ניתוח הרמת עפעפיים לילדים הסובלים מצניחת עפעף מולדת

2

צניחת עפעף מולדת היא תופעה רפואית אשר אינה שכיחה במיוחד, אך גם אינה נדירה במיוחד. בישראל לבדה נולדים מדי שנה כמה מאות תינוקות הסובלים מצניחת עפעף מולדת (המכונה גם – פטוזיס).
מצב זה מתאפיין בהתפתחות בלתי תקינה של השריר האחראי על הרמת העפעף, כך שעפעפיו של הילד אינם מתפקדים כראוי.

מדובר בליקוי אסתטי בעיקרו, למרות שבמצבים שונים הוא עלול לבוא לכדי ביטוי גם בתופעות אחרות.

במקרים רבים מטופל מצב זה באמצעות ניתוח המטפל בבעיה המולדת. כיצד נדע לזהות מצב של צניחת עפעף מולדת ומתי נכון לטפל במצב זה באמצעות ניתוח?

 

בדיקה האם מדובר בצניחת עפעף מבודדת והתייעצות עם רופאים מומחים

במידה וקיים חשש כי הילד/ה סובלים מצניחת עפעף, יש לברר האם מדובר בצניחת עפעף מבודדת – האם בכך מסתכמת הבעיה כולה, או שישנן תופעות בריאותיות קשורות נוספות?

בדיקה זו יכול לעשות רופא עיניים, כאשר רופא ילדים או רופא המשפחה יכול לתת הסבר כללי ולהפנות אתכם לרופא העיניים המתאים.

לאחר שמבררים האם מדובר בתופעה מבודדת או בחלק מבעיה כללית יותר, ניתן להחליט האם וכיצד לטפל בבעיה.

במקרים קלים בהם הצניחה מבודדת ואינה חריפה במיוחד, הבעיה עשויה להסתכם בפגם אסתטי בלבד. עם זאת, גם במצבים אלו לעיתים מטפלים בבעיה באמצעות ניתוח קל, וזאת מכיוון שלאפקט אסתטי באזור העיניים השפעה מורגשת ביותר, אשר לעיתים עשויה להקשות על הסובלים מתופעה זו, בעיקר כאשר מדובר בילדים.

ההשפעה החברתית עשויה להצדיק טיפול, כאשר קיים כאן מקום רב לשיקול דעת ההורים, בהתייעצות עם הילד כמובן (כתלות בגילו…).

חשוב לציין כי סיכויי ההצלחה של ניתוח מסוג זה עולים ככל שהילד גדול יותר, וזאת מכיוון שבגיל מתקדם יותר ניתן לבצע בדיקות מדויקות יותר, להסתייע בשיתוף פעולה של הילד ובעובדה כי האנטומיה שלו הופכת ברורה יותר ככל שהוא גדל.

 

ניתוח קצר, פשוט ואפקטיבי – ניתוח הרמת עפעף

במידה ולאחר התייעצות מעמיקה עם הרופאים הרלבנטיים התקבלה ההחלטה לטפל בצניחת העפעף המולדת באמצעות ניתוח, חשוב להבין כי לא מדובר בניתוח גדול, מסובך ומפחיד – מדובר בניתוח קצר יחסית (בין חצי שעה לשעה), אשר נערך בהרדמה מקומית בלבד ואינו כרוך בכאבים או בסבל מצד המטופל. גם ההתאוששות מהניתוח אינה ארוכה או קשה במיוחד, ומרבית המנותחים משוחררים הביתה כמה שעות ספורות לאחר הניתוח.

מצד שני, ניתוח מסוג זה יכול לשפר משמעותית את האסתטיקה באזור העיניים, ולהקל על הילד/ה בהמשך חייהם.

למרות שבמקרה וקיים חשד מומלץ לבדוק האם ילדכם סובל מצניחת עפעף מולדת כבר בגילאים צעירים מאוד, לרוב הניתוח מומלץ רק בגילאים מעט מתקדמים יותר, וזאת מכיוון ששיתוף הפעולה של הילד במהלך הניתוח הופך אותו לפשוט ומדויק הרבה יותר. בכל מקרה, מדובר כאמור בניתוח פשוט וקל יחסית, אשר אינו צריך להדיר שינה מעיניהם של ההורים, או של הילד…

 

מידע מקצועי אודות צניחת עפעף מולדת תמצאו באתר של ד”ר יפתח יסעור בכתובת:

ניתוח עפעפיים

 

קרדיט לתמונה: graphicstock