דימומים בהריון – סימפטומים, סיבות ודרכי טיפול – מה עושים כשיש דימום בהריון ?

2

דימומים בהריון במהלך השליש הראשון הינם תופעה בעלת שכיחות די גבוהה. כ-30% מהנשים מדממות במהלך הריונן בשלב כזה או אחר.
רוב ההריונות ממשיכים למרות הדמם באופן תקין, אך כ-15% מההריונות נופלים במהלך השליש הראשון , לרוב עד השבוע ה12 (בשל כך ממליצים להמתין עם הודעה על ההריון למשפחה ולחברים).

 


דימום בהריון יכול להגרם בשל מספר סיבות – דימומים בהריון :  

  • השתרשות – ברוב ההריונות יש דמם שונה מהרגיל בתחילת ההריון, בין השבוע ה-4-6 , וזהו דמם של השתרשות של העובר ברחם. לרוב זה אינו דמם אלא יותר הפרשה חומה- ורדרדה , וזהו דבר תקין.

 

  • הפלה – כפי שצויין מעלה, רוב ההפלות מתרחשות במהלך השליש הראשון, עד השבוע ה12, כאשר ההריון לא מתפתח באופן תקין, או בשל סיבות נוספות:
    • גורמים כרומוזומליים גנטיים
    • בעיית קרישיות
    • גורמים אנטומיים
    • גורמים הורמונליים
    • גורמים זיהומיים
    • גורמים חיסוניים
    • גורמים סביבתיים

 


סימני הפלה – סימנים להפלה הינם :

  • כאבי בטן חדים מאוד בבטן התחתונה (כואבים יותר מכאבי מחזור)
  • דימום וגינלי חזק
  • חתיכות רקמות שנפלטות מהנרתיק
  • תחושת סחרחורת וחולשה

הפלה (או אובדן היריון) יכולה להתבטא באופנים הבאים:

  • הריון כימי – הריון שנפל עוד לפני שניתן היה לאבחן שק הריון ברחם. במקרה זה מאובחן הריון בבדיקת הדם, אולם רמת הורמון ההיריון (HCG – בטא) אינה עולה באופן תקין אלא נמצאת בירידה. במקרה של חשד להיריון כימי יש להמשיך לעקוב אחרי רמות הבטא, ולוודא שהיא מתאפסת. הריונות כימיים רבים מתרחשים ונופלים עוד בטרם האישה מספיקה לגלות כי הינה בהריון.
  • ישנו שק היריון ריק בשלב בו כבר אמורים היו לראות עובר (בשלב מאוד מוקדם של ההיריון) .
  • בשק ההיריון נמצא עובר ללא דופק בזמן בו כבר אמורים היו לזהות דופק (החל מהשבוע ה-8).
  • הפלה נדחית – עובר שמת לאחר שכבר נצפה דופק עוברי.
  • מות העובר – בשליש השני או השלישי להיריון.

למאמר המלא בנושא הפלות לחץ כאן


  • הריון מחוץ לרחם –
    לעתים, לאחר שמתרחשת הפריה, הביצית המופרית לא מצליחה להשלים את דרכה מהחצוצרה אל הרחם, נשארת בחצוצרה או בשחלה ומתחילה להתחלק בתוכה ולהשתרש בה. בחלק מהמקרים משתרש ההריון בחלל הבטן או בצוואר הרחם, והריון כזה בד”כ לא יתפתח בצורה תקינה, לרוב יפול מעצמו, אך עלול גם לסכן את האישה.
    במקרה של הריון מחוץ לרחם יתקיימו תופעות הריון רגילות, ואף תיראה נוכחות של הורמון ההריון (בטא HCG) , אך העלייה שלו לא תהיה תקינה ותתרחש בקצב מהיר מדי או איטי מדי.
    לרוב הריון מחוץ לרחם מלווה בכאבי בטן  חזקים וחדים, התכווצויות  ובדימום וגינלי חזק. בכל מקרה של כאבי מחזור חזקים ביותר בתחילת ההריון יש לפנות לרופא כדי לבדוק. במידה ולא נצפה שק הריון באולטראסאונד מעל לרמת בטא של1000, יש לבצע אולטראסאונד על מנת לשלול הריון מחוץ לרחם. במקרה של הריון מחוץ לרחם יש צורך בהתערבות רפואית על מנת לוודא שלא נותרו שאריות מההריון בחצוצרה או בחלקים אחרים של חלל הבטן.

 

  • מאמץ יתר –יש נשים שלאחר ביצוע פעילות גופנית או מאמץ פיזי קשה, או הליכה מהירה ומרובה, ייתקלו בדימום קל. במקרים כאלו מומלץ לשכב ולנוח, להמעיט בפעילות, ולשתות הרבה.

 

  • קיום יחסי מין אינטנסיביים – במהלך ההריון כלי הדם בנרתיק ובאזור אבר המין מתרחבים ונהיים רגישים יותר, קיום יחסי מין אינטנסיביים מדי יכול לפגוע ברירית הנרתיק ולגרום לפציעה קלה. מומלץ להמנע מקיום יחסי מין “פרועים”, ולזכור כי בכל זאת האזור רגיש.

 

  • שיליית פתח – כאשר שיליה משתרשת בחלק התחתון של הרחם, סמוך לפתח צוואר הרחם או ממש עליו, נוצר מצב שבו ההריון מאוד רגיש, ונמצא בסיכון. במקרים רבים שליה נמוכה עולה עד השבוע ה15, אך במקרים של שליית פתח יש להיות בשמירה ולהמנע מקיום יחסי מין. בשל רגישות המקום יכולים להיות דימומים רבים במקרה מסוג זה.

 

  • היפרדות שלייה – סיבוך עם שכיחות נמוכה, היפרדות שליה בדרך כלל מתרחשת בשבועות מתקדמים של ההריון, לרוב לקראת לידה, וזהו מצב אשר מהווה סיכון לחיי האם ולחיי העובר. השליה מתנתקת מהחלק הפנימי של הרחם באופן חלקי או מלא , מצב זה יכול להוביל לחוסר חמצן אצל העובר ולדימום מאסיבי אצל האישה. הסיבה להיפרדות שליה אינה ידועה, אך יש קשר בינה לבין בעיות של לחץ דם גבוה, קרישיות יתר, זיהום, חבלה בבטן, ואף רעלת הריון. הסימנים להפרדות שיליה הינם כאבי בטן חזקים מאוד ודימום מרובה.

 

  • לידה מוקדמת – לידות רבות מתחילות עם דימום, במיוחד בשלבי ההריון המתקדמים , במידה וישנו דימום מאסיבי יש לפנות מיידית לרופא על מנת להבדק.

 

  • מחסור בפרוגסטרון – ישנם מקרים שבהם בגוף יש חוסר איזון הורמונלי ומחסור בהורמון הפרוגסטרון החיוני להתפתחות ההריון. במידה וישנם דימומים חוזרים ונשנים מומלץ לעשות בדיקה של רמות פרוגסטרון ולוודא שאין חוסר. לעיתים מתן תמיכה של פרוגסטרון באמצעות זריקות או כדורים (הזריקות יותר יעילות) יכול למנוע הישנות של דימומים. (במקרה שלי היו דימומים עד שבוע 20, עם תחילת מתן זריקות פרוגסטרון אחת לשבוע הדימומים נפסקו לגמרי עד לסוף ההריון).

 

בכל מקרה של דימום בהריון יש לשים לב, במקרה של מספר טיפות דם בודדות אין טעם להכנס לפאניקה, ולרוב זה תקין ושכיח.
במקרה של דימום מאסיבי כמו מחזור חזק יש לפנות לרופא לבדיקה. ברוב המקרים תשמעו את המושג “הפלה מאיימת”, תשתדלו לא להלחץ ולהשאר רגועות עד כמה שאפשר, לחץ ומתח לא בריאים עבור גופכן ועבור העובר שבבטן.


בכל מקרה שבו יש דימום יש לבדוק , חשוב להמנע מפעילות מאומצת, לנוח יומיים שלושה במיטה (בלי ניקיונות, בישולים וכו’), לא לעבוד יותר מדי שעות, שהעבודה וכל העולם יחכו, יש לכן תינוק בבטן והוא יותר חשוב מהכל.תפעילו את הסביבה הקרובה ותעזרו בה. לעיתים זו הדרך של הגוף לאותת לנו שהוא זקוק למנוחה כי גם ככה הוא עובד פי 2 יותר קשה בהריון על מנת לתחזק 2 מערכות חיים , וזו משימה לא פשוטה.

 

חשוב לזכור שישנם הריונות רבים אשר מלווים בדימומים ברמה כזו או אחרת, אני יודעת על מקרים של דימומים כמו מחזור מאסיבי שהסתיימו בלידות תקינות ותינוקות בריאים,

 

 

 

 


Response (53)
  1. p
    pegs פברואר 1, 2010

    האם הגיל לל האם (40+) יכול לגרום לדימומים במהלך הריון?

  2. סיגל מרץ 19, 2010

    שלום
    י
    אני בת 40+ ובשבוע 6 להריון. עברתי לאחרונה 2 הפלות. אתמול התחילו דימומים או יותר נכון הפרשות חומות, היינו במיון, דופק נצפה והרופאה אמרה מנוחה מוחלטת (כל מה שכתוב פה בפורום)
    אני מקווה שבאמת זה ייסתיים בהריון תקין ולידה תקינה ותינוק בריא. השאלה שלי לגבי מנוחה האם כל היום אני צריכה להיות במיטה או שאני יכולה לנסוע באוטו. לא להסתובב או לסידורים אלא להגיע למקום מסוים מבלי לעשות יותר מידי. האם זוהי אמורה להיות מנוחה קיצונית? לי אין בכלל עזרה בסביבה הקרובה ולכן חשוב לי לדעת מה אני כן יכולה לעשות מבלי לפגוע בסיכויים של תקינות ההריון.
    תודה
    סיגל

  3. אמא מרץ 19, 2010

    היי סיגל
    אני יכולה להעיד לפחות מניסיוני האישי אחרי מספר התקפי לב עם דימומים במהלך השליש הראשון והשני.
    בכל פעם שהייתי מגיעה למיון אחרי דימום ההוראה היתה חד משמעית -לשכב במיטה עם רגליים ישרות, לשתות הרבה ולהמנע מכל פעילות.

    אני קראתי על מחקרים שמצאו קשר בין דימום במהלך ההריון למחסור בפרוגסטרון.
    בשבוע 20 קיבלתי טיפול באמצעות זריקות פרוגסטרון עבור דימומים בלתי פוסקים וצירים, באופן ממש מיידי הדימומים הפסיקו ולא חזרו עד לסוף ההריון אחרי שעד שבוע 20 מדי שבועיים- שלושה היה לי דימום- פעם הפרשות, ופעם כמו מחזור חזק.

    כמו כן הייתי ממליצה לך לדרוש מהרופא המטפל בירור קרישיות מאחר ובעיות קרישיות הן סיבה נפוצה להפלות, במיוחד כשהן חוזרות על עצמן, ולהתייעץ עם מומחה להריון בסיכון למעקב פרטי כגון פרופ’ אייל סיוון או קופרמינץ.
    (תעשי חיפוש בגוגל ותגיעי אליהם).
    בכל מקרה מאחלת לך הצלחה רבה ושההריון יסתיים בידיים מלאות ובקלות.

  4. שירן נובמבר 17, 2010

    היי אני בשבוע השלישי להריון ויש לי דימום נורא נורא חזק עד כדי כך שאני מחליפה לפחות 4 פאדים ביום ( אני אחרי הפריה) עשיתי 3 פעמים בדיקות דם וזה עולה באופן תקין עשיתי אולטרסאונד ויש שק וממה שהרופא אומר הכל תקין אני שמה נרות והרופא גם אמר לי להתחיל זריקות גסטון יש לי כמה שאלות
    א- האם ההריון יכול להיות תקין למרות הדימום החזק?
    ב- האם הזריקות אמורות להפסיק את הדימום?
    ובמידה וזה לא מפסיק הדימום האם זה עדין תקין?
    ג- האם יכול להיות שק והרמה של בדיקות הדם יוצאת תקינה אבל יכול להיות שאין דופק לעובר ובגלל זה הדימום”?
    ד- יש לי גם כאבי בטן תחתונה בנוסף לדימום החזק וכאבי גב נוראיים האם זה בסדר?

Leave a comment
Your email address will not be published. Required fields are marked *