתת לילד לראות תוכנית שהוא אוהב, לשחק עם שלטים, מחשבים ודברים שבד”כ ביום יום הם מחוץ לתחום. הכי חשוב באותם הרגעים שהילד יהיה רגוע ולא יבכה ויקבל את המנה של האינהלציה כדי שזה יוכל לגרום להתקף לעבור.
  • סינגולייר – אבקה שגורמת לפתיחת דרכי הנשימה, מהווה טיפול מונע. יש לתת לילד מדי ערב לפני השינה יחד עם האוכל, במקרים של אסטמה ובעיות חוזרות בדרכי הנשימה. היתה תקופה שנתנו לו והפסקנו, ואיך שהפסקנו מיד חזרו התקפים תכופים יותר וברגע שהחזרנו לו זה נרגע.
  • בקיעת שיניים – יש תינוקות רבים שעם בקיעת השיניים מערכת החיסון שלהם נחלשת, ואז תופעות כמו ברונכיט והתקף אסטמה קורות. אצלנו למשל בכל פעם שהוא היה לקראת בקיעה של שן זה היה מתחיל בכמה ימים של נזלת, לאחר מכן כמה ימים של ברונכיט ושיעול נבחני, עוד כמה ימים שהוא נודניק ולילות בלי שינה ואז היתה בוקעת לה שן קטנה. אחרי השן השלישית התחלתי להפנים שבכל פעם שמתחילה קצת נזלת יש סיכוי סביר שיש עוד שן בדרך וכך אכן היה.
  • השתדלו לשמור על שלווה. הילד מרגיש אתכן. ככל שתהיו יותר רגועות, כך יחלוף לו יותר מהר ההתקף, השתדלו לעשות עם הילד דברים שהוא אוהב.
  • זכרו, התקף אסטמה לרוב נמשך יומיים שלושה, לפעמים יותר, אין מה להיות היסטריים, השתדלו ליישם את השיטות שכאן ואם עדיין הילד ממשיך בהתקף כדאי להתקשר למוקד (במקום לטרטר אותו למוקד או למיון שיש שם הרבה מחלות וחיידקים שהלד שלכם ממש לא זקוק להן).

בהצלחה!

הבהרה חשובה – אני לא גורם רפואי מוסמך ואין לראות ברשומה זו מידע מקצועי מוסמך, כתבתי את הדברים מניסיוני האישי כאם, וציינתי את הדברים שעוזרים אצלנו . אנו נמנעים מלקחת אחריות על הדברים הללו ואין לראות בהם כהמלצה כזו או אחרת.[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]


Response (5)
  1. סוזי סורפרייז ספטמבר 27, 2010

    אפשר לנחם? באמת שבגיל 3 הכל עובר…חמסה חמסה חמסה..לראייה האיירוצ’יימבר המושבת 555555555555

    1. אמא ספטמבר 28, 2010

      טוב אז להמתין עוד חודש?? הלוואי וזה יסתיים!

  2. חגית נובמבר 15, 2010

    ק3ראתי את המאמר שלך , ולי יש ילד בן שנתיים וחצי שסובל לעיתים מאוד קרובות מקוצר נשימה ואף דלקת ראות אני אמא מאד דאגנית ומנסה ככל האפשר למנוע התקפים לילד אך זה בלתי אפשרי ,כרגע יש לילד התקף מאר חזק עם טיפול של בודיק3ורט וונטולין במכשיר אנלציה וזה לא כל כך עוזר .
    מעניין כתבת משהו על מים עם מלח תוכלי בבקשה לפרט ק33צת יותר אך לערבב את הכמויות, השמח לשמוע קצת יותר טיפים לטיפול יעיל.
    תודה חגית

  3. אמיר דצמבר 5, 2011

    מסוכן מאוד מה שכתבת!!!!!!!!!!!!!!!
    ב”סטרידו” – לפי הרופא במיון ילדים: ” אסור אדים חמים ואמבטיה” – זה עלול לעשות פעולה הפוכה ולעשות נזק. צריך לברר את זה עם גורם מוסמך!!!!

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *